Ta upp med masten på ?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 24 sep 2007, 09:40

Sök lite här på sailguide.
Det finns massor skrivet i detta ämne.
Calle

Se gla ut

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » mån 24 sep 2007, 10:12

Jag har provat att behålla mast på ett år men det var så stökigt att täcka att arbetet gick på ett ut. Så, jag mastar numera lika gärna av.

hej/Johan

jakthund
Silvermedlem

Inlägg av jakthund » mån 24 sep 2007, 12:18

Jag tycker att det är jobbigt att behöva masta av respektive på varenda år som det är på min båtklubb. Det är bättre att de som är emot använder rejäla vaggor istället så slipper man det här "skitgörat" varje år, suck...
Stefan
Maxi95

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 24 sep 2007, 15:41

Ang vad försäkringsbolagen tycker.
Jag ringde till Svenska Sjö och frågade om det var något speciellt att tänka på. Det var det inte, bara rent bondförnuft lika som när man ställer upp båten avmastad.. Jag sa att jag tänkte extrastötta båten, och det var väl bra, men inget krav.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Mats Brage
Diamantmedlem

Tack

Inlägg av Mats Brage » mån 24 sep 2007, 22:53

Hej - stort tack till alla er som kommer med kloka kommentarer! Det här forumet är mycket uppskattat då man bekvämt kan ta del av andras erfarenheter.

Efter att ha kollat med klubben har jag bestämt mig för att ta upp med masten på. Upptagnings-platsen ligger ganska skyddat och vaggan är stabil, men jag kommer onekligen att säkra upp rejält som Jaramaz skrev för att minska på belastningen på skrovet från stöttorna.

Mitt försäkringsbolag hade heller ingen åsikt om jag hade masten på eller inte, utan mitt ansvar var att säkerställa att båten står säkert och bra - sen fick jag välja själv - de ville säkert skapa en reservutgång om ngt går snett i vinter.

Undrar just om jag kommer att förlora någon nattsömn när det börjar blåsa i vinter?

Hälsningar Mats
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 25 sep 2007, 05:12

Oavsett om man väljer att masta av eller inte varje år, så bör man nog definitivt överväga att göra det var 3:e år eller så. Bara för att försäkra sig om att det fortfarande går.

Vår båt hade förvarats med masten på, på en marina, under några år innan vi köpte henne. Jag kan försäkra er om att det var ett he*v*te att masta av förra hösten, allt satt som berget.

Nu föredrar iallafall jag att masta av varje år, för att ha koll på grejorna. Dessa diskussioner brukar alltid spåra ut i tyckande och smak. Själv anser jag:
- Mast av: Lite mer jobb, mer ansvarsfullt för stöttning och mast
- Mast på: Bekvämare, men lite av slit-släng-tänkande

De som argumenterar för att det inte skulle spela någon roll rent slitagemässigt bör söka mer på detta och andra forum. Men jag kan mycket väl förstå bekvämlighetsargumentet.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 25 sep 2007, 06:27

Det är ju självklart att man måste ha en plats i lä och gott stöd för båten om man vill sova lugnt. Sedan tillkommer (tycker jag) någon sorts plan för hur man skall inspektera riggen till våren - har masten stått uppe kan ju något ha hänt (eller inte) och man vill ju veta säkert.

Personligen (jag är en tjockis) tycker jag det är så mycket enklare att göra årsgenomgången av riggen på land än från en båtsmansstol (och det tycker de två som måste hissa mig också :-) )

Men om man nu vill/vågar ha masten på så kan man ju också fundera på om man behöver ha båten på land över huvud taget? Det finns ju många ställen i vårt land där man kan lägga båten skyddat mot is eller det kanske inte fryser över huvud taget? Då kan man ju ta vara på fina dagar och verkligen använda båten - så man får litet mer utbyte än bara bekvämlighet av att låta grejorna "slitas dubbelt".
Anders S

Mats Brage
Diamantmedlem

Båten i under vintern

Inlägg av Mats Brage » tis 25 sep 2007, 17:40

Ja Anders - visst har du rätt att båten kan nyttjas under en längre period än vad som nu är fallet med tanke på den ringa istid som finns i de södra delarna av landet.

Jag har med intresse läst trådar om detta här på Sailguide. Det är onekligen en tanke som kan vara värt för min del att utforska - växtligheten på undervattenskroppen lär inte tillta nämnvärt, och kan man sedan nyttja rengöringsställena som kanske så sakteliga kan dyka upp i de mer befolkade delarna av skärgården kanske det är ett riktigt bra alternativ.

För min del vad gäller mast på/mast av är det rena bekvämlighetsskäl, men inser också att, som Tommy beskriver, man bör ta av masten lite då och då för att inte få ett h-e den dagen det behövs - plus inte minst viktigt underhållet och kontroll av hela riggen.
Scanner 391 nr 142

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » ons 26 sep 2007, 19:53

Dags för mast på eller av för vintern -diskussionen igen. Jag tror att det i grund och botten handlar om olika typer av människor. Den petnoga typen förbereder sig för allt som kan tänkas gå fel, även teoretiskt. Den här typens människa har mycket bestämda åsikter om hur saker skall göras. Eftersom segling erbjuder otaliga tillfällen för att göra saker rätt finns den här typen väl representerad bland seglarna. I den andra ändan har vi den slöa och lata typen (jag?) som gärna slipper alla ”onödiga” göromål bara han finner minsta stöd för det – men ”älskar” att segla. Dessa extrema typer gör som de gör oberoende av argument och mår säkert bäst av att lyda deras naturliga fallenhet. Mellan dessa extremiteter finns den stora majoriteten som kanske påverkas av argument. Anders S manade mast-på-maffian upp till bevis. Som tekniskt okunnig tänker jag inte blanda mig i den sortens argumentation. Men det har andra redan gjort. Den här saken har ju dividerats om i otalika trådar (också i Sailguide) varje höst. Kolla i dem den som betvivlar.
Vad som vände mitt huvud för sådär 3-4 år sedan var att majoriteten av de båtar som befinner sig i vår vinterhamn så småningom gick över till att ha masten på. Jag kan inte tänka mig att dessa människor, ansvarsfulla medborgare och föräldrar, skulle göra så om det skulle innebära någon större risk. Dessutom har jag på mina utlandsresor sedan länge lagt märke till att avriggning för vintern tycks uteslutande vara en skandinavisk tillvägagångssätt. Jag kan inte tänka mig att förhållandena mellan Central- och Nordeuropa skulle skilja sig så mycket. Mast-av-maffian brukar hänvisa till den extrema nordiska vintern men kölden förorsakar knappast att masterna plöstligt skulle tuppa av här. Och stormar gör det överallt. Under de år jag har haft masten på har jag inte märkt några skador någonstans. Man kan förstås påstå att dessa är ännu osynliga och att förfaringssättet straffar sig nog i längden. Tja, vet inte. Har någon erfarenheter av sådant? Att diskussionen beträffande den här saken ofta ter sig häftig beror kanske på att det ofta är de extrema parterna som skriker först och högst. Att de ogillar varandra skarpt är klart. Men båda behövs i det vida seglingsamfundet. Och jag skulle nog hellre överlåta mina barn till den petnoga seglarens båt för en längre havsseglats än till den slöa typens båt. Vad mina barn skulle tycka om det är förstås en annan historia...

Hälsningar
Kaj

Skriv svar