Solglasögon

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » tor 26 jul 2007, 21:07

Såg ett test i GP på olika solglasögon i vit skilda priser. Den som vann var ett par billiga från H&M för 50 kr.
Tycker själv polariserade är att föredra då det nästan helt tar bort blänk.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 jul 2007, 19:36

Det finns två faktorer med solglasögon att se upp med: Att de skyddar mot UV-ljus och att de är optiskt dugliga, dvs att de inte skapar synfel man inte har annars. Jag skulle personligen inte lita sådär alldeles obetingat på plastglasögon för 30-50 spänn, bara för att de har en en etikett som det står "UV" på. Risken (som nämnts) är att ögat luras att öppna pupillen, men att UV-ljuset inte dämpas lika mycket som det synliga av glasen.

Som glasögonbärare sedan tidiga tonåren vet jag också att man normalt inte förstör glasögon när man har dem på sig, utan att man kvaddar dem när de är avlagda. Tänker man på det och skaffar ett hårt glasögonfodral till sina månghundrakronors solglasögon håller de länge. Senilsnöre finns i sjömansmodell, i form av ett neoprenband att sätta på skalmarna, om man inte vill skaffa en dedikerad sportmodell.

För riktigt tuffa förhållanden har jag provat skidglasögon, men man ser inget vidare när saltvatten torkar på glaset och de blir repiga snabbt.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 27 jul 2007, 23:23

Wkipedia-citatet ovan, och en ögonläkare som yttrade sig i en tidigare tråd på samma tema, gör ju gällande att plast i sig utgör ett bra UV-skydd. Säkrare än glas alltså, lurar icke pupillen. Men som sagt föga reptåligt.

Om man nu vill ha plast, kan man köpa ett par mörka cykelglasögon billigt på Biltema (eller dyrt hos cykelhandlaren). Även skydd åt sidan: den ständiga fartvinden är ett gissel för cyklistens ögon, kanske också för den flitige bidevindsseglaren.

Rudi

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 27 jul 2007, 23:39

Då jag är bestyckad med både två par lågbudget-solglasögon och ett par kvalitets-solglasögon av märket Oakley så kan jag säga att Oakley-brillorna är överlägsna när det gäller antireflexbehandling.
Med budgetbrillorna blir det som att titta i dimma när solen stor lågt och vattnet glittrar medan Oakleybrillorna ger ett klart och behagligt synfält.
Skillnaden är faktiskt enorm.
Min Oakleymodell har "Iridiumglas" vilket tydligen ska vara det bästa (enligt Oakley såklart...).
Troligen är även Oakleybrillorna mer reptåliga också men när repan väl sitter där så är det ju klart bättre om glasögonen kostade 50 kr och inte 1000 kr...
Kort sagt: dyra solglasögon är bättre än billiga men de behöver säkert inte kosta 1000+ kr för att vara bra.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » lör 28 jul 2007, 18:13

ole

Skriv svar