Motorseglare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 27 nov 2007, 21:54

S-B A-son skrev:
...Mig förvånar det att det finns en sorts "moralisk" syn på motorseglaren som typ. Att det inte är en riktig båt, eller någon sorts halvmesyr...
Jag tror du träffat huvudet på spiken här.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tis 27 nov 2007, 22:01

Anders S skrev:I stället för bullrande dieslar, trasselsuddar och manliga diskussioner om bästa sortens smörjfett koketterar vi med vala av rätt textilier, bästa mönstren och nättaste sömmarna.

Ni hör ju själva var det lätt kan sluta.
Har man bäring på det gamla talesättet "Riktiga män luktar diesel" ... kan man inte navigera fel ... tror jag. Bäst att fråga hustru! ;-)

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 27 nov 2007, 22:14

S-B A-son skrev: Har man bäring på det gamla talesättet "Riktiga män luktar diesel" ... kan man inte navigera fel ... tror jag. Bäst att fråga hustru! ;-)

mvh Sven-Barry
Attans då, jag som drömmer om en elmotor till min nästa segelbåt... :cry:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tis 27 nov 2007, 22:16

Eilean skrev:
S-B A-son skrev:
...Mig förvånar det att det finns en sorts "moralisk" syn på motorseglaren som typ. Att det inte är en riktig båt, eller någon sorts halvmesyr...
Kan bara instämma, visst är det så. Det är en form av statusjakt som baseras på rådande idela som en majoritet? av mänskligheten låter sig påverkas av. Med en motorseglare är ju inte båten tillräckligt "fin" för att platsa bland de "riktiga" segelbåtarna/seglarna och omvänt hos motorbåtsgänget.

Men säkert skulle 50% av "seglarna" bli lyckligare i en bra MS, det tror jag. Jag kan ha fel på någon tiondel där, det är jag medveten om :wink:

Jag blir mer och mer sugen på motorseglare. Vad jag tror mig sakna mest på en motorseglare är en segelbåtslik sittbrunn. Snipor, motorbåtar och många motorseglare känns lite instängt tycker jag. Men det kan vara en vanesak.

Med familj följer andra ideal känns det som där en motorseglare skulle passa fint, i alla fall för oss. Men jag vill helst inte vara utan "renodlad" segling för det. Men det går ju att tillfredställa mycket bra med en mindre segelbåt som komplement.

Vad är de stora skillnaderna mellan ex Winga 750/87 och Albin 82 MS?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 27 nov 2007, 22:44

Håkan skrev: Attans då, jag som drömmer om en elmotor till min nästa segelbåt... :cry:
Driva med strömmen - det är väl inte riktig segling? :P
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 27 nov 2007, 22:46

Anders S skrev:
Håkan skrev: Attans då, jag som drömmer om en elmotor till min nästa segelbåt... :cry:
Driva med strömmen - det är väl inte riktig segling? :P
Den var bra :P
Håkan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 27 nov 2007, 23:14

Seglaren skrev:
Eilean skrev:
S-B A-son skrev:
Kan bara instämma, visst är det så. Det är en form av statusjakt som baseras på rådande idela som en majoritet? av mänskligheten låter sig påverkas av. Med en motorseglare är ju inte båten tillräckligt "fin" för att platsa bland de "riktiga" segelbåtarna/seglarna och omvänt hos motorbåtsgänget.

Men säkert skulle 50% av "seglarna" bli lyckligare i en bra MS, det tror jag. Jag kan ha fel på någon tiondel där, det är jag medveten om :wink:

Jag blir mer och mer sugen på motorseglare. Vad jag tror mig sakna mest på en motorseglare är en segelbåtslik sittbrunn. Snipor, motorbåtar och många motorseglare känns lite instängt tycker jag. Men det kan vara en vanesak.

Med familj följer andra ideal känns det som där en motorseglare skulle passa fint, i alla fall för oss. Men jag vill helst inte vara utan "renodlad" segling för det. Men det går ju att tillfredställa mycket bra med en mindre segelbåt som komplement.

Vad är de stora skillnaderna mellan ex Winga 750/87 och Albin 82 MS?
Jag hade ju en Jubilee-40 på 80-talet. En fantastisk båt med högt LYS och hög segelbåtsfaktor - en "head-turner". Med henne fräste vi runt kusterna och till våra grannländer. Fort och högt gick det, men blött och stötigt.

Så kom barnen. Vännerna sålde sina båtar och sa att ungar och båtar går inte ihop när de är små. Vi trodde inte på detta. Men insåg att långsegling med barn i Jubilee-40 kanske hade sina sidor - ständig 45 graders krängning, trångt för barnen att leka, svårt med hygien på långturer etc, backstag, inte en båt man seglar "ensam" medans den andre grejar med ungarna....

För att göra en lång historia kort, vi snubblade över en billig, risig Nauticat 33 och köpte den mest av en slump. Fantastisk båt!
Med småbarn kunde vi segla runt Skandinavien under 7-9 veckor varje sommar. Barnen byggde lego på styrhyttsgolvet, de hade egen hytt, plats för dockvagnar, trehjulingar och sina barnvagnar ombord, hög brädgång och mantåg med träöverliggare kändes tryggt.
OK, det blev inte mycket seglat, men vi var på sjön hela familjen, det funkade när det var dåligt väder och regnigt och vi kunde segla till Danmark, Polen, Tyskland, Nordsjön, Västkusten, Baltikum....
Regn och blåst var oviktigt. In i styrhytten med perfekt 360-graders runtomsikt, ett kartbord som tar ovikta sjökort och en bra autopilot. Sedan var det bara att sätta kurs på Gdansk, ta fram Barbiedockorna och inte glömma fylla båten med blöjor.
Medans kompisarna satt hemma med sina småungar för det var ju så svårt att vara ute i en segelbåt en längre tid med småbarn...

Sedan dess har jag alltid haft ett gott öga till motorseglare även om just NC 33 seglade väl dåligt. Precis som redan sagts i denna tråd - många seglar ändå sina segelbåtar som om de vore motorseglare.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 28 nov 2007, 00:10

Katerogierna segelbåt och motorseglare har väl i viss mån växt ihop med tiden. Segelbåtarna har (ganska) allmänt fått starkare motorer, dessutom är de oftare riktigt stora, och därmed bekvämare, än vad de var förr. Inte heller blir det motorseglare bara för att det finns vindrutor längre.

Motorseglaren N-cat seglar ju å den andra sidan riktigt väl i nyare årgångar (sägs det).

Ett historiskt exempel finns på när de två beteckningarna har bytt innehåll med varandra: Fisksätra byggde samtidigt (åtm. ngt. överlappande i tiden) två 25-fotare; den ena, Storfidra var en segelbåt som seglade långsamt (men kanske väl). Den andra, Parant var en motorseglare och pinnade på ganska duktigt under segel.

Rudi

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 28 nov 2007, 07:37

Mina erfarenheter är att barnen (innan de blir alltför gamla?) alltid klarar sig men de är de vuxna som tycker det blir obekvämt...
Nu har jag som sagt inte haft förmånen att vara ute så länge som Gunnar men ändå.
Vi har också anpassat oss efter barnen dvs korta dagsturer med undantag för några överseglingar till Gotland.
Förra året tex var vi två familjer på vår gamla Diva 399 (3m bred utan ståhöjd, dåligt med stuv, backstag iofs mantåg) med 5 barn från 3mån-4år och bara i 10 dagar.
Barnen bryrs sig inte, de anpassar sig lätt :P
Problemen är nog på de vuxnas sida, går min fru ihop med min kompis fru eller går jag ihop men min frus kompis man...?
Men vi har alltid seglat i "små" båtar och vana vid tränsel men på nästa båt skall vi ha sittbrunnstält för att få ett extra rum vid regn.
I år seglade vi två vuxna och två barn i en Express utan toa och endast vattendunk, barnen (4-5år) stormtrivdes i förpiken. Vår dotter kände dock att sjösjuka på väg till Utklippan i 2m vågor och 8-10m/s på öppet vatten. Då ångrade pappa lite vägval men sen somnade hon gott och vi kunde tuta vidare...
Nu är kanske en Express ett dåligt alternativ till er Moody men ändå :?: :wink:
MEN skall man BO på båten i månader så tänker man naturligtvis annorlunda men det är inte aktuellt än på ett tag...
En höjdpunkt var när vi låg vid Siaröfortet och en lång smäcker träbåt lägger till, besättningen är en familj med två små barn. Vi småpratar lite och jag tittar ned i dess minimala innandöme men de såg inga bekymmer alls. Till råga på allt hade de två träbåtar till att ta hand om, hur hinner de???

Ha det /
Håkan

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 28 nov 2007, 11:01

Håkan skrev:Mina erfarenheter är att barnen (innan de blir alltför gamla?) alltid klarar sig men de är de vuxna som tycker det blir obekvämt...
Nu har jag som sagt inte haft förmånen att vara ute så länge som Gunnar men ändå.
Vi har också anpassat oss efter barnen dvs korta dagsturer med undantag för några överseglingar till Gotland.
Förra året tex var vi två familjer på vår gamla Diva 399 (3m bred utan ståhöjd, dåligt med stuv, backstag iofs mantåg) med 5 barn från 3mån-4år och bara i 10 dagar.
Barnen bryrs sig inte, de anpassar sig lätt :P
Problemen är nog på de vuxnas sida, går min fru ihop med min kompis fru eller går jag ihop men min frus kompis man...?
Men vi har alltid seglat i "små" båtar och vana vid tränsel men på nästa båt skall vi ha sittbrunnstält för att få ett extra rum vid regn.
I år seglade vi två vuxna och två barn i en Express utan toa och endast vattendunk, barnen (4-5år) stormtrivdes i förpiken. Vår dotter kände dock att sjösjuka på väg till Utklippan i 2m vågor och 8-10m/s på öppet vatten. Då ångrade pappa lite vägval men sen somnade hon gott och vi kunde tuta vidare...
Nu är kanske en Express ett dåligt alternativ till er Moody men ändå :?: :wink:
MEN skall man BO på båten i månader så tänker man naturligtvis annorlunda men det är inte aktuellt än på ett tag...
En höjdpunkt var när vi låg vid Siaröfortet och en lång smäcker träbåt lägger till, besättningen är en familj med två små barn. Vi småpratar lite och jag tittar ned i dess minimala innandöme men de såg inga bekymmer alls. Till råga på allt hade de två träbåtar till att ta hand om, hur hinner de???

Ha det /
Men Håkan, det är ju tiden jag talar om. Du skriver själv dagsturer, 10 dagar och några överseglingar till Gotland.
Jag talar om 7-9 veckor, vi brukade sticka till midsommar och komma hem en bit in i september och med rätt många överseglingar som varar ett dygn eller tom längre. Skulle din Express med småbarn fungera då?
Skulle inte barnen efter ett antal veckor vistelse ombord börja sakna annan stimulans än den som just själva båtlivet ger, att leka "landlekar" med lego och dockvagnar?

Min erfarenhet är i alla fall den att just möjligheten att ha en ordentlig styrhytt som bildade centrum för all aktivitet ombord under gång var högst betydelsefull. Där kunde ungarna leka utan flytväst eller sele men ändå vara "med" och se vad som hände runtomkring. I en sittbrunn behöver de väst/sele, där finns inte plats att bädda Lillan i dockvagnen och dra runt med den och börjar det regna eller stänka måste de ner under däck, isolerade från den eller de som seglar båten och utan fri sikt av omgivningen.
Samma sak med toa/dusch. Det funkar utan ett tag, men efter fjärde regninga, kalla kulingdagen är det skönt att slippa tvätta sig i havet. Eller som på den tiden, i skitiga öststatshamnar utan vare sig dusch eller toa på land. Och att kunna duscha av efter den riktigt geggiga senapsblöjan...

Allt är avgörande av hur man seglar, det finns ingen formel som passar alla. Men jag är övertygad att utan motorseglarkonceptet hade det varit svårt för oss att vara ute på långfärd månader i sträck när barnen var små.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » ons 28 nov 2007, 12:14

Det är klart det är så :!:
Vi använder våra båtar helt annorlunda
Jag kappseglar + använder båten 2-3 veckor på sommaren + weekend
Du bor på båten.

Självklart tittar vi på och uppskattar olika båtar.
Jag är bara avundsjuk på att du får segla så mycket...

Det jag egentligen ville säga var väl att ofta anpassar sig barnen men vi vuxna är mer bekväma.

Jag skulle inte heller vilja åka på bilsemester i en Fiesta eller en V70 för all del men kanske en Husbil :?:
Samma gäller camping, tälta i regn är inte så kul men bryr sig barnen?

Större barn andra bekymmer såklart.

Man kanske skulle lägga till en grupp?
Långseglare, en segelbåt gjort att bo i året runt?

Ha det /
Håkan

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » ons 28 nov 2007, 18:32

Den största skillnaden mellan Wingorna och Albin MS 82 tycker jag är att Wingorna har sittbrunn och doghouse i samma plan, med pentryt och styrplats i doghouse. Albin MS82 har kapell över styrplatsen och pentryt nere i ruffen. Länk till en test från Die Yacht http://www.winga-motorseglare.se/wingam ... 8_test.pdf Det finns en Albin MS82 till salu på scanboat.com, skapligt med bilder.
Winga 750 och 752 är det ingen skillnad på.
/Karl-Magnus

lappen
Trogen medlem

Inlägg av lappen » fre 30 nov 2007, 18:53

enligt svenska sjös försäkrings matrikel står det att för att räknas som motorseglare (inombords motorbåt med mast och hjälpsegel vars segelarea ikvm överstiger båtens dubbla längd i meter motorstyrkan ska vara lika med eller större än segel arean
blir vi klokare eller ?
mvh lappen

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 30 nov 2007, 19:00

Inget problem

15 meter = +30 kvm, och sedan en 35-hästare på det... En sån vill väl alla ha... :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 nov 2007, 19:25

Lite djupsinngt

Vi lever i en klocka som går hela tiden.
Allt förändras med tiden.
En NC33 kommer säkert att framstå som en trygg seglare om 25 år.
En motorseglare kommer att vara något helt annat.
invecklat eller utvecklat.........
Calle

Se gla ut

Skriv svar