Byta bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Joflopp
Platinamedlem

Byta bottenfärg

Inlägg av Joflopp » tis 18 dec 2007, 16:15

Ska försöka flytta segelbåten från det salta västerhavet till det lite ömtåligare sötvattnet i öster. Så här inför jul vill man ju passa på att dra nytta av olika julkampanjer och samtidigt vara lite snäll så chanserna inför den 24 ökar.

Idag är botten målad med Hempel Mille Xtra, vilket den har varit sedan i våras och båten blev stående på land hela säsongen. Tror ni det är problemfritt att måla över med den mer miljöriktiga Mille Light? Eller måste jag slipa bort den gamla "nya" färgen? Båda är ju självpolerande så jag antar att det enda som skiljer är mängden koppar?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 18 dec 2007, 16:55

Det här är ju inte alldeles enkelt.

Du har ju redan "sabbat" miljön till en del genom att måla färgen du har, utan att använda den. NÄSTA gång du målar skall du naturligtvis inte använde hemskare färg än nödvändigt, men du får kanske ingen netto-miljövinst genom att slipa bort Mille-Extran.

Å ena sidan skall du i så fall slipa, samla samman färgspillet och destruera det för att sedan måla på ett nytt lager, med lösningsmedel och en viss liten giftverkan (om än snällare än färgen du har). Det skall ställas mot att färgen du har nu visserligen har litet onödigt mycket koppar för Östersjöbehov, men Mille Light är inte alldeles harmlös den heller.

Jag hade inte slipat bort befintlig färg. Möjligen hade jag ruggat upp den helt litet med ett slippapper eller en scotchbrite eftersom den vilat på land så länge.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 19 dec 2007, 11:11

Mille Light ska kunna målas på alla färger, men ring Hempel och fråga för säkerhets skull. Skulle gissa att en lätt våtslipning är på plats före målningen.
Alla borde ha skägg

Skriv svar