finska flaggan
finska flaggan
Varför har finska båtar nästan aldrig "riktiga" finska flaggor utan några där det är ett vitt fält i det blåa fältet?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har hört att den finska båtflaggan har sitt ursprung i en protest mot Ryssland, när Finland styrdes av Ryssland. Man lyckades få tillstånd av tsaren att ha denna flagga i stället för den ryska, den vanliga finska fick ej användas. Finnarna la fram det hela som att flaggan skulle visa att båten var ansluten till båtförbundet (heter kanske nåt annat). Den var egentligen en tyst protest mot det ryska tyranneriet. Och finnarna glömmer inte den tiden, de fortsätter protestera.
Rätta mig om jag har fel.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Fel och fel, kanske närmast lite klargörande som jag förstått det... i det skede som segelföreningarna fick sin flagga fanns det ingen finsk flagga. Segelföreningarna ändrade på den ryska örlogsflaggan som fördes av fartygen, den är vit med ett blått kryss från hörn till hörn, till en variant med blått kors istället. Denna blev godkänd av Tsaren. När vi sen blev självständiga så var det visst en del polemik om vilken flagga som skulle användas, som första flagga hissades visst en röd flagga med finska lejonet och silverfärgade heraldiska rosor, men när det manglats färdigt igenom den tidiga maktens korridorer var det segelföreningarnas flagga som hissades. Medlemmar i segelföreningar hade använt sin segelföreningsflagga på sina sommarvillor, man kan lätt tänka sig att sådant folk även hade ett och annat att säga till om. Efter att denna flagga valts som statsflagga kom visst ett tillägg att segelföreningarna ska ha ett vitt kors i det blåa av nån anledning som jag inte kommer på just nu. Finns säkert en del skrivet på Nätet nånstans. Det finns en hel del om föreningsvapnet också, men det kommer jag inte ihåg just nu.Guitar Nilsson skrev:Jag har hört att den finska båtflaggan har sitt ursprung i en protest mot Ryssland, när Finland styrdes av Ryssland. Man lyckades få tillstånd av tsaren att ha denna flagga i stället för den ryska, den vanliga finska fick ej användas. Finnarna la fram det hela som att flaggan skulle visa att båten var ansluten till båtförbundet (heter kanske nåt annat). Den var egentligen en tyst protest mot det ryska tyranneriet. Och finnarna glömmer inte den tiden, de fortsätter protestera.
Ungefär så har jag för mig att det var.
~~~~~_/)~~~
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nånå, frågan är väl om man ska kalla sverige för ockupationsmakt i sammanhanget. När Birger Jarl och hans kompisar skapade riket Sverige av svea och götaland ingick även delar av egentliga Finland i detta riksbygge, och det betraktades som den östra rikshalvan, fram tills Ryssen tog det. Innan dess existerade varken Sverige eller Finland som egentliga stater. Att Finland i dag är en stark och livaktig stat tycker jag att vi svenskar ska vara glada och tacksamma för. Goda grannar är det bästa man kan ha.
Perra.
Perra.
Segla vackert.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Flaggan halas prick klo 21:00 - INTE vid solnedgång!!! Bara på midsommaren får flaggan vara uppe dygnet runt!
Och för er som besöker Finland och har gästflaggan i salingen: Gästflaggan halas först, sedan er egen flagga!! Man skall ALDRIG ha uppe en annan nations flagga om ens egen flagga inte är uppe!
Gästflaggan skall alltså vara i styrbordssalingen, och den skall hissas på morgonen då man har som avsikt att segla till det andra landet. Om ni vaknar på morgonen i Sandhamn och tänker sticka över till Åland, då hissar ni Ålands gästflagg i Sandhamn. Och om ni är i Mariehamn och skall sticka till baka till Sverige, så tar ni ner gästflaggan på morgonen innan ni kastar loss.
Jenni
Och för er som besöker Finland och har gästflaggan i salingen: Gästflaggan halas först, sedan er egen flagga!! Man skall ALDRIG ha uppe en annan nations flagga om ens egen flagga inte är uppe!
Gästflaggan skall alltså vara i styrbordssalingen, och den skall hissas på morgonen då man har som avsikt att segla till det andra landet. Om ni vaknar på morgonen i Sandhamn och tänker sticka över till Åland, då hissar ni Ålands gästflagg i Sandhamn. Och om ni är i Mariehamn och skall sticka till baka till Sverige, så tar ni ner gästflaggan på morgonen innan ni kastar loss.
Jenni
s/y Mineca - Maxi 77