Generator problem

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
johnez
Silvermedlem

Generator problem

Inlägg av johnez » tis 07 aug 2007, 12:03

Hej!
Varningslampan för generatorn har börjat lysa på min båt, det har hänt någon gång förut men då slocknat när man gasat på. Nu lyser den dock oavsett gaspådrag.
Hur skall man som "rookie" på motorer felsöka detta enklast? En checklista med steg att testa sig fram och avgöra vad som är fel. Vad behöver man för instrument, en voltmätare?

Om det skulle vara generatorn som det är något fel på är det värt att lämna in på reparation eller skall man byta ut den? Jag har för mig att det ej är orginal generatorn utan en 40 A bosch eller liknande.

Motorn är en yanmar 8 i ys serien från runt -80

Mvh

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 07 aug 2007, 12:24

Om generatorn gradvis blivit sämre är det sannolikt magnetiseringskolen som slitits ut. Dessa är en förbrukningsvara, och till Bosch-generatorer sitter de tillsammans med regulatorn i en plastkapsel på generatorgaveln. Man byter hela regulatorenheten, den kostar inte många kronor på Biltema eller i reservdelsfackhandeln.

Annars kan man felsöka så här:

Studera noga baksidan på generatorn, så att alla sladdar sitter fast i kontakdonen, och kontaktdonen sitter fast i generatorn. Det brukar vara flatstift eller skruvfäste. Dra litet i varje sladd, så att inte något stift korroderat eller det är glappkontakt. Repkostnad=10 kr

Knacka sedan på kolhållaren/regulatorn/generatorgaveln. Ibland sitter kolet litet trögt, och en liten skakning kan få det att löpa i spåret igen. Den "reparationen" varar sällan länge, men det är ett tecken på att det är kolen som är slitna. Repkostnad= 100 kr

Med ett mätinstrument kan man kontrollera likriktardioderna så de inte leder bakvägen - det skall bara gå ström genom generatorn i ena riktningen, och det SKALL gå ström andra vägen. Man provar genom att mäta motståndet på urkopplad generator - det skall vara oändligt i ena riktningen och nära noll i den andra. Att byta dioder är knappast lönt om man kan ersätta generatorn med en ny generisk Boschklon från Biltema, typ. Repkostnad=200-500 kr (om man löder själv).

Effekt, lindningar, lagerspel, missljud, hur mycket det är kvar på kopparbanorna mm lämnar man med förtroende till fordonselektriker, men då skall det vara en generator som inte finns som utbytesenhet, tycker jag. Man bör få en obrunnen generator helt genomgången för tvåtusen, kan man tycka.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 07 aug 2007, 12:42

Johnez,

nya friska tag!
Om laddningslampan lyser så indikerar det att det inte laddas.
Kolla laddningsrelä så att det drar.
Kolla så att du har ström till (inte bara från) generatorn! Det finns en generatorlindning som skall ha ström så att att generatorn kan generera ny ström. Det brukar vara en liten tunn ledning till en skruv på generatorn, lätt att den ger sig.
Kolla dioderna .... inte så lätt men det går: om de bränt så brukar det lukta och synas. Man kan mäta,men det kanske är överkurs.

Om inget av detta ger bra resultat: montera själv av generatorn, notera noga på en lapp var olika anslutningar går.
Sedan kan du testa vidare om du vill, genom att ansluta till en borrmaskin.

Det kan vara kolen, de är inte så svåra att byta. Men känner du inte för det så får du lämna in till verkstad. Tag prisupgift innan du gör så, priserna varierar.

Pratas ofta här om att köpa billiga generatorer från Biltema osv. Kanske kan vara bra, jag har aldrig provat. Men jag är noga med vad jag köper, och inte köper, på Biltema & Co. Jag vill inte offra några semesterdagar på dåliga grunkor.

Lycka till!

/J

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 07 aug 2007, 18:03

Enklast är väl att först mäta batterispänningen med motrn avslagen, det blir kansk 12 volt drygt. När du sen startar ska det visa lite över 14 volt om det laddar. 14,4 är det optimala, tror jag.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

johnez
Silvermedlem

Inlägg av johnez » ons 08 aug 2007, 15:55

Tack för råden, har idag varit och inhandlat en "multimeter" på biltema, ska försöka göra en insats i helgen och åka ner till båten.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 08 aug 2007, 18:29

Följ laddkabeln (antagligen röd)hela vägen från generatorn och pys på kontaktspray överallt. På min Yanmar GM30 går den en lång väg ända till instrumentpanelen. Det sitter även flera snabbkopplingar på kabelhärvorna, ta isär dem och pys i 5-56 eller liknande. Även om felet nu sitter i generatorn så är det här nåt man bör göra på en äldre båt, förr eller senare blir det ärg och dålig kontakt.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar