Plastarbete vid propeller
Plastarbete vid propeller
Jag behöver ha lite kompetens från mina sailguidevänner:
Jag har bestämt mig för att byta motor i vinter från en 2GM till en Lombardini 30 Hk. För att få ut mesta möjliga bör jag byta propeller från 16 tum till 17 tum. Detta får inte plats i orginal, men går att få dit med lite modifikation av skrovet.
Vad ska man tänka på innan man går lös med raspen ? Skrovet är homogent just där, så det bör inte bli allt för mycket jobb. Skrovet är epoxiskyddad sen några år - ska man köra hela lagningen i epoxi eller är det gelcoat man ska ha ?
Försökte bifoga bild på skrovet men vet inte hur man gör.
///Bengt
Jag har bestämt mig för att byta motor i vinter från en 2GM till en Lombardini 30 Hk. För att få ut mesta möjliga bör jag byta propeller från 16 tum till 17 tum. Detta får inte plats i orginal, men går att få dit med lite modifikation av skrovet.
Vad ska man tänka på innan man går lös med raspen ? Skrovet är homogent just där, så det bör inte bli allt för mycket jobb. Skrovet är epoxiskyddad sen några år - ska man köra hela lagningen i epoxi eller är det gelcoat man ska ha ?
Försökte bifoga bild på skrovet men vet inte hur man gör.
///Bengt
Mycket tveksamt om man skall modifiera skrovet för att få plats med en större propeller. Innan du börjar "raspa" (det stannar inte vid det!) så berätta:
Handlar det om fast axel eller drev? (Knappast drev, väl?)
Handlar det (idag) om en två- eller trebladig propeller?
Handlar det om en friliggande propeller eller en som ligger i ett uttag?
Vad är motorns effektvarvtal på propelleraxeln (maxvarv och reduktion)?
Vad är det för typ av båt? Karaktär? Hur mycket rigg och vindmotstånd?
Handlar det om fast axel eller drev? (Knappast drev, väl?)
Handlar det (idag) om en två- eller trebladig propeller?
Handlar det om en friliggande propeller eller en som ligger i ett uttag?
Vad är motorns effektvarvtal på propelleraxeln (maxvarv och reduktion)?
Vad är det för typ av båt? Karaktär? Hur mycket rigg och vindmotstånd?
Anders S
Fast axel, 2 bladig folding, friliggande. Båten är 10 meter, fenköl och 5,5 ton.
Tanken med större propeller är att få bättre marschfart med lägre varvtal. Propeller uträkningen är gjord av Rodahl Marin. Propellern skulle vara en 17 tum med 13 stigning. Reduktionen skulle bli 2.6. Det alternativ som finns är att köra reduktion 2.0 och gå ner till en 15 tum men stigning 10.
När man lägger en halv förmögenhet på ny motor vill man gärna få ut max av investeringen - naturligtvis. Och då känns plastarbete som görbart.
///Bengt
Tanken med större propeller är att få bättre marschfart med lägre varvtal. Propeller uträkningen är gjord av Rodahl Marin. Propellern skulle vara en 17 tum med 13 stigning. Reduktionen skulle bli 2.6. Det alternativ som finns är att köra reduktion 2.0 och gå ner till en 15 tum men stigning 10.
När man lägger en halv förmögenhet på ny motor vill man gärna få ut max av investeringen - naturligtvis. Och då känns plastarbete som görbart.
///Bengt
Jag räknade helt snabbt på en trebladig, och då skulle (utan justeringar för just din båt) en 16 x 13 1/2 passa. Det stämmer bra med Rohdals besked för en tvåbladig. (Jag utgick från 3.500 varv på motorn vid max och 9 meter i vattenlinjelängd). Du kanske skulle fråga Rohdal hur de ser på en 3-bladig folding, och vad den i så fall skulle kosta? (vill du ha "hög utväxling" för att marscha högt på låga varv är det mer stigningen som räknas, inte diametern. Alla segelbåtar går lätt i vindstilla.Benke01 skrev:Fast axel, 2 bladig folding, friliggande. Båten är 10 meter, fenköl och 5,5 ton.
///Bengt
Du förstår, skall du gröpa ur botten för att få in en 17-tummare kan du ändå komma för nära med bladspetsarna, och du får i värsta fall en inåtbula i botten - det är "osnabbt". En trebladig ger också andra fördelar, de andra lägena du vill ha nytta av din fina motor (bromskraft och "ork").
Anders S
En tanke till:
Om du vill ha en tvåbladig propeller och den skall vara 17 tum - vad händer med fria utrymmet om du förlänger (genom att byta) propelleraxeln så propellern får utrymme?
Den kan komma för långt från stödbocken, men ett värde för största "fria längd" borde (har garanterat!) Rodahl ha i tabellerna.
Om du vill ha en tvåbladig propeller och den skall vara 17 tum - vad händer med fria utrymmet om du förlänger (genom att byta) propelleraxeln så propellern får utrymme?
Den kan komma för långt från stödbocken, men ett värde för största "fria längd" borde (har garanterat!) Rodahl ha i tabellerna.
Anders S
Jag bytte för tolv år sen motor från vire 6 till VP 2002 och fick samma problem.
Jag hackade helt enkelt loss stödbock och hylsrör.
Förlängde stödbocken och plastade in hylsröret i ny vinkel.
VP har backslag med nervinklad axel 7grader.
Det blev helt perfekt med motorn i våg och gott om plats för propellern.
Detta bara som alternativ till att börja fila på botten och kanske ändå inte få tillräckligt utrymme för propen.
Perra
Jag hackade helt enkelt loss stödbock och hylsrör.
Förlängde stödbocken och plastade in hylsröret i ny vinkel.
VP har backslag med nervinklad axel 7grader.
Det blev helt perfekt med motorn i våg och gott om plats för propellern.
Detta bara som alternativ till att börja fila på botten och kanske ändå inte få tillräckligt utrymme för propen.
Perra
Segla vackert.
Nu har jag pratat med Rodahl om våra funderingar och ett sätt är att använda 3 bladig fast prop med 16 tum. Då behövs ingen justering och man får bättre drag o manövrering.
Frågan är bara hur mycket sämre seglingsegenskaper en fast prop innebär ? Är det tiondelar eller hela knop ? Jag kappseglar inte men man vill iallafall inte att prestandan blir katastrofal.
///Bengt
Frågan är bara hur mycket sämre seglingsegenskaper en fast prop innebär ? Är det tiondelar eller hela knop ? Jag kappseglar inte men man vill iallafall inte att prestandan blir katastrofal.
///Bengt
Woha!!! - har du en tvåbladig folding idag, så kommer du att märka av en fast trebladig. Det är (nästan) som att släpa en hink efter båten... (Fråga mig, jag vet).
Har du friliggande axel skall du absolut ha en folding. Jag antar att det är en prisfråga och trebladiga är ju litet dyrare. Rodahl lär väl inte ta upp det till diskussion, men Volvo Penta säljer den förmodligen mest prisvärda trebladiga foldingpropellern på marknaden.
Man kan naturligtvis också tänka så här: Man kan köra med en fast trebladig en säsong - de är inte jättedyra. Tycker man det är alldeles för illa, så byter man till en folding, och så har man den fasta med som reservpropeller.
Har du friliggande axel skall du absolut ha en folding. Jag antar att det är en prisfråga och trebladiga är ju litet dyrare. Rodahl lär väl inte ta upp det till diskussion, men Volvo Penta säljer den förmodligen mest prisvärda trebladiga foldingpropellern på marknaden.
Man kan naturligtvis också tänka så här: Man kan köra med en fast trebladig en säsong - de är inte jättedyra. Tycker man det är alldeles för illa, så byter man till en folding, och så har man den fasta med som reservpropeller.
Anders S
En (diesel)motor skall "ha sina varv"
Låga varv och hög utväxling ger ett tungt arbete för motorn och sliter.
Max fart skall exempelvis inte uppnås innan motorn varvar ordentligt.
Detta är förstås väldigt olika och relativt skrov, sjö mm
Men man bör vara på sin vakt och inte använda för stor propeller.
Liten VARNING alltså för tanken med större propeller för att få bättre marschfart med lägre varvtal.
I all välmening
P.
Max fart skall exempelvis inte uppnås innan motorn varvar ordentligt.
Detta är förstås väldigt olika och relativt skrov, sjö mm
Men man bör vara på sin vakt och inte använda för stor propeller.
Liten VARNING alltså för tanken med större propeller för att få bättre marschfart med lägre varvtal.
I all välmening
P.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Håller med Foro. Om motorns effektvarv är 3500 ska den absolut orka varva det på fullgas, gärna att den på fullt varvar lite till. Med för hög stigning/utväxling matar motorn in mer bränsle än vad den kan svälja. Hellre anings för lättdriven propeller än tvärtom. Och vad jag hört så är Lombardinin ganska högvarvig.
Har du redan köpt motorn? Annars kanske du kan få ett paketpris på en trebladig folding och motorn. Att få ut hela effekten med en tvåbladig propeller går nog inte. Och med en trebladig fast kommer du säkert att märka att du seglar sämre, precis som Anders s skriver. Du blir bara förbannad. Det enda raka om du kostar på nåt så flott som en ny motor är att också köpa en trebladig folding.
Och går man till Volvo Penta återförsäljarna så har de ofta väldiga rabatter som de inte skriver i båttidningarna om. Jag har flera ggr sett väldigt bra pris på deras trebladiga folding. Med 30 hk och den propellern får du ett fantastiskt bett när du ska backa.
Jag höll på att exprimentera med olika propellrar som f-n på min gamla snipa. Jag tyckte MD2Bn gick alldeles för lätt upp i varv med den 16" prop med 10" stigning som satt i original. Så korkad som jag var så bytte jag bort den mot en propeller med 12 tum, inte helt säker, stigning. Båten gick långsammare, svartrökte och orkade ingenting. Ungefär som att acca bilen från 30 knyck på femman. Jag höll på och letade propellrar och bytte i tre år tills jag fick tag i en likadan propeller som jag haft från början.
Har du redan köpt motorn? Annars kanske du kan få ett paketpris på en trebladig folding och motorn. Att få ut hela effekten med en tvåbladig propeller går nog inte. Och med en trebladig fast kommer du säkert att märka att du seglar sämre, precis som Anders s skriver. Du blir bara förbannad. Det enda raka om du kostar på nåt så flott som en ny motor är att också köpa en trebladig folding.
Och går man till Volvo Penta återförsäljarna så har de ofta väldiga rabatter som de inte skriver i båttidningarna om. Jag har flera ggr sett väldigt bra pris på deras trebladiga folding. Med 30 hk och den propellern får du ett fantastiskt bett när du ska backa.
Jag höll på att exprimentera med olika propellrar som f-n på min gamla snipa. Jag tyckte MD2Bn gick alldeles för lätt upp i varv med den 16" prop med 10" stigning som satt i original. Så korkad som jag var så bytte jag bort den mot en propeller med 12 tum, inte helt säker, stigning. Båten gick långsammare, svartrökte och orkade ingenting. Ungefär som att acca bilen från 30 knyck på femman. Jag höll på och letade propellrar och bytte i tre år tills jag fick tag i en likadan propeller som jag haft från början.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
bassace