Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Iza
- Trogen medlem
Hej!
Har precis köpt min första båt

! En fin Maxi 68. Ja, fin och fin, tycker att de är ganska fula, men den här var fräsch och välskött, alltså fin. Jag ska mest segla med vänner som inte kan segla så då fick utrymme, möjlighet att segla båten själv och säkerhet bestämma.
Jag började läsa mer om säkerhet och capsize screening bland annat här på forumet... Rätt tal verkar bero på mer saker än de som ingår i formeln.
Vet någon här vad som krävs för att välta en Maxi 68, hur hård vind, vågor, segel? Hur bra/snabb är den på att vända tillbaka på rätt köl? Någon som har kappsejsat, med maxi eller annan båt? Vid vilka vindstyrkor ska man reva? Några andra tips när det gäller maxi 68?
Hälsningar
Iza
-
svarne
- Trogen medlem
Hej och Grattis till din nya båt. Har själv en 68:a.
Jag har aldrig vält med en segelbåt, men jag har för mig att ända sättet att vända en segelbåt är antingen när man seglar med spinnaker eller om det kommer en jätte stor våg från sidan som gör så att båten välter. Om det nu skulle hända så välter den sig tillbaka direkt under förutfättning att du har kölen kvar. Om det blåser mycket och du seglar med fulla segel så kan det hända att båten lägger sig på sidan, sen händer det inte mer.
Jag brukar reva när vid ca 8-9 sekundmeter eller när det lutar för mycket och kan inte få nån bra fart, brukar ofstast ha en fart på 5-5½ knop då. Jag har rulle på min så den rullar jag in en bit också. Det tips jag kan ge är att du får prova dig fram och se vad som funkar bra.
Rätta mig gärna om jag har fel!
// Andreas
-
Jens K
- Platinamedlem
En mycket bra grundregel för när man ska reva är när man första gången tänker på ordet "rev" under segling. Kör man lite till blir det oftast mycket svårare att få in revet i den hårdare vinden.
Det är också lättare att ta ut revet än att få in det, så är man det minsta osäker, reva redan i hamn då det är som lättast och ta ut revet om det visade sig vara överdrivet.
För att verifiera att man revat vid rätt tillfälle jämför man hastigheten efter revningen. Går båten lika fort eller även fortare än innan så har man gjort rätt.

-
SWE54
- Diamantmedlem
Man kan göra revning enklare med ett singel line reef.
Ett märke på storfallet så man vet hur mycket man ska släppa ner storen sen är det i princip bara att ta hem i revet.
Fungerar utmärkt och man behöver inte lämna sittbrunn.
-
Iza
- Trogen medlem
[quoteMan kan göra revning enklare med ett singel line reef.
Ett märke på storfallet så man vet hur mycket man ska släppa ner storen sen är det i princip bara att ta hem i revet.
]
Hej igen,
Tack för svaren!
Hmmm, vet inte om jag förstod hur man gör "singel line reef" men jag känner att revning i stark vind är ngt jag får öva på.
Så ni menar alltså att om jag välter båten så kommer den upp igen, men då måste väl luckan till ruffen vara stängd?
/Iza[/quote]
-
SWE54
- Diamantmedlem
På bla Benn´s hemsida finns en beskrivning..
http://www.benns.se/mastrigg/entampsrev.htm
Har man inte det extra "hjulet" i bommen i maständen kan man sätta ett brytblock på masten, jag har det så och det fungerar bra. De flesta bommar har ju bara inbyggda hul för nedåtgående tampar.
En båt lägger sig så långt att det rätande momentet och den krängande kraften är lika. Det ska mycket till att välta ner den helt.
Dom allra flesta tål att ligga på sidan en stund, det kommer förvånsvärt lite vatten ner i båten.
Då gillar man sin breda båt..

-
Iza
- Trogen medlem
Aha nu förstår jag,
Man tackar