Får inte fart på eländet??? vad skall jag kolla på?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » mån 03 sep 2007, 15:28

Hmm det var inte meningen att göra dig :twisted:
ville bara hjälpa till...och ja att vi är amatörer har väl ändå inte gått någon förbi - Jag har i alla fall inte gjort något för att dölja det...
www.charran.blogg.se www.saphira.webblogg.se

Sen har du ju rätt i att jag har lyckats köpa en av sveriges mest väldokumenterade båtar och att det är lättare att segla när man har instruktioner. Jag håller nu också på med ett system för mina gastar där alla så småningom skall veta vad de ansvarar för och vid vilket tillfälle. Som det har varit nu så har det varit olika hela tiden och det funkar inte. Nu skall Gast 1 veta att han har ansvar för fockskotning, Gast 2 för att släppa skotet vid slag mm.

Sen har vi lite olika åsikter angående spinnakern. Vill besättningen så kan det aldrig vara fel att öva och när vi seglade med Charran fann vi det att skillnaden med och utan spinnaker är mycket större än de 0,03 man får i avdrag. Det är något som jag också tror gäller Novan men framförallt så tror jag att det gäller din Feeling som ju är (rätta mig om jag har fel jag är ju amatör :wink: ) en utpräglad lättvinds- och undanvindsbåt. Utan spinnaker så får båten aldrig visa sin rätta sida. Visst var det så att den gången ni körde med spinn var den gången ni hamnade bäst i höst?

Lycka till i morgon - Vi smyger upp bakifrån....

/Leif

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 03 sep 2007, 16:06

Jag blev lite låtsasarg - typ därav :wink: efter :evil: ...

Lite hugg och slag får man räkna med, det höjer bara kulfaktorn tycker jag.

Även om vi inte placerar oss så bra för tillfället, så börjar besättningen hitta sina platser och ett lugn börjat att infinna sig i båten. Det känns i nuläget viktigare. Utifrån det lugnet så hittar vi tillbaka till rätt trim, helt övertygad om det. För det är ju så att vi har väldigt varierande vindstyrkor under kvällen. Förseglen sitter som bekant så att rorsman har svårt att ha järnkoll varför man som rorsman har stor glädje av en duktig genuaskotare, eller en bra märkpenna och anteckningsblock.
Vi är nog snart där, hoppas jag.

Och jo, hon går bäst i lättvind... än så länge :D

Vi ses i morgon för 5:e bataljen.

Svante

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » mån 03 sep 2007, 16:18

4-1 eller 3-2? :D

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 sep 2007, 11:49

vaffe skrev:4-1 eller 3-2? :D
Ja, eller 4-7 eller 3-8 :D :D fördel Feeling

Glöm inte vårens bataljer, för vi tar väl årsbästa också... 8)

Svante

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » tis 04 sep 2007, 12:41

Helt ok!

Allt för att glädja er när ni står sist i korvkön :wink:

Är lite orolig för vädret. Det blåser ju mindre än väntat. Kan det vara feeling väder?

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 sep 2007, 20:38

vaffe skrev:Helt ok!

Allt för att glädja er när ni står sist i korvkön :wink:

Är lite orolig för vädret. Det blåser ju mindre än väntat. Kan det vara feeling väder?
Okay då vaffe... 4-1

Botten tvättad och dirken spänd... tycker faktiskt att vi fick till det väldigt bra i båten idag vad gäller skotning och fart genom vatten. Att vi placerade oss dåligt ändå får väl jag som skipper ta på mig en stor del av. En del taktiska missar och klantigheter tillsammans med lite oflyt gav oss en 14 plats av 20 båtar. efter en heltaskig start 50 sekunder efter skottet missade vi sen 2-3 placeringar vid ett extraslag 2 meter från mållinjen. Vi sträckte inte ända fram efter att ha blivit omseglade av en J-133 (den har väääldigt mycke segel så vi fick falla av lite...), en stenpir var i vägen och vips - 2 båtar före... :? :D thats life.

Sammanfattningsvis kan jag då säga att de åtgärder vi fixat till ikväll gett resultat på farten och att vi är på rätt väg. Kan tyvärr inte säga hur mycket det ena eller andra gjort med jag tror att storen tillförde mest fart men att botten nog gjorde lite nytta det med. Nu är det bara resten kvar. :D

Svante

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » ons 05 sep 2007, 11:19

Ja du Svante.

Farten var klart bättre kanske inte så mycket på halvvind men er kryss var den absolut bästa i höst. Sen är jag fortfarande sur :evil: för den där luffningen men det går nog över till nästa tisdag. Men att vi faller av och kryper bakom er på kryssen i stället för att hävda vår läfördel kommer aldrig mer att hända. Nästa gång skriker vi bara....ur spår!! :wink:

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 05 sep 2007, 12:07

Ville igentligen inte snacka om lovningen men okay då...
Storm i ett vattenglas :D :D :D

Jag hoppas du förstår att det var en fullt tillåten manöver och att du/ni hade tur att det var mig ni passerade i lovart om barbord. Jag bara markerade lovningen för att "hetsa/skoja till det lite". Jag var igentligen aldrig inne framför er, bara nästan 8)

Hade det varit nån av de gamla gubbarna hade du förmodligen fått tillbringa halva benet till att försöka få loss spinnen ur stag, mast och linor.

Det ända jag kan ha lite dåligt samvete för är väl då att din fru höll på att hoppa över bord av skräck, men jag bad henne om ursäkt senare på kvällen. Du däremot borde kunna lista ut i förväg att man passerar problemfriare på andra sidan...

Din rorsman för kvällen snackade jag med också, han bara flabbade åt händelsen- dont worry be happy...

Och så länge vi inte tog fram fendrarna så skall du inte vara orolig :wink: :wink:

Vi ses på tisdag och "no hard (feeling)s" hoppas jag.

Svante

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 05 sep 2007, 12:11

vaffe skrev:Ja du Svante.

Men att vi faller av och kryper bakom er på kryssen i stället för att hävda vår läfördel kommer aldrig mer att hända. Nästa gång skriker vi bara....ur spår!! :wink:
Den situationen har jag missat, vad menar du?

Svante

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » ons 05 sep 2007, 12:38

Jo jag vet att manövern är "by the book" men det blir lite konstigt när en båt utan spinn luffar en båt med spinn. Förutsättningarna är ju liksom inte riktigt det samma. Och sen är det väl så att "de gamla gubbarna"(vilka jag aldrig sett göra något liknade) seglar spinn... och då har jag lättare för att ta manövern.
Sen har jag svårt att förstå vitsen - ni tappade antagligen 3 platser på den manövern och kom ändå bakom oss.
Vad det gäller situationen som du frågade om så var det på kryssen som vi en eller två gånger i höst har hamnat i lä bakom er och där ni inte tar samma höjd som oss. Så antingen hade vi gått i vår höjd och tvingat er att slå men i stället föll vi av, saktade ner och gick sen om er i lovart.
Inte särskillt aggresivt men det är ju bara en tisdagssegling...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2007, 14:50

vaffe skrev: Vad det gäller situationen som du frågade om så var det på kryssen som vi en eller två gånger i höst har hamnat i lä bakom er och där ni inte tar samma höjd som oss. Så antingen hade vi gått i vår höjd och tvingat er att slå men i stället föll vi av, saktade ner och gick sen om er i lovart.
Inte särskillt aggresivt men det är ju bara en tisdagssegling...
Det är en tveksam och litet farlig manöver - rekommnderas icke.

Man får inte gå högre än "tillbörlig kurs" i det läget, och det gäller att ha på fötterna att så är fallet. Lovar man minsta lilla för mycket är man illa ute och att man skulle kunna "segla som vanligt", dvs hålla fart och höjd i lä och samtidigt kunna arbeta sig in till ett överlapp är låter inte så troligt med antagandet om två jämnstora båtar.

Begriper för övrigt inte heller hur Svante kan vara före om ni har övertag i fart och höjd :-)
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 05 sep 2007, 14:55

vaffe skrev:Och sen är det väl så att "de gamla gubbarna"(vilka jag aldrig sett göra något liknade) seglar spinn... och då har jag lättare för att ta manövern.
Jag har både med egen båt och som gast på andra båtar varit med om ett antal luffnings-situationer :D där gubbarna bara flinar och lovar :twisted: ibland flinar dom inte ens... så jag upplever det som vardagsmat både med och utan spinn.

Och sen - hade ni inte luffat oss och passerat i lä i stället så hade vi "kanske" varit på 11:e plats i stället för 14:e. Vi saknade som du vet 2 meter från 11:e placeringen. Själva manövern tog inte mycket kraft ifrån oss, det gjorde er spinnaker.

Men som du själv säger, tisdagsseglingarna är ju mest på skoj så låt det fortsätta med det. Det är övningskappseglingar inför större tävlingar.

Vi ses nästa tisdag för mer "skoj" :wink: :wink: om inte så får vi "tala ut" i spritångerna på krabbfesten :D :D ... :wink:

Svante

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 05 sep 2007, 14:57

Anders S skrev:
vaffe skrev: Begriper för övrigt inte heller hur Svante kan vara före om ni har övertag i fart och höjd :-)
Vi kör med omvänt lys, skitkul men trångt vid målgång vilket skapar "utrymme" för mycket mer taktik :D

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 05 sep 2007, 15:20

Svante skrev:
Anders S skrev:
vaffe skrev: Begriper för övrigt inte heller hur Svante kan vara före om ni har övertag i fart och höjd :-)
Vi kör med omvänt lys, skitkul men trångt vid målgång vilket skapar "utrymme" för mycket mer taktik :D

Svante
Då förstår jag... Låter roligt. Men berätta: Hur jobbigt tycker ni det är att ordna det så, och hur håller ni i ordning på starten?

( Och har Feelingen särskilt annorlunda Lystal än Novan? )
Anders S

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av vaffe » ons 05 sep 2007, 15:21

Klart att det är på skoj Svante. :D
Det är kul när det blir lite tight för det är då man lär sig. Man tvingas att tänka igenom vad man gjorde för fel och hur man skulle ha gjort i stället. Vilka regler finns mm. och hur kan man utnyttja dem till egen fördel.
Så nästa gång seglar vi om er i lä i stället 8)

Skriv svar