Stor båt = stora kostnader såklart men...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Svante
Diamantmedlem

Stor båt = stora kostnader såklart men...

Inlägg av Svante » fre 17 aug 2007, 10:20

Klurar lite på framtiden och hur det skulle vara att äga en riktigt stor båt. Finns det för kostnader utöver det man rimligen kan lista ut när man har en mellanstor båt. Jag menar - finns det några kostnader förenat med just en stor båt som man måste ta i beaktande vid ett eventuelt köp.

Tankarna går åt att köpa båt i medelhavet och sedan ta en låååång semester och segla några månader i medelhavet för att sedan ta kanalerna hem.

Ja typ denna tex.
http://www.boatshop24.com/web/se/suchen ... alcount=61

Svante

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 17 aug 2007, 11:35

För djup för kanalerna...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » fre 17 aug 2007, 11:37

Hur djup bör man va för kanalerna ?

M.V.S.H.
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 aug 2007, 11:45

Vet inte vad du kan lista ut, men det blir ju mer av allt, inte bara plats och komfort...

Jag skulle tro att du kan multiplicera nästan alla kända drift kostnader med vikten på båten, så vet du rätt väl vad du får räkna med för lyft, bottenfärg, en ny motor, vad seglen kommer att kosta när du byter, etc. Lägg till om du på allvar tror att du kommer att använda båten mer än innan - ofta har man samma mått av ledig tid, oavsett båtstorlek och då blir det kanske ingen skillnad. Men skall du segla och bo intensivt i månader eller halvår, så sliter du mer på båten (sex semestrar på raken, typ).

Sedan växer pretentionerna en del med en större båt, men det vet du väl redan. Man har ju oftast mer utrustning och skall man hålla båten shipshape måste den underhållas rent tekniskt. Större båtqar har prylar ombord som småbåtar inte brukar ha, t ex radar, nav-utrustning, komfortsystem typ varmvattenberedare, tryckvatten, tvättmaskin... Ju mer sådana prylar, ju dyrare att ha båten (om man inte vill avstå när de fallerar).
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 17 aug 2007, 11:46

Guitar Nilsson skrev:För djup för kanalerna...
Just denna sticker från 0,8 till 2,2 meter (sänkköl).

Borde funka - eller :wink:

Svante

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 17 aug 2007, 12:04

Just det som Anders nämner om fler prylar bör man nog alltid hålla ett öga på... Det är väldigt tråkigt att backa på något som man en gång haft, är man van vid tryckvatten, spoltoa, AIS mm mm så antar jag att det snabbt utvecklar sig till en miniminivå vad man kan stå ut med.

Räkna med "avskrivning": Varje sak man köper kommer fortsättningsvis att betinga en kostnad per år som är inköpspris/livslängd, för att man ska kunna fortsätta att hålla samma utrustningsnivå. Till viss del kanske detta motverkas genom att saker blir billigare och billigare, men ändå..

Det är väldigt enkelt att man köper på sig en massa extrautrustning i samband med att man skaffar båten, t.ex. genom att se till att ha 30% mer cash tillgängligt just då jämfört med vad båten kostar. Sen köper man en massa prylar med kort livslängd eller kort teknisk livslängd. Då kommer det antagligen att bli tråkigt lite längre fram...
Detta var något jag tänkte på när jag såg alla nya Bavaria 40-50 som kretsade runt i naturhamnarna i år. Ny sprayhood 10.000 kr. Nytt storsegel 30-40000? Dynor 20-25000? OK, vissa kanske har väldigt gott om pengar, men andra har nog hamnat i ovanstående fälla.

Varför ska båten vara så himla stor och bekväm egentligen? Allt är ju relativt. Jag kom hem till villan i lördags kväll efter 4 veckor till sjöss. Oj vad lyxigt allting kändes hemma. Bara vrida på kranen. Bara stoppa in disken. Bara hoppa in i bastun. Det är en nytändning som räcker i veckor/månader. Just detta är faktiskt en av fördelarna med att leva lite spartanskt någon månad per år.

Bara mina tankar, helt off the record
/Tommy

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 17 aug 2007, 13:11

Svante skrev:
Guitar Nilsson skrev:För djup för kanalerna...
Just denna sticker från 0,8 till 2,2 meter (sänkköl).

Borde funka - eller :wink:

Svante
Missade sänkkölen. Det borde ju vara perfekt för en kanalfarare.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » fre 17 aug 2007, 20:00

En stor båt är dyrare. Kanske kvadratiskt i förhållande til längdökningen från en mindre båt.

Allt är större. Jag crewar på en 47:a och här går mycket bottenfärg, mycket polish, mycket tid etc. Sen är nya, stora segel mycket dyrare. Även såna enkla saker som fall. Vi bytte nyss storfallet, där gikk 45-50 meter med spectra till 100,- metern tex. Borde byta spinfallet också snart. All utrustning som en större båt liksom kräver kostar också. Hamnplats är dyrare (även gästhamnar). Lyft och vinterförvaring är dyrare. Försäkring är dyrare. Financiering på en dyr båt är såklart dyrare.

Men själva seglingen är ändå billig!

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » fre 17 aug 2007, 20:46

Jo det är klart att allt blir dyrare, men tävlandet med egen båt får stå tillbaka i ett sånt läge. Tänkte mig inte bytet förens jag lekt färdigt. Sen kan man ju alltid åka med kompisar, jag tycker att det är minst lika roligt att gasta som att "be the captain", för mig är gemenskapen viktigast (har jag kommit på).

Jag varken kan eller hade tänkt att köra hightech-stuket fullt ut, snarare försiktig semestersegling med frugan och familj och/eller vänner. Tanken tar mig snarare till en ökad komfort som jag tror att storleken ger. Riktigt pentry, stor toa, rymlig salong så man kan trivas under en längre tid. Dubbla styrplatser med en i värme tex skulle förlänga båt säsongen väsentligt (tror jag) samtidigt som båtens gång borde bli tryggare och tåla mer väder.

Vi har för inte så länge sedan flyttat från en villa vid havet till ett villaområde i en större stad och sanning att säga - jag saknar saltdoften och närheten till havet även om jag är en badkruka. Så lite förenklat skulle en större båt ge mig en komfortabel sommarstuga vid havet och segelbåt i ett. Bara att sitta med en kopp kaffe och bryggsegla är guld värt.

Den båt jag har idag funkar bra (första båt jag varit riktigt nöjd med) men används mestadels för tävling. Komforten är funktionell och rymlig men spartansk. Gången är racigt nervös vilket inte är helt lämpligt för en semesterbåt. därav mina funderingar. Måste bara rannsaka mig själv om hur jag ska få tiden att räcka till för mina semesterplaner och hur jag skall motivera de ökade kostnaderna för mig själv och draken :?

Svante

Användarvisningsbild
Chardonnay
Diamantmedlem
Kontakt:

Större båt-båtplats???

Inlägg av Chardonnay » sön 19 aug 2007, 09:56

som jag ser det är det som är störst problem med att skaffa en större båt-båtplats???
vi har fortfarande 7 års väntetid på en båtplats till vår båt(9.5x 3.20ca)
/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 20 aug 2007, 09:24

Räkna med 18000-24000 per år för att underhålla båten exkl ev räntor och investeringar som segel mm.

Sen blir man lite trött på alla som kommenterar storleken på båten och förordar en liten båt :cry:

Köp den båt du vill ha :P
Alla kan inte segla omkring i en folkbåt eller bo fem personer i en tvåa.
Vissa vill ha stora båtar, andra vill ha diskmaskin och bastu hemma.

Valet är fritt.

Sen ÄR det jobbigare med stor båt, mer jobb, dyrare, svårt att få plats, tungt att lägga till i hård vind mm mm men det är en annan sak.

Jag kom precis tillbaka ifrån en långweekend i en Express (två vuxna + två barn).
Roligt seglare men jag skulle aldrig köpa en sån för semestern...
(Har iofs haft en H-båt i fem år men det var länge sedan)

Sen gäller det att fundera på vad du vill, många av dessa stora båtar seglar väl inget vidare och risken finns ju då att du blir besviken på båten.
MEN många stora båtar seglar väldigt bra och en stor båt på ett stort hav ger "power" och vällust :twisted:

Dröm vidare /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 26 aug 2007, 20:38

Som bekant finns det inga absoluta sanningar om bätar!

En båt som är välutrustad och up-to-date behöver ingen stora investeringar, medan en mycket använd båt med nersliten utrustning kan behöva omfattande åtgärder. Och med en stor båt blir det dyrt!

Charterbåtar kan ha en hel del överraskningar. Likaså båtar som seglats på latare latituder - de har ofta slitits mer än svenska båtar.

Å andra sidan är prisnivån på medelhavsbåtar låg. Så bara man ta till tillräckliga marginaler, koncentrerar sig tillkvalitetsbåtar och har koll på utrustningen så kan det bli en mycket bra lösning - både ekonomiskt och på andra sätt.

/J

PS: Feeling är populära som charter. Feeling anses inte av alla vara kvalitetsbåtar - men har en del spännande lösningar som sänköl/centerbord osv.
700' för en 39 ft från 1981 är för mycket - alldeles för mycket om det är en medelhavsseglad båt.
Kanske kan gå att få hem motsvarande för 500', då är det intressant, då finns det marginal för de ofta nödvändiga investeringarna.

Skriv svar