Ta upp med masten på ?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Mats Brage
Diamantmedlem

Ta upp med masten på ?!

Inlägg av Mats Brage » sön 23 sep 2007, 18:47

Hej,

Har tidigare alltid mastat av inför uppläggning - har nu sett att på min klubb så tar allt fler upp med masten på.

Vore kul och höra hur åsikterna gå här på forumet - bra eller dåligt, något man ska tänka på om det nu blir så, påverkan på fall och annat tåg?

Tilläggas kan att jag har vagga som är stabil.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 23 sep 2007, 19:08

Jag tog upp med masten på för första gången i fjol. Det var kollosalt lämpligt. Jag har ett enkelt häckstag med hanfot, jag fick släppa på de ena vantskruven till hanfoten för att kunna slacka häckstaget så pass mycket att mobilkranens stora vajerspel (fel ord?) skulle få plats. Jag låste masten bakåt provisoriskt med både dirken och storfallet, fäste dem i akterpulpit.
När jag sjösatte sen anlitade jag en lastbil, en sån speciell för båtar med en maffig kran, det var betydligt krångligare att lyfta med den. Mobilkranen ska ha riktigt långa stroppar för att inte vanten ska bli klämda. Man kan få testa och trä om den främre stroppen ett par ggr så den går fri för vanten.
Hur som helst var det en befrielse när jag sjösatte, en enda vantskruv att skruva på då med. Min mast är en jäkla grov pjäs på runt 100 kilo, risken att ska da nåt när man lyfter den är nog större än när man har den påskruvad på båten hela tiden.
Här finns mer om hur jag gjorde, och bilder:
http://klotterplanket.marinan.com/custo ... enDocument
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 23 sep 2007, 19:28

Mycket handlar om var man ställer båten, hur stabilt den står och hur vindskyddat. Blåser det rejält ökar masten risken för att välta tack vare hävarmen. Det är naturligtvis tryggare och bättre för båten om man tar av masten, speciellt om båten står på land 6 månader. Eftersom man då samtidigt har tillfälle att undersöka stående och löpande rigg ökar det sannolikt tillförlitligheten, speciellt på litet äldre riggar. Jag tycker det är värt besväret att ta ner (och upp).

Den som vill argumentera för att låta masten stå brukar framhålla att man garanterat inte hanteringsskadar masten och att det är bekvämt. Skulle man sedan tvingas lägga masten utomhus för att man inte har plats i ett torrt mastskjul blir beslutet än mindre självklart. Om man i så fall vill byta några timmars arbete vår och höst mot belastningsslitage på röstjärn, infästningar, riggwirar, vantskruvar, ändstycken och mastbeslag) och korrosion (regn och fukt i 4-6 månader) är det väl en personlig fråga?
Att man bör kosta på en stabil vagga och kanske extrastöd utöver det bör vara underförstått.
Anders S

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 23 sep 2007, 19:40

PS:

Det brukar alltid uppstå en vild debatt i detta ämne. Då brukar de som argumenterar "mast på" kräva att de som argumenterar "mast av" skall bevisa att det är farligt att ha masten kvar under vinteruppläggningen. Det är inte så lätt, annat än genom logiskt resonerande och applicerande av sannolikheter.

Därför vill jag för omväxlings skull denna gång kräva att "mast-på-maffian" bevisar att det är ofarligt... ;-)
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 23 sep 2007, 19:54

många hamnar har förbud mot masten på, på land. anledningen är att (håll i er) om masten ramlar, så får grannarna stå för sina kostnader. Sådana är försäkringsvillkoren.
Fär man en mast på sin båt är det med andra ord mindre muntert. Alla får hosta upp med en självrisk osv, och det för något som man inte kunde ha hindrat!
Argumentationen är såklart att försäkringar är till för olyckor, inte slarv. Jaja.

Om sjävla sakfrågan kan man dividera i det oändliga, man jämför olika slags risker, och ingen giter göra korret korsreferensanalys. Anders framför en hel del argument, obestridliga. Och så finns det andra argument, likaledes obestridliga.

Det verkliga fallet uppkommer med en 36-xx ft båt, med rullmast. Den är så tung att det krävs flera pers (minst 3) om man skall rigga av. Är man för få, eller orken inte räcker till, så skiter det sig. Då är det enklare att låta masten stå kvar och lyfta hela härligheten.

/J

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 23 sep 2007, 19:54

många hamnar har förbud mot masten på, på land. anledningen är att (håll i er) om masten ramlar, så får grannarna stå för sina kostnader. Sådana är försäkringsvillkoren.
Fär man en mast på sin båt är det med andra ord mindre muntert. Alla får hosta upp med en självrisk osv, och det för något som man inte kunde ha hindrat!
Argumentationen är såklart att försäkringar är till för olyckor, inte slarv. Jaja.

Om sjävla sakfrågan kan man dividera i det oändliga, man jämför olika slags risker, och ingen giter göra korret korsreferensanalys. Anders framför en hel del argument, obestridliga. Och så finns det andra argument, likaledes obestridliga.

Det verkliga fallet uppkommer med en 36-xx ft båt, med rullmast. Den är så tung att det krävs flera pers (minst 3) om man skall rigga av. Är man för få, eller orken inte räcker till, så skiter det sig. Då är det enklare att låta masten stå kvar och lyfta hela härligheten.

/J

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 23 sep 2007, 20:21

Riskerna är ju av lite olika art om man ser till konkreta plötsliga skador.
Jag är "avtagare" men ska försöka se lite objektivt på alternativen. Det mesta är dock ren logik. Anders har ju redan tagit upp det mesta.

Mastar man av och på över vintern riskerar man ju hanteringsskador vid varje sådant moment. Man kan slå i masten och i värsta fall orsaka bucklor på maströret om man har otur.
Man ska tyvärr inte heller föringa stöldrisken. Det är faktiskt förvånande många i min båtklubb som blivit av med lanternor, vantskruvar och andra detaljer under vinterförvaringen. Det blir rätt mycket meck om man ska ta hem allt som löstagbart.

Låter man masten sitta så slipper man ju det men riskerar i stället lite mer "totala skador".
En båt på min vinterplats som hade masten uppe välte i en av årets januaristormar (vaggan var fortfarande oskadd). Masten knäcktes på två ställen och orsakade skador på båten bredvid.
Låter man masten sitta på så måste man se riskerna det innebär och faktiskt ta sitt ansvar för att båten verkligen står säkert. Förankra båten i vaggan så att inte båten kan röra sig i den. Gör man det på rätt sätt så är det förmodligen rätt säkert. Kolla om försäkringsbolaget har något att säga om saken.

De mer långsiktiga följderna av att ha masten uppe vet jag inte mycket om men det är ju nära till hands att anta att textil-fall etc mår bra av att förvaras torrt även om det mesta slitaget på dessa uppstår på sommaren pga. uv-ljuset. Det är ju lätt gjort att dra ur linorna och låta en pilotlina sitta kvar så det går lätt att få i dem igen.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Mats Brage
Diamantmedlem

Olika åsikter

Inlägg av Mats Brage » sön 23 sep 2007, 22:35

Hej igen - tack Håkan för länken. Där jag ligger tar man upp med en "krabba" så jag klarar mig undan från att lossa något.

Ska man sätta an riggen speciellt, eller duger det som det är, och bara vara säker på att vaggan står stadigt, samt att "förtöja" i vaggan.

Måste säga att det lutar och att ta upp den med masten på. Är ensamseglare, och har en pinne som är totalt c:a 16 m - mycket att hålla reda på - och genomgående dessutom.

Det ni skriver om försäkringsvillkoren skrämmer mig lite - har inte hunnit kolla ännu om jag har samma regler inskrivna, eller är det en praxis som ni vet gäller?

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 24 sep 2007, 07:32

Det finns alltså flera olika aspekter att ha koll på!

För en båt som Mats har kan det vara lämpligt med extra stagning av masten när båten står på land.Har du vagga kan man tänka sig att ställa vaggan på balkar (av något slag, tex trä eller stål) som sticker ut en bit utanför vaggan, och så fästa toppvanten i dessa. Då hamnar inte belastningarna i båten.
- en diskussion har ju varit att en båt på land inte ger med sig för vindbyarna, alltså tar båten med mast på upp större krafter än då den ligger i vattnet. Dessutom kan det vara bra att avlasta skrovet från sidokrafterna.
Annars kan man nog säga att för Mats del så borde inte detta vara ett stort problem - Stockholm upplever väldigt få starka stormar, inte alls jämförbart med väst- och sydkust.

Kan vara bra att ha tänkt igenom hur man vill göra med täckningen - det måste ju till ett hål för masten.

Angående försäkringssidan så är det precix så, vid båtolyckor är praxis att var och en får ta sina kostnader, oavsett hur olyckan initierats. Om en båtgranne får en present i form av en böjd mast över sin båt, kan det ju tänkas att han blir lite irriterad över att behöva stå för självrisk och ev förhöjda premier, och att han i denna ilska vill påvisa försumlighet. Kan alltså bli riktigt mysigt, det där.
Självklart är det så att det inträffar fler olyckor under vinterförvaringen då båtar har masterna på, än annars. Och olyckorna får sas lite större utsträckning - 16 m var höjden? En tänkbar radie.

Jag har själv haft en båt med en liknande mast, ca 16 m, genomgående, numera har jag lite längre mast. I alla år har det alltid gått att hitta någon i hamnarna som jag delat bördorna med: gå ihopa med någon annan i samma situation, masta av tillsammans, och se till så att masterna kommer i förvaring tillsammans. Det tar kanske 2 timmar att ta ner masten och ta av riggen, och kanske 1-2 timmmar till innan den kommit in i mastskjulet. Och så lika mycket till när man hjälper den andre båtägaren. Totalt en dag på hösten och en dag på våren. Lätt fixat.
- för de som har en riktigt tung mast, på en 40 ft båt med rullsegel kan den väga dubbelt, där är det en helt annan sak! Då krävs det minst 4 pers för att lugnt kunna hantera masten - och de där 3 extra pers är inte alltid lätt att hitta.
Återigen, det finns många i samma situation, ensamma med sin båt, och skall masta av. Ett ämne värdigt en egen tråd: varför är det så många gubbs i hamnarna, och så få gumms? Vad gör vi åt det?

/J

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 24 sep 2007, 07:33

Det finns alltså flera olika aspekter att ha koll på!

För en båt som Mats har kan det vara lämpligt med extra stagning av masten när båten står på land.Har du vagga kan man tänka sig att ställa vaggan på balkar (av något slag, tex trä eller stål) som sticker ut en bit utanför vaggan, och så fästa toppvanten i dessa. Då hamnar inte belastningarna i båten.
- en diskussion har ju varit att en båt på land inte ger med sig för vindbyarna, alltså tar båten med mast på upp större krafter än då den ligger i vattnet. Dessutom kan det vara bra att avlasta skrovet från sidokrafterna.
Annars kan man nog säga att för Mats del så borde inte detta vara ett stort problem - Stockholm upplever väldigt få starka stormar, inte alls jämförbart med väst- och sydkust.

Kan vara bra att ha tänkt igenom hur man vill göra med täckningen - det måste ju till ett hål för masten.

Angående försäkringssidan så är det precix så, vid båtolyckor är praxis att var och en får ta sina kostnader, oavsett hur olyckan initierats. Om en båtgranne får en present i form av en böjd mast över sin båt, kan det ju tänkas att han blir lite irriterad över att behöva stå för självrisk och ev förhöjda premier, och att han i denna ilska vill påvisa försumlighet. Kan alltså bli riktigt mysigt, det där.
Självklart är det så att det inträffar fler olyckor under vinterförvaringen då båtar har masterna på, än annars. Och olyckorna får sas lite större utsträckning - 16 m var höjden? En tänkbar radie.

Jag har själv haft en båt med en liknande mast, ca 16 m, genomgående, numera har jag lite längre mast. I alla år har det alltid gått att hitta någon i hamnarna som jag delat bördorna med: gå ihopa med någon annan i samma situation, masta av tillsammans, och se till så att masterna kommer i förvaring tillsammans. Det tar kanske 2 timmar att ta ner masten och ta av riggen, och kanske 1-2 timmmar till innan den kommit in i mastskjulet. Och så lika mycket till när man hjälper den andre båtägaren. Totalt en dag på hösten och en dag på våren. Lätt fixat.
- för de som har en riktigt tung mast, på en 40 ft båt med rullsegel kan den väga dubbelt, där är det en helt annan sak! Då krävs det minst 4 pers för att lugnt kunna hantera masten - och de där 3 extra pers är inte alltid lätt att hitta.
Återigen, det finns många i samma situation, ensamma med sin båt, och skall masta av. Ett ämne värdigt en egen tråd: varför är det så många gubbs i hamnarna, och så få gumms? Vad gör vi åt det?

/J

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 24 sep 2007, 07:37

PS: av konstig anledning får jag fortfarande dubbla inlägg trots att jag är mycket noga med att bra klicka en gång. Jag använder Slimbrowser, som bygger på IE-kärnan, borde inte ge något problem.

Visst kan jag gå in och ta bort ett av de dubbla inläggen, men det är så attans långsamt att göra det.

/J

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 24 sep 2007, 08:11

Det skulle ju vara rätt intressant att höra vad försäkringsbolagen tycker och har för erfarenhet. Är det någon som vet?

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 24 sep 2007, 08:11

Det skulle ju vara rätt intressant att höra vad försäkringsbolagen tycker och har för erfarenhet. Är det någon som vet?

Puff
Diamantmedlem

Inlägg av Puff » mån 24 sep 2007, 08:12

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » mån 24 sep 2007, 09:35

På vårt klubbvarv så finns det en tydlig strategi att ingen ska ha egna vagnar/vaggor, alla båtar ska tas upp med krabban och man får gärna bygga sig ett rejält båthus. Det leder till att man kan få bort allt skrot från området, behovet av vagnar försvinner och de nätta stöd som behövs finns i båthusen. Båtarna rullas in och ut med krabban. Upptagning och sjösättning går mycket snabbare med krabban än om traktorn måste hämta vagnar som står och skrotar på upplägget.
Intresset försvinner då också för att ha masten på, istället har man underlättat av/på mastningen med en låst hall för master mycket nära mastkranen och vagnar så att man slipper lyfta sin mast med handkraft.

Skriv svar