Åsikter om Gelins 500 segelbåtar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 26 nov 2007, 11:22

jag tror att om man har en gammal utseglad stor med mycke buk som man inte kan få bort tjänar man på att vagna ut lite extra och tajta lite extra på skotet (kolla på tellerna hur det driver i seglet). Man får då mer framåtriktad kraft än om man bara skotar hem med full buk (bommen i centrum) och får kraftigt krängande och bromsande krafter till följd. Den förlorade höjd man kan uppleva tar man igen på bättre fart och mindre krängning.

Fintrimmet varierar såklart från båt till båt men grundtänket är ju att få så mycket framåtdrivande kraft som möjligt.

Stå med ögat i akterliket när du seglar och räkna sen plus och minus i krafter. Det skall vara klart överhängade framåt än i sedled och bakåt... :D lite rodertryck skadar inte...

Svante

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 26 nov 2007, 11:31

SWE54 skrev:
Svante skrev:
Vi har kontinuerligt lutat för mycket under hela sässongen fram tills jag av en tillfällighet ställde mig med ögat rakt i akterliket och fick en obehaglig insikt. Storen snarare "stjälpte" än hjälpte båten framåt... har varit sugen på att skaffa en ny stor.

Akterliket får/bör inte hocka nått nämnvärt (akterliket skall peka nästan rakt akteröver och inte rakt upp i lovart). Har man ett utseglat och bukigt storsegel skall man nog vagna ner mycket tidigare (eller alltid) och jobba mer med dirk/rodkick än med ett nytt storsegel. Har du inga telltales så montera ett gäng och kolla så det driver i hela seglet. Jag upplevde ett bra mycket bättre driv i båten om man trimmar med detta i åtanke.

Jag längtar till våren då jag tror att med den nya insikt vi fått skall göra seglingen lite enklare på våra tävlingar.

Svante
Jag har själv att en maxgräns på 15 grader för min båt, jag börjar åtgärda redan efter 10... Det är ju olika på olika båttyper såklart. så fort man känner lite för mycket rodertryck bör man göra något.
Det gör skillnad i fart, framför allt så bromsar man inte upp båten med att styra mot lovgirigheten.
Sen beror det ju på hur mycket man kan skota storen.
Man kan mycket väl "hooka" upp topplattan både 5 och 10 grader men man får ju passa så man inte tappar fart. Det här funkar för mig i ett väldigt smalt vindregister så det går inte så ofta.
Brukar vara i båtens "maxregister" om man nu kan säga så. Alltså där man kan ta ut max utan att kränga för mycket.
Sen måste ju toppen öppnas upp.
Så här ser det oftast ut på min, topplattan parallellt med bommen och det går både högt och fort, windexen är satt på 60 grader.

http://picasaweb.google.com/Banner28SWE ... 6214623650
I mitt fall så upptäckte jag att storen stängde i stort sett hela vägen upp i akterliket om jag inte hjälpte till lite med dirken :roll:. Vid för kraftigt skotdrag i det läget så går det åt h:e... därav mitt resonemang.

Skall exprimentera med den optimala skotningen i vår, skitkul... så vi spöar den där novan ni vet :D

Svante

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 nov 2007, 11:49

Jo det är väldigt kul att segla när man hittar bättre trim och hantering av prylarna.

Använder ni dirken även när det inte är lättvind menar du?

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 26 nov 2007, 12:48

SWE54 skrev:Jo det är väldigt kul att segla när man hittar bättre trim och hantering av prylarna.

Använder ni dirken även när det inte är lättvind menar du?
Jo, vi har gjort det de sista seglingarna. Det funkar bättre. Jag är rorsman och håller inte koll på trimmet hela tiden så för att "säkra" vingformen och inte översträcka akterliket när skotaren blir till sig i trasorna så gör vi så. Skall skaffa rodkick till nästa säsong och montera cunningham. Fick korn på storen av "misstag", hamnade bakom bommen när vi seglade näst sista gången och såg formen... osch!!! hela min koncentration har varit på genuan och följdaktligen har den riktiga farten uteblivit. Så till våren så blir det krafttag med storen, men markeringar och trimregler... typ :D

Till vårt försvar kan tilläggas att storvagnen har skurit :? så det har varit svårt att vagna upp i lovart och släppa skotet, vagnen har stått i mitten mest hela tiden. Vi har "sparkat" den i lä när det brallar i... hehehe

Hårda bud...

Svante

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 nov 2007, 13:30

Låter som om det finns en del småsaker att fixa till nästa säsong..:)
Rodkick är bekvämt, den sköter ju sig själv.
Cunningham och en fungerande storskotsvagn är ju också användbart..:)
Allt blir så mycket enklare när det funkar och går lätt.
Då använder man det dessutom oftare.

Jag brukar ta lite bilder på seglen i olika trim och sedan använda tex Carlson Design Sail Analyzer.
Man får info om seglets form och hur det ser ut i olika trim.
Det kan vara svårt att uppskatta med blotta ögat.

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » mån 26 nov 2007, 21:44

Vi har en bra skotskena i Firsten som jag brukar använda mycket när jag seglar på riktigt. När vi kryssar har jag nog ofta vagnen på lovartssida och skoten väl sträckt. När det brallar i och båten börja kränga "för mycket" brukar jag släppa på skotet så mycket det går (vilket är ibland svårt när man sitter uppe på sargen och skoten finns nere i sittlådan och behöver kraft för att släppas). Det är egentligen en huvudprincip i mitt seglande: alltid släppa så mycket som möjligt. Så krängningen beror nog knappast på den saken. Dirk har jag aldrig använt som trim och våran bomuthal är det heller inte lätt att röra på under pågående hårdvindssegling.
Men visst borde man lära sig mera om trimmning. Kanske skall jag sätta på telltales till nästa sommar.

Skulle dock gärna ännu höra vad du Swe54 menar med detta:
Rodertryck kommer pga lutning och det åtgärdas i toppen av storen.
Tack för all information
Kaj

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 26 nov 2007, 22:25

Varför inte slå på stort och handla nya nummret (9-07) av Segling som har en bra artikel om - just det - storsegeltrim!
Alla borde ha skägg

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 26 nov 2007, 22:48

kajlahtinen skrev:Vi har en bra skotskena i Firsten som jag brukar använda mycket när jag seglar på riktigt. När vi kryssar har jag nog ofta vagnen på lovartssida och skoten väl sträckt. När det brallar i och båten börja kränga "för mycket" brukar jag släppa på skotet så mycket det går (vilket är ibland svårt när man sitter uppe på sargen och skoten finns nere i sittlådan och behöver kraft för att släppas). Det är egentligen en huvudprincip i mitt seglande: alltid släppa så mycket som möjligt. Så krängningen beror nog knappast på den saken. Dirk har jag aldrig använt som trim och våran bomuthal är det heller inte lätt att röra på under pågående hårdvindssegling.
Men visst borde man lära sig mera om trimmning. Kanske skall jag sätta på telltales till nästa sommar.

Tack för all information
Kaj
Hårdvindsegling = tvärtom vad du gör :D

dvs. vagnen ner i lä, hårt skotdrag, bomuthal sträckt, cunningham sträckt (om det finns), hårt ansatt akterstag... jobba med skotvagnen vid krängning i stället för skotet...

Lättvind =
Lyft bommen med dirk/rodkick, skotvagn eventuellt upp i lovart, dra aldrig bommen mer än midskepps (kolla tvist - hur mycket seglet vrider sig från botten till toppen på seglet. I lätt vind vrider vinden mer från havsytan och 10 meter upp.

Telltales är värda guld om man är osäker på draget i seglet.

Svante

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 26 nov 2007, 23:13

kajlahtinen skrev:
Tack för all information
Kaj
Jo, det blir ju en kraft obalans mellan draget i segelplanet och skrovets motstånd genom vattnet. Ju mer man lutar desto längre från centrum i båtens långskeppslinje hamnar dragkraften i segelplanet. I och med att dragcentrum är en bit upp i masten så blir det en vridande kraft.
Har men dessutom en bred platt båt så kan skrovformen addera till detta.
Så man måste alltså ta bort lutningen för att få bort lovgirigheten.

Ställ en hederlig gammal korkskruv ( T-modell) på bordet och prova. Så länge den står rakt upp kan man putta den framåt på själva skruven men när den lutar så kommer den att vilja svänga.

Visst kan man vagna ner men man tar alltså inte bort den svängande kraften utan man balanserar ut den mot en annan.

Göta Petter
Rookie

Inlägg av Göta Petter » tis 27 nov 2007, 11:03

Kul att Gelin samlat en massa vanliga båtar, men jag skulle aldrig skaffa boken själv.
Sailguide är ett bra alternativ till Gelins 500 båtar. Här finns fler båtar, ofta åsikter från flera seglare, åsikterna är daterade, fler bilder etc. och så kan man fråga folk. Fast det är ingen bok förstås.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tis 27 nov 2007, 13:08

Visst, Sailguides båtfakta verkar vara mera korrekta än Gelins. (Fast felfri är ju inte Båtfakta heller - det som uppges vara Sunwind 35 förefaller i min optik vara en helt annan Sundén-design, Sunrise). Men Båtfakta får tyvärr inte fram de kritiska åsikterna om båtarna. Ägaråsikterna är vanligtvis berömmande, i den mån de framförs. Inget ont i det - det är bara fint att folk är nöjda med sina båtar. Men när man är i färd med att söka båt, är det en kritisk bedömning på gott och ont man vill ha av de möjliga objekten. Och i den vägen finns det inget annat sammelverk än Gelins - med alla sina brister.

paddelnisse
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av paddelnisse » mån 03 dec 2007, 20:41

Hur mycket ska man lita på dom olika källorna?Är typ Vegan så vek och Maxi 77 så styv bara ett ex,alla verkar ju ha en uppfattning :wink:

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 04 dec 2007, 13:52

En båt med flatare botten, som Maxin, blir mindre begynnelsevek.
En båt med mer mer timglasform som Vegan, blir mer begynnelsevek.
En begynnelsevek båt kan vara, är ofta mer slutstyv. Tittar man på båtarnas skrovform när de ligger på land är det inte så svårt att ana hur de uppför sig.
I lättare vind är det visst inte helt perfekt om båten är för styv.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 04 dec 2007, 14:23

Det skiljer ju en del i kölkonstruktioner med.

Vegan tex väger 2,3 ton men "bara" 1,2 i djupgående.
Maxin väger 2 ton och har bulbköl, 1,45 m djupgående.
Kanske Maxin har såpass högre rätande moment att det är stor skillnad?

Skriv svar