Solglasögon
Solglasögon
Hej!
Jag skulle vilja köpa ett par riktigt bra polariserande solglasögon för att ha när jag seglar en Ohlson 22:a i Mälaren. Vet ni några bra?
mvh Leia
Jag skulle vilja köpa ett par riktigt bra polariserande solglasögon för att ha när jag seglar en Ohlson 22:a i Mälaren. Vet ni några bra?
mvh Leia
Dom flesta polariserande är rätt ok numera.
Jag brukar se till att det är ett bra UV filter och att dom eventuellt flyter.
Sen vill jag gärna ha gul/bruna linser så man höjer kontraster lite mer, då kan man ha dom även när det mörknar lite, man ser ändå tydligt hur vattnet ser ut.
Sen får man ju prova sig fram vad det gäller passform och annat.
Jag gillar själv inte dom feta bågarna som är inne just nu för man ser ju inte åt sidan då, men sånt är ju smaksak.
Hade ett par seglarglasögen en säsong som hade blå linser och jag blev trött i ögonen av dom, så nu är det bara bruna eller gula som gäller.
Något att tänka på kanske om man ska ha dom en hel dag..
Jag brukar se till att det är ett bra UV filter och att dom eventuellt flyter.
Sen vill jag gärna ha gul/bruna linser så man höjer kontraster lite mer, då kan man ha dom även när det mörknar lite, man ser ändå tydligt hur vattnet ser ut.
Sen får man ju prova sig fram vad det gäller passform och annat.
Jag gillar själv inte dom feta bågarna som är inne just nu för man ser ju inte åt sidan då, men sånt är ju smaksak.
Hade ett par seglarglasögen en säsong som hade blå linser och jag blev trött i ögonen av dom, så nu är det bara bruna eller gula som gäller.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Du har väl inte vanliga glsögon så för dig är det här ett onödigt tips.
Jag kör med skyddsbrillor för typ byggjobb, de är gjorda så man ska få plats med de vanliga glasögonen innanför. Jag har även "påhängs-solglas", men de tycker jag är betydligt sämre eftersom det då läcker in en massa skarpt solljus från sidorna.
Där man säljer verktyg ocg jobbarkläder finns det en hel del att välja på och riktigt snitsiga modeller också. Mina är UV-skyddande också.
Cyklister brukar ha snajdiga solbrillor. Jag skulle välja såna som inte släpper in ljus från sidorna. Och glasen skulle jag välja bruna, det tycker jag ger skönare och somrigare färger än grå. Hos optiker brukar de rekomendera antingen bruna eller grå.
Jag kör med skyddsbrillor för typ byggjobb, de är gjorda så man ska få plats med de vanliga glasögonen innanför. Jag har även "påhängs-solglas", men de tycker jag är betydligt sämre eftersom det då läcker in en massa skarpt solljus från sidorna.
Där man säljer verktyg ocg jobbarkläder finns det en hel del att välja på och riktigt snitsiga modeller också. Mina är UV-skyddande också.
Cyklister brukar ha snajdiga solbrillor. Jag skulle välja såna som inte släpper in ljus från sidorna. Och glasen skulle jag välja bruna, det tycker jag ger skönare och somrigare färger än grå. Hos optiker brukar de rekomendera antingen bruna eller grå.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Vill bara flika in att givet att de flesta instrument (GPSer, radar, logg osv.) använder polariserande displayer blir det svart i polarisations-vinkeln på hela skärmen när man använder polariserande brillor. Inte helt praktiskt. Samma problem får du med mobiltelefon osv.
Vad det gäller märke så har Oakley kanonbra linser och ett stort utbud an dessa, beroende på förhållande (både polariserande och icke polariserande). Spana in deras hemsida
http://oakley.com/
Köps med fördel i USA, men akta för kopior, eftersom iden med bra glas då givetvis går helt förlorad.
MVH
Fredrik
Vad det gäller märke så har Oakley kanonbra linser och ett stort utbud an dessa, beroende på förhållande (både polariserande och icke polariserande). Spana in deras hemsida
http://oakley.com/
Köps med fördel i USA, men akta för kopior, eftersom iden med bra glas då givetvis går helt förlorad.
MVH
Fredrik
Samma i din bil....e94flu skrev:Vill bara flika in att givet att de flesta instrument (GPSer, radar, logg osv.) använder polariserande displayer blir det svart i polarisations-vinkeln på hela skärmen när man använder polariserande brillor. Inte helt praktiskt. Samma problem får du med mobiltelefon osv.
...
Fredrik
Vilket inte är ett särskilt stort problem.
Det blir utsläcknig vid 90 graders vinkel, så mycket lägger men ju sällan huvudet på sne....
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag tycker också det är bättre med icke polariserande. Ljuset blir knepigt, olika starkt, när man vickar lite på skallen.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
När det gäller solglasögon skall man nog inte lita på att Oakley, Polaroid och de andra är speciellt mycket bättre än de man köper på stranden på Kanarieöarna.
Ett par billiga 100-kronorsglasögon kan man tappa i havet 10 gånger innan man är uppe i prislappen för ett par dyra märkesglasögon.
DN gjorde förresten ett test av solglasögon nyligen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=666177
Ett par billiga 100-kronorsglasögon kan man tappa i havet 10 gånger innan man är uppe i prislappen för ett par dyra märkesglasögon.
DN gjorde förresten ett test av solglasögon nyligen:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=666177
Så är det ju.
Svårt att nämna något märke som är bättre än något annat.
Det som kan skilja är ju glasögon som är avsedda för att ha på sjön, dom är oftast lite mer stryktåliga, bågarna alltså.
Gjutna i en slags mjukplast som man kan sätta sig på utan att dom faller i bitar.
Och visst kan det ta ett tag att vänja sig vid polariserade glas men när man väl har gjort det kan man inte vara utan.
Allt blänk reduceras kraftigt och man blir nästan aldrig bländad och kan se rakt in i solblänket på vattnet.
Mina ögon mår mycket bättre av det i alla fall.
Det viktigaste är väl ändå att dom gör sitt jobb och sitter bra så man kan ha dom hela dagen utan att märka dom.
Svårt att nämna något märke som är bättre än något annat.
Det som kan skilja är ju glasögon som är avsedda för att ha på sjön, dom är oftast lite mer stryktåliga, bågarna alltså.
Gjutna i en slags mjukplast som man kan sätta sig på utan att dom faller i bitar.
Och visst kan det ta ett tag att vänja sig vid polariserade glas men när man väl har gjort det kan man inte vara utan.
Allt blänk reduceras kraftigt och man blir nästan aldrig bländad och kan se rakt in i solblänket på vattnet.
Mina ögon mår mycket bättre av det i alla fall.
Det viktigaste är väl ändå att dom gör sitt jobb och sitter bra så man kan ha dom hela dagen utan att märka dom.
Solglasögon med blått glas är direkt farliga för ögonen. De skyddar sämre.SWE54 skrev: Hade ett par seglarglasögen en säsong som hade blå linser och jag blev trött i ögonen av dom, så nu är det bara bruna eller gula som gäller.
Se vad som står om de olika färgade glasen på Wikipedia:
"Det är viktigt att titta efter UV-skydd på solglasögon. Mörka glasögon utan UV-skydd lurar pupillen att vidgas. Det kan skada ögat. CE-märkta glasögon har garanterat UV-skydd. Gröna och grå glas ger bäst färgåtergivning. Bruna glas är bäst vid bilkörning. Undvik blå glas då de skyddar sämre. Plastglas ger bättre UV-skydd än mineralglas, men är inte lika reptåliga."
Farliga behöver dom inte vara, det beror mest på hur mörka dom är. Alltså hur mycket man lurar ögat att öppna upp pupillen.Edward skrev: Solglasögon med blått glas är direkt farliga för ögonen. De skyddar sämre.
Det gäller ju alla färger och beror mycket på UV skyddet.
Men visst är blå sämre, det känner man till och med.
Det bästa är att åka runt och prova lite olika.
Allt från speciella seglar glasögon till vanliga som du kan hitta på en bensinstation.
Att dom flyter hjälper i princip bara i hamnen där man kan hitta dom och plocka upp dom igen...
Tappar man dom när man seglar är det som att leta efter en nål i en höstack, dom försvinner fort i vågorna.
Häng inte upp dig på vad som är tryckt på dom utan hur dom känns att ha på sig.
Köper man dyra bågar som inte sitter bra och klämmer är det bara bortkastade pengar.
Mista lilla dom sitter åt kommer att göra ont efter ett par timmar.
Allt från speciella seglar glasögon till vanliga som du kan hitta på en bensinstation.
Att dom flyter hjälper i princip bara i hamnen där man kan hitta dom och plocka upp dom igen...
Tappar man dom när man seglar är det som att leta efter en nål i en höstack, dom försvinner fort i vågorna.
Häng inte upp dig på vad som är tryckt på dom utan hur dom känns att ha på sig.
Köper man dyra bågar som inte sitter bra och klämmer är det bara bortkastade pengar.
Mista lilla dom sitter åt kommer att göra ont efter ett par timmar.
Många displayer använder 45 graders polariseringsvinkel så att de inte helt skall släckas ut varken på högkant eller den andra ledden, vilket innebär att man får klart sänkt ljusstyrka då man tittar på en skärm. Givet att displayerna är standardmoduler smyger sig dessa 45 graders-polariserings-displayerna in även i marininstrument. Lite opraktiskt när man seglar på "fel" kryssbog och båten lutar 25 grader och därmed nästan helt släcker ut loggen, eller GPSen. Rätt vad det är tar du fram en mobil och skall ta en bild med den inbyggda kameran och ser en svart skärm. Testa tex med en Sony Ericsson K750, som har 90 graders polarisering och därmed släcker ut helt i kameraläge om du använder polariserande glasögon.SWE54 skrev:Samma i din bil....e94flu skrev:Vill bara flika in att givet att de flesta instrument (GPSer, radar, logg osv.) använder polariserande displayer blir det svart i polarisations-vinkeln på hela skärmen när man använder polariserande brillor. Inte helt praktiskt. Samma problem får du med mobiltelefon osv.
...
Fredrik
Vilket inte är ett särskilt stort problem.
Det blir utsläcknig vid 90 graders vinkel, så mycket lägger men ju sällan huvudet på sne....
Givetvis skall det vägas mot olägenheten med att ha solglitter i siktlinjen. Mao är det som vanligt, man kan inte få allt
MVH
F