Alger eller rost...
Alger eller rost...
Från mina tampar, som suttit i rostiga järnringar och hamnat i vattnet ibland rinner det ut små bruna partiklar när det regnar. Dessa rinner ut för däck med vattnet och får fäste i den räfflade plasten och är oerhört svåra att skrubba bort.
Kan det vara små rostpartiklar eller är det alger?
Hur får jag bort dem? Behöver nått bra rengöringsmedel som löser upp skiten tror jag va?
(Skurborste och ajax biter dåligt)
Kan det vara små rostpartiklar eller är det alger?
Hur får jag bort dem? Behöver nått bra rengöringsmedel som löser upp skiten tror jag va?
(Skurborste och ajax biter dåligt)
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
Jag röstar på rost.
Om det biter sig fast så elakt att skurborste och Ajax inte "tar", kör med en bra "cleaner" (ex. Epifanes) inför sjösättningen nästa år (eller i höst). Tvätta linorna innan nästa säsong (ex. tvättmaskin). Vaxa, med ett bra vax, inför nästa säsong.
Tvätta sedan däcket under pågående säsong med ett MILT preparat, d.v.s. inte Ajax, skurpulver el liknande uttryck för brutalitet, ej heller Epifanes i starka koncentationer.
Såpa el. bilschampo är tillfyllest.
Regeln lyder - vad rengöring anbelangar - (rätta mig om jag har fel någon): Starka prylar innan sjösättning. Milda saker innan upptagning.
Man vill ju inte lösa upp vaxet/förseglingen, under pågående säsong och på så sätt släppa in smuts i den bräckliga gelcoaten.
Rudi
Om det biter sig fast så elakt att skurborste och Ajax inte "tar", kör med en bra "cleaner" (ex. Epifanes) inför sjösättningen nästa år (eller i höst). Tvätta linorna innan nästa säsong (ex. tvättmaskin). Vaxa, med ett bra vax, inför nästa säsong.
Tvätta sedan däcket under pågående säsong med ett MILT preparat, d.v.s. inte Ajax, skurpulver el liknande uttryck för brutalitet, ej heller Epifanes i starka koncentationer.
Såpa el. bilschampo är tillfyllest.
Regeln lyder - vad rengöring anbelangar - (rätta mig om jag har fel någon): Starka prylar innan sjösättning. Milda saker innan upptagning.
Man vill ju inte lösa upp vaxet/förseglingen, under pågående säsong och på så sätt släppa in smuts i den bräckliga gelcoaten.
Rudi
Rostborttagare
Jag har oerhört järnhaltigt kranvatten hemma som missfärgar badkar och tvättställ. Rosten försvinner som genom ett trollslag med hjälp av Biltemas "Rostborttagare" art.nr. 36-148 i 1-litersflaska. Jag skvätter på lite ur flaskan och fördelar det med en gammal diskborste och låter det verka en stund. Sedan sköljer jag och allt är skinande vitt. Flaskan innehåller bl.a. fosforsyra. Det borde funka bra på din båt.
Har testat med autosol rubbing, men det blir ett jäkla jobb att få bort alla små prickar.
Vågar man pröva rostlösaren från biltema kanske? ...
Vågar man pröva rostlösaren från biltema kanske? ...
En blogg om segling - http://segla.kraner.se
Oxalsyra är en vanlig ingrediens i de här smetpastorna som används mot "gula hinnan" i vattenlinjen. Det bör fungera lika bra på brunalger/rost på däck.ole skrev:Oxalsyra funkar på rost. Kanske tar det alger också..........
Oxalsyra (om man är storförbrukare) kan man köpa i färg/kemikaliehandeln och blanda ut med vatten. Annars räcker en färdigblandad burk från båtaffären länge, om man bara tvättar fläckar.
Anders S