Wasa 30 ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 01 okt 2007, 20:40

MiniMe skrev:
Håkan skrev:
MiniMe skrev:
Det är väl bara en fråga vad man referera till.
Visst är det så men tänk en båt som gör maxfart vid säg tre m/s.

En sån båt skulle bli jobbig att hantera vid 6 m/s eller en mardröm vid 10 m/s...
En sån båt skulle omöjlig att segla annat än entyp pga alltför svårt handikapp vid hård vind...

Men visst har du rätt i sak /
låter som min nyvarande båt.... :lol: men så seglas den också i
Mälaren med mycket lättvind (undantag iår...).
Nu kastar jag in en brandfackla här då det talas allt för lite om LYS :wink: Inte är din båt så straffad Peter, vad ligger den på idag? Inte 1.14 som Solingen väl? Så så hårt straffad tycker jag inte den är trots sin potential.

Jag menar, reva kan man ju alltid göra, men hissa en genua på Solingen låter sig inte göras.

Ville bara retas lite med lite subjektivt lystyckande.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 01 okt 2007, 20:55

Köpte en Dominant 78:a istället, ett riktigt kanonexemplar. Kunde jag inte få en 95:a fick det bli lillasyrran. Skall bli spännande och se om vi kan komma ner alla 5 i båten :lol: .

Känns lite som förr då 5 i familjen firade 5 veckors semester i en folkbåt 8)

/Dan

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 01 okt 2007, 21:11

Ravage skrev:Köpte en Dominant 78:a istället, ett riktigt kanonexemplar. Kunde jag inte få en 95:a fick det bli lillasyrran. Skall bli spännande och se om vi kan komma ner alla 5 i båten :lol: .

/Dan
Grattis! Ska bli kul att höra vad du tycker om den, tusan vad segel och godis du kan handla för hundringen som blev över :wink:

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 01 okt 2007, 21:15

Ravage skrev:Köpte en Dominant 78:a istället, ett riktigt kanonexemplar. Kunde jag inte få en 95:a fick det bli lillasyrran. Skall bli spännande och se om vi kan komma ner alla 5 i båten :lol: .

/Dan
Grattis, den blir farlig på onsdagsseglingarna nästa år...

Men hur många av dina punkter uppfyller den :?: :?: :?: :wink:

Ses till våren /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 01 okt 2007, 21:25

Seglaren skrev:
MiniMe skrev:
Håkan skrev: Visst är det så men tänk en båt som gör maxfart vid säg tre m/s.

En sån båt skulle bli jobbig att hantera vid 6 m/s eller en mardröm vid 10 m/s...
En sån båt skulle omöjlig att segla annat än entyp pga alltför svårt handikapp vid hård vind...

Men visst har du rätt i sak /
låter som min nyvarande båt.... :lol: men så seglas den också i
Mälaren med mycket lättvind (undantag iår...).
Nu kastar jag in en brandfackla här då det talas allt för lite om LYS :wink: Inte är din båt så straffad Peter, vad ligger den på idag? Inte 1.14 som Solingen väl? Så så hårt straffad tycker jag inte den är trots sin potential.

Jag menar, reva kan man ju alltid göra, men hissa en genua på Solingen låter sig inte göras.

Ville bara retas lite med lite subjektivt lystyckande.
Kanske , kanske inte men när det blåser mer än 2-3 m/s så blir det tuft. vid 5 m/s så har jag ingen nytta av den stora segelytan och får börja minska. Sedan tycker jag dock att det är helt rätt.

Mustangen har förresten endast fock i grundstandard men då har vi stora problem att hänga med tom H-båt i lättare vindar. Genuan behövs.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 01 okt 2007, 21:41

MiniMe skrev:
Kanske , kanske inte men när det blåser mer än 2-3 m/s så blir det tuft. vid 5 m/s så har jag ingen nytta av den stora segelytan och får börja minska. Sedan tycker jag dock att det är helt rätt.

Mustangen har förresten endast fock i grundstandard men då har vi stora problem att hänga med tom H-båt i lättare vindar. Genuan behövs.
Så du har ett par pinnar extra för genuan alltså. Vad har du för LYS idag? har du nån känsla för vad vår 707 kan hamna på, en gissning bara?

Just nu har vi inte mer segel än en vanlig 707 med genua, bara att vi har lite mer i storen men bara fock istället.

Men så tänker vi oss en topphissad gennaker på X kvm.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 01 okt 2007, 21:42

/Dan
Grattis Dan! men jag är förvånad att det vart en 78:a med tanken på din kravspec/önskelista.
Peter

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 01 okt 2007, 21:52

Håkan skrev:

/Dan
Grattis, den blir farlig på onsdagsseglingarna nästa år...

Men hur många av dina punkter uppfyller den :?: :?: :?: :wink:

Ses till våren /
Tror inte den kommer att kappseglas med. Den uppfyller väl nästan alla krav tror jag. Under 220 ksek, enkel att hantera, styv, stabilt byggd utan större svagheter, surfvänlig. Jag skrev "helst ett lys över 1,13" :wink: .

Ses !/Dan

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » mån 01 okt 2007, 21:54

MiniMe skrev:

/Dan
Grattis Dan! men jag är förvånad att det vart en 78:a med tanken på din kravspec/önskelista.
Återigen...ganska många av mina krav föll innanför.

Under 220 ksek, enkel att hantera, styv, stabilt byggd utan större svagheter, surfvänlig. Jag skrev "helst ett lys över 1,13" :wink: .

/Dan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 02 okt 2007, 06:04

Lycka till med den nya båten Dan.

Vi hade en Dominant 78 i klubben för några år sedan och den vann nästan alltid.

Den är vad jag kallar en LYS-raket, i fint skick och i händerna på rätt person spränger den lystalet med råge.

Svante

Ravage
Diamantmedlem

Inlägg av Ravage » tis 02 okt 2007, 06:48

Svante skrev:Lycka till med den nya båten Dan.

Vi hade en Dominant 78 i klubben för några år sedan och den vann nästan alltid.

Den är vad jag kallar en LYS-raket, i fint skick och i händerna på rätt person spränger den lystalet med råge.

Svante
Kommer du ihåg vad båten hette? Eller vem som var rorsman/ägare? Det verkar skilja en del på 78:orna precis som på 95:orna. Vissa är tunga som bly och seglar dåligt och en del är rätt byggda och seglar bra.

/Dan

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 02 okt 2007, 07:34

Dan.

Jag PM:ar dig...

Svante

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tis 02 okt 2007, 08:44

Ravage skrev:
Kommer du ihåg vad båten hette? Eller vem som var rorsman/ägare? Det verkar skilja en del på 78:orna precis som på 95:orna. Vissa är tunga som bly och seglar dåligt och en del är rätt byggda och seglar bra.

/Dan
Nu kommer kappseglingsdjävulen i dig fram igen... :twisted:
Det är bra, vad seglad du med nästa år då :?:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 03 okt 2007, 09:28

Seglaren skrev: Så du har ett par pinnar extra för genuan alltså. Vad har du för LYS idag? har du nån känsla för vad vår 707 kan hamna på, en gissning bara?

Just nu har vi inte mer segel än en vanlig 707 med genua, bara att vi har lite mer i storen men bara fock istället.

Jag svarar mig själv efter att kikat i gamla resultatlistor. 1.11 ser jag att Mustangen har, med genua.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 03 okt 2007, 10:59

Seglaren skrev:
Seglaren skrev: Så du har ett par pinnar extra för genuan alltså. Vad har du för LYS idag? har du nån känsla för vad vår 707 kan hamna på, en gissning bara?

Jag svarar mig själv efter att kikat i gamla resultatlistor. 1.11 ser jag att Mustangen har, med genua.
LYS-talet reviderades. Jag har 1,08 med genua idag fast det är tuft att segla upp till i normala medelvindar. Det saknas LVL och sen får jag lov och plocka bort genuan from 3m/s. så fort det börja blåsa lite så halka vi efter reelt på kryssen och har inte en chance att segla det ikapp på undanvind. På så sätt är vi tvungna att segla taktiskt smartare, reagera snabbare på vindskiften mm för att kompensera handikappet. Jag tror nog 1,07 skulle vara mer rätt men det är svårt att avgöra om skillnaden är så pass liten. Danska och norska Mustanger (jag tror även de finska) seglar med ett LYS-tal på 1,05. Nu finns visserligen skillnader mellan dessa LYS-system och våran båt har en något högre rigg (0,5m) samt backstag men lätt är det inte att segla upp till LYS-et. Kappseglingarna där vi hade framgång blåste det nästan ingenting alls och då har vi en viss fördel.

När du tog den här bilden på Svearnas 2006 så blåste det precis upp över tröskeln för oss. max-fart utan bättre höjdtagning (det måste vi byta till fock till) gjorde att båtarna runt om oss bara stack.
Bild
Peter

Skriv svar