Skada vid torrsättning
Skada vid torrsättning
När truckföraren skulle lyfta upp min båt från sjön så skadades min sidopulpits samt en mantågsstötta. Efter att ha varit i kontakt med Nimbus Boat som idag säljer maxi båtar så upplyste dom mig om att de inte kan få fram en sådan till mig längre. Jag har även hört mig för på andra ställen också och fått reda på att "min" pulpits är specialtillverkad så en smed måste göra en ny till mig. Båtklubben har sagt att de skall se vad de kan göra, de har aldrig råkat ut för något sådant tidigare. Hur är det med era båtklubbar, ersätter de båtägaren för "småskador i samband vid sjö/torrsättning liknande denna olyckshändelse? På vår klubb är alla med o delas in i "lag" när vi sjö/torrsätter.
Hälsn/ Stefan
Hälsn/ Stefan
Maxi95
En god vän fick sin båt skadad då man lyckades få slinget kring S-drevet vilket resulterade i förstörda motorfästen. Lyftet skedde trots ägarens protester och på kranförarens initiativ. Båtklubbens personal assisterade.
Efter diverse turer med att bevisa vad som de facto hade hänt svarde förts det egna försäkringsbolaget för kostnaderna. Sedan gjorde bolaget antagligen upp med kranförarens och klubbens bolag men min gode vän gick skadeslös ur äventyret. Turerna kring hur skadan uppstått var inledningsvis märkliga för ingen (utom min vän) hade gjort något fel. Det kan krävas att man står på sig.
Lycka till
Efter diverse turer med att bevisa vad som de facto hade hänt svarde förts det egna försäkringsbolaget för kostnaderna. Sedan gjorde bolaget antagligen upp med kranförarens och klubbens bolag men min gode vän gick skadeslös ur äventyret. Turerna kring hur skadan uppstått var inledningsvis märkliga för ingen (utom min vän) hade gjort något fel. Det kan krävas att man står på sig.
Lycka till
Fast pulpitarna syns väl som regel?FredrikW skrev:Båten bör ha märkning på skrovsidan var drev börjar/slutar samt för logg och ekolod. Då slipper man hamna i ett läge där alla skyller på alla.
På min båt har jag små smidiga varningstrianglar i rött där man absolut inte bör sätta slinget. Lika klockrent sätter kranföraaren slingen där, om man inte säger till.
Kanske man skall ha gröna märken också, där man ska sätta slingen?
Anders S
Jag har märkning var slingan skall sättas, men incidenten inträffade när han sänkte ner gafflarna över båten o stropparna skulle fästas på änden av gafflarna.FredrikW skrev:Båten bör ha märkning på skrovsidan var drev börjar/slutar samt för logg och ekolod. Då slipper man hamna i ett läge där alla skyller på alla.
Hälsn/ Stefan
Maxi95
Tolkade första inlägget som en fråga kring att köpa ny pulpit?!
Du kan nog höra av dig till någon som jobbar i rostfritt, det blir säkert bättre gjort samt billigare än du tror.
Har själv haft en verkstad i Göteborg som tillverkat några saker efter ritning samt fixat min pulpit. Det enda problem jag haft är att jag har velat lämna in andra detaljer förtillfixningdå resultatet blivit mycket bra.
Du kan nog höra av dig till någon som jobbar i rostfritt, det blir säkert bättre gjort samt billigare än du tror.
Har själv haft en verkstad i Göteborg som tillverkat några saker efter ritning samt fixat min pulpit. Det enda problem jag haft är att jag har velat lämna in andra detaljer förtillfixningdå resultatet blivit mycket bra.
Även jag bortser från huvudfrågan.
Jag har märkning i blått för var slinget INTE skall vara. Detta förstod jag inte första året och lyfte en bit i drevet. Dock hann vi se det redan efter 50 cm lyft tack vare klart vatten. Allt klarade sig.
I år tog jag en lång enterhake och kände mig fram för säkerhets skull. Märkningen visade bara drevet och tog ingen hänsyn till foldingen som sticker ett par dec till. Min metod förutsätter låg brygga för att komma i rätt vinkel.
Jag har märkning i blått för var slinget INTE skall vara. Detta förstod jag inte första året och lyfte en bit i drevet. Dock hann vi se det redan efter 50 cm lyft tack vare klart vatten. Allt klarade sig.
I år tog jag en lång enterhake och kände mig fram för säkerhets skull. Märkningen visade bara drevet och tog ingen hänsyn till foldingen som sticker ett par dec till. Min metod förutsätter låg brygga för att komma i rätt vinkel.
Att reparera pulpits och mantågsstötta torde inte vara något problem. Hade tidigare en Maxi 77 där någon av de tidigiare ägarana lyckats stuka grabbräcket så brutalt att ena sidan hade ett prydligt veck som låg ca decimetern högre än andra sidan. Förmodligen hade detta skett i samband med någon av eller påmastning assisterad av Mr Murphy. Hursomhelst så skruvade jag loss grabbräcket och lämnade det till en lokal svetsare som på dryga halvtimmen fixade den till nyskick. Böjen var för böjd för att rätas ut varför den krokiga biten kapades av och ersattes med ett nytt rakt rör som tigades och polerades. Resultatet blev strålande och man kan inte se någon skarv trots att man vet om att den finns där! Så leta reda på någon som kan hantera en tig så kommer det att ordna sig!
Lasse
Lasse
Liknande erfarenhet som Lasse M beskrivit har även jag. Mitt stävbeslag blev ganska illa tilltufsat vid ett tillfälle. Pulpiten var lyckligtvis demonterad vid tillfället men hylsan som den sitter i (som är en del av stävbeslaget) var vikt snarare än böjd. Det fixade en duktig smed med tig så att det inte syns att något hänt.
I mitt fall stod försvarsmakten för betalningen genom mitt försäkringsbolag så vad det kostade vet jag inte.
I mitt fall stod försvarsmakten för betalningen genom mitt försäkringsbolag så vad det kostade vet jag inte.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970