Vad ska detta föreställa?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 nov 2007, 19:31

Skall sanningen fram måste jag antingen lossa ett skott (som går att lossa) eller ta bort sittbrunnsdurken för att ta ut motorn. Men durken är skruvad under teakribben, så det kan göras. Kvalitetsbygge vet jag inte, men sådant är hyfsat genomtänkt.

Just tankar är väl svårt på många båtar. Även om de går att dra in eller ut genom ruffluckan så är det ofta mycket som är fastskruvat över och vid sidan av. Jag tror inte att allt går att lossa på "kvalitetsbåtarna" heller, men i många fall är det ju inte meningen. Ett välplastat huvudskott skall ju inte röras, om man säger så. Då är jag mer bekymrad över båtar med basinrede (sk "innermodul") där basinredet hindrar underhåll och reparationer. En i efterhand fastskruvad vägg kan man väl skruva ner om det går hål eller något händer, men halva inredningen för att komma åt en spricka?
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 13 nov 2007, 19:38

Fundering: Kan den här lösningen vara en följd av (inte HR och Finn-Flyer dock - de är ju "nya") att man bytt åsikt om hur inredningen skall vara och så har man byggt till/om eller erbjudit en variant men inte modifierat skrov/däck? Spontant förefaller det ju som att laminera hela ruffsidan i ett stycke och sedan ha två fönstervarianter skulle vara ytterst enkelt och kostnadseffektivt - men så behöver det ju inte vara, kanske.

Dvs, det är mer eller mindre nöden som är denna uppfinnings moder (särskilt när det är en toa med i spelet, hehe)?
Anders S

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 14 nov 2007, 11:58

Jag kontaktade konstruktören då jag känner honom och meddelade honom om detta fall och diskussionen. Han meddelade att han anser det vara en oacceptabel lösning från varvets sida på den båt som levererades till Sverige.
Om jag kommer ihåg rätt så har inte de som levererats till Finland denna lösning.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 nov 2007, 12:44

Nubben skrev:Jag kontaktade konstruktören då jag känner honom och meddelade honom om detta fall och diskussionen. Han meddelade att han anser det vara en oacceptabel lösning från varvets sida på den båt som levererades till Sverige.
Om jag kommer ihåg rätt så har inte de som levererats till Finland denna lösning.
Sådärja. Världsbilden åter på plats. 8) Nu hoppas jag att han menar att ställa skott mot ett fönster, inte bara att glömma trälisten...
som jag tidigare skrev:Inte kan en riktig konstruktör som Eyvind Still rita en båt där ett skott seriemässigt ställs mot ett fönster?
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 14 nov 2007, 12:45

Nubben skrev:Jag kontaktade konstruktören då jag känner honom och meddelade honom om detta fall och diskussionen. Han meddelade att han anser det vara en oacceptabel lösning från varvets sida på den båt som levererades till Sverige.
Vilken lösning är den skarpa då?
Rimligen borde det vara med samma fönster men med en täcklist, eller...

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 14 nov 2007, 12:46

Svante skrev: Vilken lösning är den skarpa då?
Rimligen borde det vara med samma fönster men med en täcklist, eller...

Svante
Usch, Svante, säg inte sådär.
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 14 nov 2007, 13:15

Du hann före mig Anders - he he he...

För mig personligen så tycker jag det skulle funka med en snygg designad skuggram på insidan av rutan typ moderna bilrutor. På det sättet skulle inte de snygga linjerna/designen på överbyggnaden ändras. 8)

Svante

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 14 nov 2007, 16:39

Det finns ju många båtar som "delar" ruta mellan tex salong och toalett bla. Det här är nog första som man ser ett öppet ändträ på genom rutan.
En tunn täcklist hade ju gjort att man knapt hade noterat det.
Hur svårt och dyrt hadet det varit med en kort bit..?
En ny båt som byggs på det viset uppfattar jag som att man inte orkar bry sig utan bara ska ha ut en båt på marknaden.
Tråkigt.
Detaljerna avslöjar.
Hur är då resten av båten kan man ju undra....?

ls
Rookie

Inlägg av ls » ons 14 nov 2007, 16:52

Hej du som skrev inlägget på sailguide.com gällande naket skott i FinnFlyer 32an som visades på mässan.

För din info så är vi glada att du uppmärksammade detta !

FinnFlyer 32 är något så unikt som en familjeseglare byggd i avancerad kompositteknik, all inredning som är teakbeklädd,
inklusive durkar, alla skott samt dörrar, bord samt pentrymodul är byggd med avancerad kompositteknik, var man under hög press
laminerar ihop riktad E-glasfibrer med en sandwichkärna av divinycell ! Därefter vakumlimmas teakfaneren på sandwichkonstruktionen,
detta gör att konstruktionen blir oerhört stark och lätt. Förutom detta är hela skrovet vakuminjicerat med vinylester, bara riktade fibrer användes i konstruktionen
för max hållfasthet och lättaste vikt. Kölbalkar och röstjärnsbalksystem är helt gjort i kolfiber, likaså roder samt hjärtstock, Roderkonstruktionen väger endast 14,5 kg.
Hela skrovet sluthärdas i ugn i 60 grader under 1 dygn !
Båten har inga innerliners i skrovet utan alla kojfronter , ryggstöd mm är laminerade i skrovet och förstyvar ytterligare konstruktionen.
Båten är extremt styv, stark , stum och lätt, till skillnad från de övriga familjeseglarna som visades på mässan.

Båten på mässan är en demobåt, för att demonsterar kompositen lämnades skottet, vid fönstret, som ej är bärande,
med avsikt synligt gällande kompositkärnan !
Standardbåtarna har en teakfanerbeklädnad mot fönstret.

Synd att du inte tog kontakt med oss så att vi kunde demonsterar den häftiga byggtekniken som är UNIK för en familjesegelbåt !
Byggtekniken är mångfalt starkare och mera påkostad än traditionell samt alla ingående material är bästa möjliga.
Varvet som bygger FinnFlyer 32 är underleverantör till Nautor Swan och Baltic Yachts världens finaste segelbåtar, samma byggkvalitet gäller för FinnFlyer båtarna.

Båten väger endast 3400 kg trots sin längd på 9,90 och bredd 3,20 !
Båten är en glädje att segla, du är välkommen på PROVSEGLING !

Behöver du mera information kring den avancerade komposittekniken ACCY så hör av dig så meilar jag.
Se mera på http://www.sjomanyachting.se/finnflyer32.html

läs även mera om detta på http://www.hamnen.se/content/view/4537/218/

:D
Seglarhälsningar

Lars Sjöman
Sjöman Yachting AB
www.sjomanyachting.se
info@sjomanyachting.se
070 7295330

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 14 nov 2007, 17:01

Ja det var ju bra att det fanns en tanke bakom.
Lite lurigt sätt att demonstrera det på kanske.
En demobit sidan om då..?
Undrar hur många som sett och bildat egna uppfattningar?
Bra att man förklarar i alla fall.

Batagaren
Trogen medlem

Inlägg av Batagaren » ons 14 nov 2007, 17:50

Hej hade nöjet att syna Finn flyer 32 noga i sömmarna och de som säger att det inte är en välbyggd båt bör besöka Den så snart som de kan för att det var en av de mest avancerat byggda båtar som jag har sätt med böjda former i inredningen som var super lätt. De visade en prov bit från bordet i salongen och den vägde nästan ingenting och restrerande inredning var byggd med samma mtrl otroligt för en seriebyggd båt jag tror att de flesta skulle vilja ha en båt som är lätt och rolig att segla samt extremt stark och styv. Det skulle jag i alla fall!! Bra att leverantören i sverige svarade så att vi kan se framåt i framtiden mot lättare serieproducerade båtar. Med kvalitet....

:D
Gustav

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 14 nov 2007, 18:12

Vad bra ifall farhågorna var obefogade!
Trots det skulle jag finna det bättre ifall skottet vore fastsatt i något annat än fönstret där, t.ex. en glasfiberbalk som skulle dela fönstret i två delar inifrån sett. Men kanske jag bara är onödigt orolig.

Eftersom jag läst senaste test av båten i finsk båtmedia är jag nog övertygad om att det är en "bra" båt. Båten är också anmärkningsvärt lätt tack vare de exotiska materialen, och priset kan eventuellt anses vara billigt med detta beaktat.
Vill ni köpa den första byggda båten så besök denna adress:
http://www.supermarket.fi/id/0062084
Där är den förstbyggda båten till salu. Denna är dock en racingversion och är "mycket" lätt byggd och väger endast 2700kg.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 nov 2007, 07:42

Hur är det nu med det kritiska tänkandet?

Tror ni att
a) att man (dvs varvet) öppnar för en direkt sågning (haha) av båten för alla de som inte frågar "varför i @@&##:e är skottet okantat"?
b) att någon insett att den här glömskan blev inte bra, och så har man "hittat på" en förklaring som ger möjlighet att förklara saken positivt?
Jag tror alltså på att båten är bra, men att man missat kantlisten "på riktigt". Det kan i så fall åtminstone betyda att även "bra" varv gör sina missar, och att en nybåtsköpare är precis lika betjänt (om inte mer) av att garantibesiktiga sin båt som begagnatköparen.

Att man sätter skott mot fönster tycks vara accepterat av så många och såpass vanligt, att jag tar på stofilhatten och lägger ner den diskussionen :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 15 nov 2007, 08:49

Anders S skrev:Hur är det nu med det kritiska tänkandet?

Tror ni att
a) att man (dvs varvet) öppnar för en direkt sågning (haha) av båten för alla de som inte frågar "varför i @@&##:e är skottet okantat"?
b) att någon insett att den här glömskan blev inte bra, och så har man "hittat på" en förklaring som ger möjlighet att förklara saken positivt?
Jag tror alltså på att båten är bra, men att man missat kantlisten "på riktigt". Det kan i så fall åtminstone betyda att även "bra" varv gör sina missar, och att en nybåtsköpare är precis lika betjänt (om inte mer) av att garantibesiktiga sin båt som begagnatköparen.

Att man sätter skott mot fönster tycks vara accepterat av så många och såpass vanligt, att jag tar på stofilhatten och lägger ner den diskussionen :-)
Och fortfarande undrar jag, som du Anders, vad händer den dagen förnstret börjar läcka? Eller har jag missat nåt?

Huruvida båten är bra och fin har jag inga synpunkter på. Eller, jo det har jag visst. Men de handlar mer om mina preferenser.

Däremot tycker nog det här luktar miss och efterkonstruktion....
Planerad marknadsföring? Jo pyttsan!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 15 nov 2007, 09:34

Eilean skrev:
Och fortfarande undrar jag, som du Anders, vad händer den dagen förnstret börjar läcka? Eller har jag missat nåt?
Nä, du har inte missat, men jag tänkte lägga ner debatten eftersom den just nu kan sammanfattas med frågan: "Är det riktigt bra det här?" och svaret "Det kan väl inte vara ett problem, för så gör ju många". JAg tycker fortfarande att det är hål i huvudet, men om skottet inte är strukturellt infäst kan det ju gå att lossa. Man kan ju också tänka sig att det finns tillräckligt spel för att lossa rutramen och glaset. En bred kantlist kan ju dälja en flera cm bred springa - inget som man kan utröna av bilden.

Angående båten och byggnadssättet, så skulle många båtar (t ex min) vinna på att onödigt tunga plywoodskott ersattes med kompositskott.
Anders S

Skriv svar