Hej
Jag är medveten att frågan ofta ställs, men jag undrar vad forummedlemmarna anser om denna båt.
Jag seglar för närvarande en comfort 26 men är sugen på en lite större båt med mer utrymme.
Kraven är ganska modesta: Partialrigg, goda seglingsegenskaper går före boendekomfort. pris upp till ca 250 000:-, skall fungera att segla ensam.
Har även sneglat på NF.
Cumulus och liknande känns lite tråkiga och överprisatta tycker jag.
Har ni några bra idéer eller erfarenheter att dela med er av?
Smaragd är cool, den har jag seglat en del, men jag är trött på att ligga och ta på mig brallorna.
Mvh
Fredrik
Dominant 95
Jag seglar själv en Dominant 78 och den är relativt lik sin större syster i sina egenskaper. En bekant här i Göteborg har en 95:a och den seglar bra i mellan till hård vind. Att jämföras med 78:an som är mer en lättvindsbåt.
Jag vill själv byta upp mig till en 95:a när det är dags att byta. Hansson 31 är ju en vidareutveckling av just Dominant 95 med en högre rigg och mer segelyta. Dessutom med en högre överbyggnad. Tyvärr så är priset satt därefter, och antalet sålda båtar kan nog räknas på ena handens fingrar.
Kamraten köpte sin båt från Stockholm, och han gav ett bra pris på sitt exemplar, 129 fick han ge, dock var det med en utombordare. Men båten ska ju seglas i första hand.
Jag vill själv byta upp mig till en 95:a när det är dags att byta. Hansson 31 är ju en vidareutveckling av just Dominant 95 med en högre rigg och mer segelyta. Dessutom med en högre överbyggnad. Tyvärr så är priset satt därefter, och antalet sålda båtar kan nog räknas på ena handens fingrar.
Kamraten köpte sin båt från Stockholm, och han gav ett bra pris på sitt exemplar, 129 fick han ge, dock var det med en utombordare. Men båten ska ju seglas i första hand.
Re: Dominant 95
Kanske en Smaragd Cruiser då?Freddan skrev: Smaragd är cool, den har jag seglat en del, men jag är trött på att ligga och ta på mig brallorna.
Skall man få riktig (segel)fart på en Dominant95 så lär en utombordare vara bästa valet, inombordare är för tungt. D95 sägs kunna plana häftigt om den inte väger för mycket. Inte illa för en båt i den storleken!
D95 är en ganska speciell båt, nog kul att kappsegla med om man får upp farten, vilket ställer krav på segel osv. Som semesterbåt med familj har den sina begränsningar.
/J
D95 är en ganska speciell båt, nog kul att kappsegla med om man får upp farten, vilket ställer krav på segel osv. Som semesterbåt med familj har den sina begränsningar.
/J
Just Dominant 95:an tillhör en av mina få favoritbåtar. Jag hade en sådan 2002 som jag sedan (tyvärr) sålde för tidigt. Har sedan dess kollat på ett flertal som varit till salu och inser tyvärr att de flesta är dåligt byggda och sedan dåligt underhållna. En Dominant 95:a skall, precis som Jaramaz skrev, vara fri från betungande föremål för att segla som konstruktören tänkt. Glöm att lasta ner den och tro att den fortfarande seglar upp till 1,15 i lys. Är den tom seglar den däremot som en raket i alla vindar över 6m/s. Jag hade inte ens bra segel men trots det gick den som ett skållat troll då man har fått koll på vad som gäller för båttypen.
En Dominant 95:a som är lätt ren, utan allvarliga defekter och torr är guld värd. Den seglar så bra att du inte behöver motor i hamnen ens när du är ensam. Den svänger på en 5 öring och tåler massor av vind. Sittbrunnen är kanon och båten får plats överallt med sin ringa bedd på 2,80m. Den är en "stor liten" båt som kan ge skänka er massor av glädje om du hittar rätt exemplar.
Det negativa är den obefintliga ståhöjden och de små innerutrymmena.
Lycka till/Dan
En Dominant 95:a som är lätt ren, utan allvarliga defekter och torr är guld värd. Den seglar så bra att du inte behöver motor i hamnen ens när du är ensam. Den svänger på en 5 öring och tåler massor av vind. Sittbrunnen är kanon och båten får plats överallt med sin ringa bedd på 2,80m. Den är en "stor liten" båt som kan ge skänka er massor av glädje om du hittar rätt exemplar.
Det negativa är den obefintliga ståhöjden och de små innerutrymmena.
Lycka till/Dan