Går också i nybåtstankar. (Edit)
Går också i nybåtstankar. (Edit)
Jag går också i nybåtstankar. En vanlig tråddiskussion men det kan ni väl stå ut med i höstmörkret. Jag har en Lotus (skärgårdskryssare) idag som i mångt och mycket motsvarar de krav jag har på en båt. Det jag saknar är lite mer plats och ståhöjd då familjen har en förmåga att växa hela tiden och vi behöver mer rymd inombords.
Krav:
* Bra seglare, lys över 1.15. Bra kryssegenskaper är ett plus. Skall vara enkel att segla ensam.
* Klassiskt utseende, gärna åt det långsmala hållet. Rak stäv och breda akterskepp är icke intressant.
* Min 6 kojplatser, ståhöjd, rejält pentry gärna akterruff.
* Max 500 000 gärna billigare.
De båtar jag tittat på och funderat över mest är, Conqubin 38, RB111 och Wasa 55 (har mer och mer gått bort trots att det är Lotusens storasyster).
Några synpunkter, förslag ?
Edit Ändrade rubriken såg inte att jag snott ett namn på en pågående tråd.
Krav:
* Bra seglare, lys över 1.15. Bra kryssegenskaper är ett plus. Skall vara enkel att segla ensam.
* Klassiskt utseende, gärna åt det långsmala hållet. Rak stäv och breda akterskepp är icke intressant.
* Min 6 kojplatser, ståhöjd, rejält pentry gärna akterruff.
* Max 500 000 gärna billigare.
De båtar jag tittat på och funderat över mest är, Conqubin 38, RB111 och Wasa 55 (har mer och mer gått bort trots att det är Lotusens storasyster).
Några synpunkter, förslag ?
Edit Ändrade rubriken såg inte att jag snott ett namn på en pågående tråd.
Senast redigerad av 1 Jojje, redigerad totalt 0 gånger.
/ Jojje
Menar du "enkel att segla ensam" = kan SEGLAS utan slavar (=gastar) eller kan HANTERAS på egen hand i all väder utom de värsta?
För i så fall kolliderar nog önskad storlek med lätthanterligheten?
Annars har jag en liten klockarkärlek till Omega 42 i denna storleksklass. Men en sådan under 500K blir väl alldeles för risig för att vara rolig, om man ens hittar en. Men den är lättseglad och "snäll" - första gången jag seglade den (men inte första gången jag seglade) var det bara att segla in på plats, utan problem eller lömskheter - mycket lätt att begripa sig på (eller så hade jag tur, man vet aldrig).
För i så fall kolliderar nog önskad storlek med lätthanterligheten?
Annars har jag en liten klockarkärlek till Omega 42 i denna storleksklass. Men en sådan under 500K blir väl alldeles för risig för att vara rolig, om man ens hittar en. Men den är lättseglad och "snäll" - första gången jag seglade den (men inte första gången jag seglade) var det bara att segla in på plats, utan problem eller lömskheter - mycket lätt att begripa sig på (eller så hade jag tur, man vet aldrig).
Anders S
Jo lite otydlig där kanske, jag menar det förstnämda. Fru och barn i ruffen när det regnar och blåser o.s.v.Anders S skrev:Menar du "enkel att segla ensam" = kan SEGLAS utan slavar (=gastar) eller kan HANTERAS på egen hand i all väder utom de värsta?
Omega 42 är som du nämner för dyr. Så den är tyvärr inget alternativ...
/ Jojje
Conqubin ser ju fin ut, seglar hyfsat men inredningen är inte så effektiv. Samtidigt är båtarna inte helt billiga. Många är hemmabyggen, med allt vad det innebär.
Både Wasa och Conq har backstag, som ju medför lite mer extrajobb vid ensamsegling.
RB ser intressant ut, men är lite väl smala (tycker kanske inte du, förståss ...).
- tänk på att många RB fick bekymmer med sina motorer (RB blev väl mest en exponent, och felet var inte helt förödande, men iaf).
Skulle du inte kunna tänka dig lite bredare båtar? De seglar inte sämre, tvärtom, men bekvämligheten ökar ordentligt. 3.0 - 3.30 helt acceptabelt!
Och då finns det mycket att välja på.
/J
Både Wasa och Conq har backstag, som ju medför lite mer extrajobb vid ensamsegling.
RB ser intressant ut, men är lite väl smala (tycker kanske inte du, förståss ...).
- tänk på att många RB fick bekymmer med sina motorer (RB blev väl mest en exponent, och felet var inte helt förödande, men iaf).
Skulle du inte kunna tänka dig lite bredare båtar? De seglar inte sämre, tvärtom, men bekvämligheten ökar ordentligt. 3.0 - 3.30 helt acceptabelt!
/J
Jo visst funkar det med lite bredare det är inget absolut krav att det skall vara ett spjut. Jag är dock barnsligt förtjust i denna typ av klassiska linjer - vackra båtar. Backstag har jag inga problem med det är jag van vid. Conqubinen har jag seglat själv en del och vet vad jag får. Motorhistorien på RB111 tar jag med en nypa salt. Det skall visst ha varit något fabrikationsfel på topplockspackning på deras Yanmar 2GM20. Jag har en likadan av samma årsmodell (85) som varit problemfri i 25 år.Jaramaz skrev:Conqubin ser ju fin ut, seglar hyfsat men inredningen är inte så effektiv. Samtidigt är båtarna inte helt billiga. Många är hemmabyggen, med allt vad det innebär.
/J
Diva 39 är en fin båt (lite dyr förståss), har hört en del negativt ang kvalitet på Diva så det har ju påverkat mig en del.
/ Jojje
En Cayenne kanske?
http://www.blocket.se/vi/13262085.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13262085.htm?ca=11_s
Avance 36 hade jag inte riktigt fått upp ögonen för innan. Tack för den Steen. Verkar vara en fin båt med goda omdömen. Tycker den påminner en hel del om Omega 42 (Norlin vet vad han gör). Någon som har erfarenhet av den ? Priset är väl avigsidan förstås liksom med Omega 36:an.Steen skrev:Drabant 38
Omega 36
Contrast 33
Maxi 999
Avance 36
Bianca 111
Contrast 33 är absolut ett alternativ. Den skall jag också försöka titta närmare på.
/ Jojje
-
Alf Johnson
- Trogen medlem
Vill du ha en Conqubin 38 för 500´ får du nog inte ha för stora krav. Det finns en hel del fuskbyggen som är billiga. Problemet med sandwichskrov är just noggrannheten vid plastningen. Ett skrov där inner- och ytterskrov inte håller ihop är tyvärr inte mycket värt. Om möjligt kolla vridstyvheten, man kan se på inredningen om skrovet rör sig mycket./ Alf
Senast redigerad av 1 Alf Johnson, redigerad totalt 0 gånger.
-
Sumprunkarn
- Platinamedlem