Träskivor för bygge på "osynlig plats"
Träskivor för bygge på "osynlig plats"
Hejsan,
Någon som har bra tips på tåligt trämaterial att använda för "basinredning" som inte syns, i mitt fall sidor väggar av kylbox som ändå kommer att täckas av polyuretanskivor.
Känns lite overkill att använda teakplywood och jag får inte tag i det här i Uppsala heller just nu. Enda kravet är att det ska vara lättarbetat och klara den fuktiga marina miljön bra. Vanlig plywood duger inte av fuktskäl, eller??
Hälsningar
Tommy
Någon som har bra tips på tåligt trämaterial att använda för "basinredning" som inte syns, i mitt fall sidor väggar av kylbox som ändå kommer att täckas av polyuretanskivor.
Känns lite overkill att använda teakplywood och jag får inte tag i det här i Uppsala heller just nu. Enda kravet är att det ska vara lättarbetat och klara den fuktiga marina miljön bra. Vanlig plywood duger inte av fuktskäl, eller??
Hälsningar
Tommy
Man tackar för svar. Att ge mig in på att plasta in plywood verkar jobbigt, då använder jag hellre marinplywood.
Tänkte dock höra med forumet om enklaste / billigaste väg, kanske någon form av behandlad plywood finns? Eller annat material?
Måste man verkligen använda trä för drygt 500 kronor kvadraten på utrymme där det aldrig kommer att nås av ett mänskligt öga...
/Tommy
Tänkte dock höra med forumet om enklaste / billigaste väg, kanske någon form av behandlad plywood finns? Eller annat material?
Måste man verkligen använda trä för drygt 500 kronor kvadraten på utrymme där det aldrig kommer att nås av ett mänskligt öga...
/Tommy
Billigaste plywood duger nog gott. Två lager epoxi förseglar ytan. Jag skulle annars tro, om du inte har epoxi, att det räcker att måla plywooden. Teakplywood är inte speciellt mycket bättre än billig lauanplywodd, det är nämligen samma skit inuti förutom 0,5mm teak på sidorna. Så gott som all plywood idag även byggplywood är WBP-limmad och klara därför fukt och vatten vål, såtillvida att limmet inte släpper.
//Daniel
Hej Tommy,
Divinylcell är ett enkelt material att bearbeta och skära i, tål fukt m.m. Det finns många som har byggt sitt kylskåp runt detta och har även en ypperlig isolerförmåga. En "vanlig rosa" typ byggfrigolit funkar också perfekt till detta. Att fästa ihop dessa skivor med varanda kräver epoxi för att funka. Polyesterplast löser bara upp plasten. Funkar ej.
En annan lösning är att göra nån typ av en form som du sedan fyller med vanlig tätskum från nån byggfirma, eller Biltema. Tyvärr jäser detta skum till nästan oändlighet, nåväl, kanske 10 ggr åtminstone. Sedan har du ett formgjutet kylskåp!
Berätta gärna sedan hur det går med ditt bygge. Ska bli intressant att följa.
Själv köpte jag ett portabelt 32 liters Isoterm kylskåp, färdigbyggt från fabrik. Men det är ju en helt annan historia...
Divinylcell är ett enkelt material att bearbeta och skära i, tål fukt m.m. Det finns många som har byggt sitt kylskåp runt detta och har även en ypperlig isolerförmåga. En "vanlig rosa" typ byggfrigolit funkar också perfekt till detta. Att fästa ihop dessa skivor med varanda kräver epoxi för att funka. Polyesterplast löser bara upp plasten. Funkar ej.
En annan lösning är att göra nån typ av en form som du sedan fyller med vanlig tätskum från nån byggfirma, eller Biltema. Tyvärr jäser detta skum till nästan oändlighet, nåväl, kanske 10 ggr åtminstone. Sedan har du ett formgjutet kylskåp!
Berätta gärna sedan hur det går med ditt bygge. Ska bli intressant att följa.
Själv köpte jag ett portabelt 32 liters Isoterm kylskåp, färdigbyggt från fabrik. Men det är ju en helt annan historia...
Marinplaywood bör även den behandlas för att klara den fuktiga miljön. S.k. WBP-playwood (marin) innebär att skivan är limmad med ett vattenbeständigt lim, men själva träet är fortfarande oskyddat och bör skyddas med olja eller förseglas.
Till en kylbox skulle jag välja vanlig playwood med några ordentliga lager lack.
Från Uppsala till Upplands Väsby är det inte så långt och där hittar du Erlandsson Trade som har ett stort utbud av diverse trä för båtsnickaren.
Lasse
Till en kylbox skulle jag välja vanlig playwood med några ordentliga lager lack.
Från Uppsala till Upplands Väsby är det inte så långt och där hittar du Erlandsson Trade som har ett stort utbud av diverse trä för båtsnickaren.
Lasse
-
paddelnisse
- Trogen medlem
- Kontakt:
Bra kvalitet furuplywood är fullt användbart till det mesta som inte syns. Man måste förstås (kant)måla det, men det är en smal sak: doppa i epoxy (om man är petig) eller vanlig färg (om man inte är så petig). Spikar man fyra lister på en spillbit och täcker med plast får man en liten grund skål att ha litet färg/plast i.
Notera att allt, även skräp, limmas på ett bra sätt, men kvaliteten på innerlagren kan skilja. Kontrollera kvalisorten innan, så blir det bra. Ytterlagren kan man kolla, men innerlagren skall inte ha för mycket däligt trå heller. Det här framgår av klassningen.
Notera att allt, även skräp, limmas på ett bra sätt, men kvaliteten på innerlagren kan skilja. Kontrollera kvalisorten innan, så blir det bra. Ytterlagren kan man kolla, men innerlagren skall inte ha för mycket däligt trå heller. Det här framgår av klassningen.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
En plywoodbit intill kylen i inredningen borde väl motstå fukten länge? Linolja och balsamterpentin på hela biten, mest på ändträet, sen borde det väl stå pall lika länge som resten av båten?
Fast jag är ju absolut ingen expert.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Ha! I Ljusne finns inte bara en fd kättingfabrik (alla från Ljusne är därför ankarexperter) utan också en fd plywoodfabrik (Ljusne Board). Var lagom blygsam.Guitar Nilsson skrev:E
Eftersom jag förstått att du spelar och sjunger, vet jag också att berätta attMonika Törnell kommer från Ljusne. En av mina favoriter är den lätt pekorala "Vintersaga" av Ted Ström, som Monika Törnell gjort bättre än någon annan (tycker jag).
Vad det ny har med kyl att göra (det är kallt i ett par av verserna, förstås).
Anders S
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
OT, men hur många av oss här är det som spelar och sjunger osv..?Anders S skrev:Ha! I Ljusne finns inte bara en fd kättingfabrik (alla från Ljusne är därför ankarexperter) utan också en fd plywoodfabrik (Ljusne Board). Var lagom blygsam.Guitar Nilsson skrev:E
Eftersom jag förstått att du spelar och sjunger, vet jag också att berätta attMonika Törnell kommer från Ljusne. En av mina favoriter är den lätt pekorala "Vintersaga" av Ted Ström, som Monika Törnell gjort bättre än någon annan (tycker jag).
Vad det ny har med kyl att göra (det är kallt i ett par av verserna, förstås).
Själv är jag trombonist och sångare (håller mej mest till jazz). Kanske läge för en ny tråd om musicerande seglare?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Monica kommer från grannbyn Söderhamn. Som ung sjöng hon på sin farsas restaurang när Cornelis råkade få se henne. Hon har en bror som heter Bror som är en hemsk jävel på att spela gitarr.
Ang Kättingfabriken så har jag som minne av den (alla maskiner helt bortplockade nu) fyra stora kättinglänkar som bojsänke bakom båten.
Plywoodfabriken håller de på att spetta bort nu först, efter att den stått som ett vrak och skymt älven i 10, 15 år. Alla de där industrijobben som sågs som bara tillfälliga skitjobb på tex 70-talet framstår för nästan alla som jobbade där då som de bästa jobb man kunde ha. Nu är det mesta borta.
Ang Kättingfabriken så har jag som minne av den (alla maskiner helt bortplockade nu) fyra stora kättinglänkar som bojsänke bakom båten.
Plywoodfabriken håller de på att spetta bort nu först, efter att den stått som ett vrak och skymt älven i 10, 15 år. Alla de där industrijobben som sågs som bara tillfälliga skitjobb på tex 70-talet framstår för nästan alla som jobbade där då som de bästa jobb man kunde ha. Nu är det mesta borta.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nautihamstern skrev: men hur många av oss här är det som spelar och sjunger osv..?
Själv fuskar jag på trumpeten, och har gjort så hela livet. Blivit en del storband, dvs dansjazz.
Det har smittat av sig till den milda grad på dottern så att hon också spelar, så numera ges varje år en julkonsert med två trumpeter i det Rosengrenska hemmet.
F.ö kul vändning som tråden tagit..
Hälsningar
Tommy