börjat bli minusgrader på nätterna, klarar sig motorn?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

börjat bli minusgrader på nätterna, klarar sig motorn?

Inlägg av LindaJoh » tis 09 okt 2007, 11:47

Har precis köpt båt och den ligger nu på land. Affären är dock inte helt klar ännu så vi har inte fått några nycklar.
Det börjar bli kallt nu med minusgrader om nätterna och motorn väntar på konservering.
Klarar den 2 veckor till utan att konservera motorn eller bör vi fixa med detta snarast?

fritzfelix
Rookie

Inlägg av fritzfelix » tis 09 okt 2007, 11:58

Det borde inte vara några problem, det blir ju inte minusgrader på dagarna....jag har inte konserverat min motor ännu.... 8)

Hälsar ff :mrgreen:
Tänk på miljön....SEGLA

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 09 okt 2007, 12:02

Ur frostsynpunkt är det nog inga problem. Det blir nog inte stadigvarande minusgrader på ett bra tag ännu. Uddevalla ligger ju ett antal mil öster om Kungshamn inne i landet, men ni har ju vatten ända fram och det modererar ju temperaturenen hel del. En och annan timme nån gång kan väl knappast förorsaka sönderfrysning.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 09 okt 2007, 12:06

toaen skrev:Ur frostsynpunkt är det nog inga problem. Det blir nog inte stadigvarande minusgrader på ett bra tag ännu. Uddevalla ligger ju ett antal mil öster om Kungshamn inne i landet, men ni har ju vatten ända fram och det modererar ju temperaturenen hel del. En och annan timme nån gång kan väl knappast förorsaka sönderfrysning.

tommy
nu ligger båten i Hunnebostrand och där är det ju ofta lite varmare än här...(är själv ursprungligen från Smögen)
Jag tackar för era svar!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 09 okt 2007, 12:39

Naturligtvis skall ni tömma motorn på vatten. Har motorn sötvattenkylning skall även den inre kretsen mätas så den har frysskydd. Det är inget att hoppas på att vädret håller sig. För några säsonger sedan kom det en oktoberköldknäpp (i SKÅNE!) och saboterade min varmvattenberedare, så ingenting är riktigt säkert, nånsin.

Det här vill nog säljaren vara med på också, speciellt om ni säger till honom att han faktiskt får ansvara för att inget händer med motorn om han behåller nycklarna. Varken ni eller han vill ta den risken! Står båten på land är han ju ganska trygg även om ni får startnycklar till motorn. Ni kan ju erbjuda att han får låsa fast båten med en bit kätting runt pulpiten i stället - tryggare än ruffluckan om du frågar mig ;-)

Tips: om ni nu inte vet säkert att motorn är pedantskött, så kan det ju vara värt att göra en noggrann vinterservice/konservering med "nya vätskor" runt om i alla delar av motorn (olja, drev och ev färskvattenkylning). Det ger er sinnesro till våren, och det är ju också onödigt att chansa.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 09 okt 2007, 12:45

LindaJoh skrev:
toaen skrev:Ur frostsynpunkt är det nog inga problem. Det blir nog inte stadigvarande minusgrader på ett bra tag ännu. Uddevalla ligger ju ett antal mil öster om Kungshamn inne i landet, men ni har ju vatten ända fram och det modererar ju temperaturenen hel del. En och annan timme nån gång kan väl knappast förorsaka sönderfrysning.

tommy
nu ligger båten i Hunnebostrand och där är det ju ofta lite varmare än här...(är själv ursprungligen från Smögen)
Jag tackar för era svar!
jä ä Bäckevigare utå födsel och ohejdad vana. Oppvoksen i andre ännen (öståre) på Sandbogengadda mod där bilfärga te smogen gick fra.

Har jobbat i ca 15 år i Stranne. Nörre år på e elfirma å resten på elverket.

Min erfarenhet ä att det ä ett par grader kallare i Stranne än i Graverne å på Smoegen. Fast dä ä de ä förståss när de e riktigt kallt på vintrarne, å de e ju ente ens säkert att de blir nån vinter i år heller.

hõ har du köpt för båd?

ha´t sõ pen´t

tommy

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 09 okt 2007, 13:26

toaen skrev:
LindaJoh skrev:

tommy
Jag tackar för era svar!
jä ä Bäckevigare utå födsel och ohejdad vana. Oppvoksen i andre ännen (öståre) på Sandbogengadda mod där bilfärga te smogen gick fra.

Har jobbat i ca 15 år i Stranne. Nörre år på e elfirma å resten på elverket.

Min erfarenhet ä att det ä ett par grader kallare i Stranne än i Graverne å på Smoegen. Fast dä ä de ä förståss när de e riktigt kallt på vintrarne, å de e ju ente ens säkert att de blir nån vinter i år heller.

hõ har du köpt för båd?

ha´t sõ pen´t

tommy
Man tackar..gott att höra dialekt från mina hemtrakter. Pratar dessvärre inte dialekt själv och har aldrig gjort (varför vet jag faktiskt inte....) min mamma är från Smögen (som inte heller språgar så mögge dialekt) och pappa är frå stan (Uddevalla)
Jag hade Cåre Tånge som lärare på mellanstadiet ;-)

Nåväl....jag menade mest att det förmodligen är kallare i Uddevalla än i Hunnebu och Smouen. Vi får se hur vi gör med detta. Lite kómlette när säljaren bo i Göteborg och hans föräldrar likaså och vi inte har några nycklar till båten..men det får ju lösa sig på någge sätt.

Har köpt en segelbåt ;Hallberg Rassy 26

Ha´t pent själv!

/Linda

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 09 okt 2007, 13:47

Du kan tat helt lungt beträffande fostproblematiken. Det behövs flera dygn med minusgrader innan det är någon "ko på isen".

Hitils har lägsta temperaturen på Hållö varit +8,5 grader och det var kl 07.00 den 5/10

http://www.utpost-hallo.nu/default.asp?ID=34

se väder/månadstabell/oktober

Kåre - han e bäckevigare så väl som jä

tommy

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 09 okt 2007, 14:39

toaen skrev: Smoegen.
Själver e jä Tjörbu men jä reagerte ekran när du skrev ut g:et i ortsnamnet ditt. Jä har allti trott att di uttalas udan G liksom "Smaoen". E jä helt galt ute ??
/ Jojje

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 09 okt 2007, 14:47

toaen skrev:Du kan tat helt lungt beträffande fostproblematiken. Det behövs flera dygn med minusgrader innan det är någon "ko på isen".

Hitils har lägsta temperaturen på Hållö varit +8,5 grader och det var kl 07.00 den 5/10

http://www.utpost-hallo.nu/default.asp?ID=34

se väder/månadstabell/oktober

Kåre - han e bäckevigare så väl som jä

tommy
ja tackar och bockar!

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 09 okt 2007, 15:34

Jojje skrev:
Själver e jä Tjörbu men jä reagerte ekran när du skrev ut g:et i ortsnamnet ditt. Jä har allti trott att di uttalas udan G liksom "Smaoen". E jä helt galt ute ??
Du vet dä där med Svenska har aldrig varit lätt. Du har kanske rätt. Min gode vän Stefan Andersson, Smögare av födsel men med härstamning både från Gravarne och Värmland har som sitt nic "smoegen" det var kanske därifån jag gjorde detta fatala misstag.

Å andra sidan är det väl liye si och så med Tjördialekten också nu för tiden.

Jobbar för ett litet elföretag som idag heter Fortum. Under 1996 och 1997 åkte jag över hela vårat Bohuslänsområde dvs från Svinesund i norr till Rönnäng i söder. Hade tyvärr inte förmånen att ha några uppdrag på Åstol eller Dyrön. Däremot på Klädesholmen

Det jag i huvudsak gjorde var att med datalogger mätaspänningen över en längre tid när kunderna klagade på spänningen.

Jag var på en gård på Bäckevik och mätte. När jag tankade av instrumentet efter en veckas mätning konstaterade jag att spänninsvariationerna höll sig väl innom gällande norm. En tjej på ca 25 år var hemma med ett spädbarn. Hon talade enligt mina öron Göteborska.

Min erfarenhet är att när Göteborgare eller andra stadsbor, som bor i ett stabilt statsnät, köper en sommarstuga eller torp ute på landet, dröjer det inte länge förrän de kastar sig på telefon och ringer elverket och klagar på spänningen. Man startar damsugare och upplever en litet blinkande i ljuset Jag har personligen upplevt säkert 100 sådana fall.

Jag kunde inte låt bli att fråga tjejen när hon flyttade dit från Göteborg. Jag blev ganska snopen när hon svarade; Jag är inter från Göteborg. jag är i från Skärhamn.

Nästa uppdrag var att mäta spänningen på en villa utanför Kållekärr. Där var spänningen verkligen dålig. Däremot pratade tjejen på ca 25 år och var hemma med ett litet barn, enligt mitt tycke en utpräglad göteborska.

Jag kunde inte låta bli att fråga vari dom bott innan, varpå svaret blev : vi är från Skärhamn.

Jag hade lite senare några andra uppdrag runt Skärhamn som vi till viss del behövde va två man till. Jag fick till min hjälp en av de yngre motörerna på Orust/Tjörn. Även han talade en utpräglad göteborska.

Ett av uppdragen var en förbrukningsfråga hemma hos en riltig Tjörnbu som talade Tjörndialekt. Han bjöd in mig och kompisen för att över en kopp kaffe gå igenom sitt problem. Samtalet började med att han frågade min arbetskompis;"hur är det med din farfar". Det visade sig att min arbetskompi med en utpräglad göteborgsdialekt också var från Skärhamn.

Jag kunde inte låta bli att fråga, Erling tror jag att kunden hett hur det kunde komma sig att ungdomar som var från Skärhamn pratar en sån utpräglad göteborgsdialet.

Erling menade att man går i skola i Stenungsund och Göteborg ioch att dialekten håller på att utarmas.

Det är betydligt lättare att tala dialekt än att skriva. Det senar är kanske något vi borde träna på.

Förlåt Linda att jag har ödelagt din tråd

tommy

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tis 09 okt 2007, 20:13

Totalt off topic (ursäkta),

Jovisst är det så att dialekten utarmas också här på Tjörn. Fortvarande finns det en hel del i min generation som "så att säja" är tvåspråkiga och växlar mellan Tjörbu och götebosska beroende på vem man pratar med. Av de som bara pratar dialekt finns det inte många kvar Om 1 eller 2 genarationer är nog dialekten i det närmaste död. Tråkigt men sant.
/ Jojje

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » ons 10 okt 2007, 08:02

toaen skrev:
Jojje skrev:
Du vet dä där med Svenska har aldrig varit lätt. Du har kanske rätt. Min gode vän Stefan Andersson, Smögare av födsel men med härstamning både från Gravarne och Värmland har som sitt nic "smoegen" det var kanske därifån jag gjorde detta fatala misstag.

Å andra sidan är det väl liye si och så med Tjördialekten också nu för tiden.

Jobbar för ett litet elföretag som idag heter Fortum. Under 1996 och 1997 åkte jag över hela vårat Bohuslänsområde dvs från Svinesund i norr till Rönnäng i söder. Hade tyvärr inte förmånen att ha några uppdrag på Åstol eller Dyrön. Däremot på Klädesholmen

Det jag i huvudsak gjorde var att med datalogger mätaspänningen över en längre tid när kunderna klagade på spänningen.

Jag var på en gård på Bäckevik och mätte. När jag tankade av instrumentet efter en veckas mätning konstaterade jag att spänninsvariationerna höll sig väl innom gällande norm. En tjej på ca 25 år var hemma med ett spädbarn. Hon talade enligt mina öron Göteborska.

Min erfarenhet är att när Göteborgare eller andra stadsbor, som bor i ett stabilt statsnät, köper en sommarstuga eller torp ute på landet, dröjer det inte länge förrän de kastar sig på telefon och ringer elverket och klagar på spänningen. Man startar damsugare och upplever en litet blinkande i ljuset Jag har personligen upplevt säkert 100 sådana fall.

Jag kunde inte låt bli att fråga tjejen när hon flyttade dit från Göteborg. Jag blev ganska snopen när hon svarade; Jag är inter från Göteborg. jag är i från Skärhamn.

Nästa uppdrag var att mäta spänningen på en villa utanför Kållekärr. Där var spänningen verkligen dålig. Däremot pratade tjejen på ca 25 år och var hemma med ett litet barn, enligt mitt tycke en utpräglad göteborska.

Jag kunde inte låta bli att fråga vari dom bott innan, varpå svaret blev : vi är från Skärhamn.

Jag hade lite senare några andra uppdrag runt Skärhamn som vi till viss del behövde va två man till. Jag fick till min hjälp en av de yngre motörerna på Orust/Tjörn. Även han talade en utpräglad göteborska.

Ett av uppdragen var en förbrukningsfråga hemma hos en riltig Tjörnbu som talade Tjörndialekt. Han bjöd in mig och kompisen för att över en kopp kaffe gå igenom sitt problem. Samtalet började med att han frågade min arbetskompis;"hur är det med din farfar". Det visade sig att min arbetskompi med en utpräglad göteborgsdialekt också var från Skärhamn.

Jag kunde inte låta bli att fråga, Erling tror jag att kunden hett hur det kunde komma sig att ungdomar som var från Skärhamn pratar en sån utpräglad göteborgsdialet.

Erling menade att man går i skola i Stenungsund och Göteborg ioch att dialekten håller på att utarmas.

Det är betydligt lättare att tala dialekt än att skriva. Det senar är kanske något vi borde träna på.

Förlåt Linda att jag har ödelagt din tråd

tommy
Det gör absolut ingenting...fick ju en väldigt spännande analys om dialekten.
Kan tillägga att jag studerade på universitetet i Luleå i 4 ½ år. Min utbildning fanns bara där i hela landet vilket gjorde att det kom studenter från alla delar av Sverige.
Och norrlänningar ocg smålänningar och skåningar etc. trodde att jag kom från Göteborg.
Jag tror att det låter ganska likadant om man inte är infödd på stället. På samma sätt som att vi förmodligen omöjligt kan skilja på om en person kommer från Umeå eller Piteå eller Luleå. Utan vi hör bara att han/hon är från Norrland.

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » ons 10 okt 2007, 08:07

Det gör absolut ingenting...fick ju en väldigt spännande analys om dialekten.
Kan tillägga att jag studerade på universitetet i Luleå i 4 ½ år. Min utbildning fanns bara där i hela landet vilket gjorde att det kom studenter från alla delar av Sverige.
Och norrlänningar ocg smålänningar och skåningar etc. trodde att jag kom från Göteborg.
Jag tror att det låter ganska likadant om man inte är infödd på stället. På samma sätt som att vi förmodligen omöjligt kan skilja på om en person kommer från Umeå eller Piteå eller Luleå. Utan vi hör bara att han/hon är från Norrland.[/quote]

och jag har gått i skola på Smögen, i Kungshamn och Lysekil. (samt Luleå då) och har en pappa från Uddevalla och mamma från Smögen (som inte pratar så mycket dialekt..bara litegrann)

Skriv svar