Oskick i Praktiskt Båtägande

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 09 jul 2007, 16:23

"Båtmänniskor är ofta hjälpsamma så det spelar väl inte så stor roll."

Varför arbeta ideellt inom en kommersiell verksamhet?

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 09 jul 2007, 17:38

Om man nu antar att PB är verksam i en konkurrensutsatt branch (båttidningar, där det verkligen finns ett antal att välja på) så får man ju anta att deras vinst är precis så stor eller liten som behövs för att ge en nödvändig avkastning på verksamheten.

Alltså är gratisartiklarna ett "smart" sätt att få upp fylligheten i tidningen utan att det kostar något extra. Jag prenumererar faktiskt på PB och tycker att dessa tips är ett av trevligare inslagen.

Alternativet hade nog varit att ha fler annonser, eller minska på omfånget i tidningen.

De som skickar in tipsen tror jag inte lider allt för mycket av att de publiceras. Snarare tror jag att det är ganska skoj att få sitt eget tips publicerat, och att se det i tidningen.
Så jag ser faktiskt inte riktigt problemet...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 09 jul 2007, 18:44

Jag håller helt med dig om att dessa tips hör till de trevligaste inslagen. Varför ska de få den bästa delen, utan vilken tidningen vore i det närmaste värdelös, till skänks?

Du ser inte problemet och för mig personligen blir problemets enkla lösning att inte förnya prenumerationen. Jag har aldrig sänt in ett bidrag och skulle heller aldrig göra det under rådande villkor.

Rudi

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 09 jul 2007, 18:57

Jag kommer nog att fortsätta prenumerera för jag gillar den lite mer folkliga och bredare stilen. Familjen gillar den också, den är nog lättare att ta till sig om man inte är båtexpert. Det är också den enda tidningen har specialer om inredning / relationer ombord osv.

Men den måste absolut kompletteras med en prenumeration på en lite mer hard-core båttidning :wink:

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 10 jul 2007, 22:50

Först som sist: detta är ju inte vårt största samhällsproblem (dylika tar vi oss an annorstädes). Båttidningar har ändå ofta en viss betydelse för båtägare, därför kan det vara värt att diskutera dem emellanåt.

Jag gillar också den folkliga stilen: lönas den som lönas bör.

Enkel matematik ger vid handen att denna tråd är "veckans hit". Varför?

Alltså: nu är det ju så xxx enkelt som att det beror på att det:

A: Är rötmånad.

eller

B: Något annat.

eller

C: Rötmånad och något annat.

Suck (var på vippen att säga "snyft", men behåller min sorg inom privatlivets gränser)... vad man får göra sig möda för att upplysa alla dessa ignoranter. :D

Rudi

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 11 jul 2007, 09:17

Man kan ju nog endast konstatera att det är nog bara i Sverige var man kommer på att klaga på sådant. Vad är problemet, man säger inte att man skulle betala någonting och folk sänder frivilligt in bidrag med detta i vetskap eventuellt i hopp om ett erkännande från någon(?). Ingen har blivit lurad och ingen tvingad att köpa tidningen. Sedan då de inte får int tillräckligt med bidrag och prenumenanterna kräver denna del av tidningen börjar man betala, det är trots allt en affärsrörelse och inte välgörenhet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 jul 2007, 06:58

Det här är etiskt/moraliskt principiellt intressant fråga i första hand. Nubben, Tommy, Jaramaz m fl menar att man a) får be vuxna människor om vad som helst och b) om man får det kan man förfoga som man vill med detta (det är min helt korta sammanfattning av deras ståndpunkt; den kan vara helt fel). Man kan utan risk för rötmånadstänk ta sig en funderare på om en sådan syn på kommersiell handlingsfrihet är rimlig och om det bör/skall finnas gränser. De flesta (och säkert de omnämnda) håller nog med om att så är fallet.

Men man kan fråga sig om det framgår sådär tydligt hur det går till, egentligen. Under en kort resa till Wales köpte jag juli- respektive augustinumret av Practical Boat Owner, PB:s förlaga. Sannolikt är det mer än så - exakt samma artikel avseende inbyggnad av Ikeastolar i en Ballad förekommer i båda tidningarna - och jag såg tipset (med foto och allt) först i den svenska tidningen. I den engelska tidningen attribueras iden till en engelsk läsare. Hur det var i den svenska artikeln minns jag inte, men det innebär ju åtminstone att de här tipsen flyter runt, och kanske är en bytesvara mellan redaktionerna.

Rötmånaden blir allt rötnare, om man säger så.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 12 jul 2007, 09:26

Så är det ju.
Hade Segling i många år och väldigt många artiklar var ju hämtade (köpta?) från andra utländska tidningar.
Särskilt sådana som handlade om kappsegling, taktik, tekniker mm...

I alla falla så väljer man ju själv om man ska köpa en tidning eller inte.
Jag köpte ett lösnummer av PB just pga den där väder DVD:n.
Vilken nitlott!
Vad fanns det på den egntligen?
Förutom en dag i Sthlm skärgård....
Inte mycket om väder egentligen i mitt tycke, men jag hade ju å andra sidan väntat mig väldigt mycket mer.
Eller fanns det mer på skivan än filmen?
Har jag missat något tro?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 12 jul 2007, 09:41

Nä Anders, nu övertolkar du och blandar samman saker och ting.

Rudis huvudfråga gällde ersättningen för infört material. Det är i huvudsak den frågan jag har kommenterat: Jag tycker Rudi överdriver hiskeliga när han kallar tidningens agerande oanständigt osv., sett i kontexten av hur massmedia fungerar så är PB agerande inget ovanligt. Om alla parter är införstådda med ersättningsnivåer så är det mest en fråga om att acceptera eller inte. Att prata om moral hjälper inte så mycket - det kan vara och en som genomfört en löneförhandling intyga (detta är en likartad fråga).

Jag tog också upp frågan om hur det är med kunskapen om ägande- (och implicit förfogande-) rätten till insända alster. Där gjorde du i ett tidigare svar en snabb tolkning att författaren äger allt, vilket jag själv inte tror gäller speciellt generellt. Mången gång har förlaget klausuler med innebörden att de tar över allt.
Denna diskussion tycker jag är betydligt viktigare än ersättningsfrågan - men då det är en betydligt vidare fråga, och som Rudi egentligen inte var inne på, tyckte jag att det fick vara för detta forum.
- eftersom du klistrar på mig en annan åsikt än den jag har så får jag väl då åbäka mig att informera att jag inte anser att förlagen bör ta över alla rättigheter. Här anser jag att skribenten / författaren är att betrakta som en konstnär, uppfinnare o liknande. Som sådan kan det vara viktigt att utan begränsningar återanvända delar av sitt tidigare material. I övrigt så är naturligvis också detta en villkors- och förhandlingsfråga som man kan acceptera eller förkasta.

Förvånar mig inte alls att PBO tagit material från sina systertidningar (och vv). Det är väl en del av affärsiden med att skapa nationella kopior? (en utveckling jag tycker är tråkig, för att nu ingen skall klistra etiketter på mig).
Äganderätten, och förfoganderätten, till artiklar i massmedia har varit mycket omdiskuterad de senaste åren, tex har de svenska mjournalisterna (någon av fackföreningarna) protesterat mot att artikliar i papperstidningen skall kunna publiceras på nätet utan vidare ersättning. (hur det nu gått i den frågan vet jag inte; artiklar publiceras hejvilt så långt är det klart).

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 jul 2007, 10:56

I den mån jag pådyvlat någon en otillfredställande moralisk/etisk inställning, så ber jag om ursäkt.

Jag tycker personligen att moralfrågan är intressantare än den juridiska frågan. Därför menar jag att det är viktigt att PB verkligen upplyser sina läsare/tipsare om villkoren de tillämpar. Är det så att man slirar på sanningen genom att inte tydligt nämna att tipset blir tidningens egendom utan ersättning, att det kan användas fritt av tidningen och att det kan redigeras och omarbetas för att säljas vidare till andra tidningar, så tycker jag att är man är på synnerligen sank etisk/moralisk mark.

En sådan moral vill jag inte (heller) underhålla eller stödja, helt enkelt.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 12 jul 2007, 14:26

Jaramaz skrev:Och än mer beklagligt med PKTR där familjen Matz skriver och fotar nästan allt. Visst är det kul att se vad Matzarna hittat på, men ... det går för långt. Svenska segling har inte Matz som epicentrum. Frågan är om det är skäl nog att lämna SXK?
/J
Medlemstidningen är en förenings/klubbs ansikte utåt. Om man inte kan ställa sig bakom det budskap som tidningen ger så får man väl ta konsekvenserna av det.
Jag har bland annat pga det som Jaramaz nämner lämnat SXK efter ganska många år som medlem.
Tidningens karaktär av Familjen Matz' "hobbystuga" och att man sålt ut det samägda försäkringsbolaget (båtunionens medlemmar har blivit duktigt lurade här) blev droppen.
Har för övrigt även lämnat Svenska Sjö efter att det blivit mycket tydligt att man inte längre proimärt värnar om medlemmmarnas väl utan är lika vinstinriktade som de övriga bolagen.

När det gäller PB så tyckte jag att den verkade trevlig i början, men många av de köpta/översatta reportagen känns väldigt malplacerade och tidningen tenderar att bli lite väl mycket motorbåtsinriktad.
Så hädanefter blir det bara Segling som kommer hem i brevlådan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 jul 2007, 14:57

Jaramaz skrev: Jag tog också upp frågan om hur det är med kunskapen om ägande- (och implicit förfogande-) rätten till insända alster. Där gjorde du i ett tidigare svar en snabb tolkning att författaren äger allt, vilket jag själv inte tror gäller speciellt generellt. Mången gång har förlaget klausuler med innebörden att de tar över allt.
Man skiljer på upphovsmannarätt och rätten att publicera, speciellt när det gäller den här typen av material. Det finns ingen implicit överföring mellan de här två. Som författare, målare, konstnär, fotograf eller liknande skapar du ett verk; rätten till denna prestation kan du inte fråntas utan vidare genom något avtal - det som har gjorts har gjorts, det som har hänt har hänt.

Rätten att publicera en artikel är något annat. Man kan sälja den rätten, kanske som en ensamrätt, med evig förfoganderätt eller kanske för en enstaka publicering. Man kan naturligtvis skänka bort den rätten också för en vattvälling, men man skall i så fall bibringas en sorts förståelse om vad man håller på att göra. Det är inom det här området jag tycker att något tyder på att PB hanterar sina tipsare ovarsamt och kanske till och med oetiskt.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 12 jul 2007, 16:55

Klart att den som skapat något har upphovsmannarätt, detta är inte ifrågasatt. Vid tex publicering överlåts ofta utnyttjanderätten (-na) på sas ett bräde till den som önskar exploatera skapelsen (som ett förlag). I paketet ingår ofta utvecklingsrätt och vidarepublicering (-licensiering; som tex i exemplet med artiklar som dyker upp i flera tidningar ev översatta eller bearbetade, förlaget har då också tillfört något), vilket innebär att en skribent kan råka ut för att inte kunna återanvända sitt material (som text, diagram, ritningar, foton) utan citatangivelser till sina egna verk mm. Många skribenter återanvänder ofta tidigare material, då är detta en kraftig begränsning i deras verksamhet.

Hur det är med PB vet jag faktiskt inte, jag läser den sällan och då inte med noggranhet i dessa avseenden. Själv tippar jag att de är lika goda kålsupare som de flesta andra, också i dessa avseenden.

Huvudfrågan, PBs eventuella oetiska förfarande angående ersättningar, tycks mig vara ordentligt genomtuggad, det mesta har sagts. Frågorna kring rättigheterna är inte helt i fokus (även om det var jag som drog upp denna aspekt), och är dessutom svårhanterliga i ett forum som detta. Den moraliska frågan kring rättigheterna tycks vara om PB upplyser tillräckligt eller ej - här föreslår jag således att frågan är om PB avviker från andra tidningar (praxis i branschen). Sedan är det också en fråga om hur PB skulle tillämpa sin rättigheter, att PB / PBO återanvänder material är klart, om de också aktivt kräver ensamrätt är en annan historia (ja, det bär ganska långt, för långt för i detta sammanhang tycker jag).

och då det är lite rötmånadskör över tråden så drar jag mig för att fortsätta i tråden.

/J

Leia
Erfaren medlem

Inlägg av Leia » tis 17 jul 2007, 13:46

Rudi skrev:"Båtmänniskor är ofta hjälpsamma så det spelar väl inte så stor roll."

Varför arbeta ideellt inom en kommersiell verksamhet?

Rudi
Så länge personerna som skickar in material vet vad de får för honorar ÄR detta inget problem. Så det spelar inte alls stor roll.

Väder DVD:n var synerligen mager. Pinsam är en bra beskrivning på den. 15 minuter mumbojumbo, jag kastar den i soptunnan.

mvh Leia

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » ons 25 jul 2007, 09:19

Nubben skrev:Man kan ju nog endast konstatera att det är nog bara i Sverige var man kommer på att klaga på sådant. Vad är problemet, man säger inte att man skulle betala någonting och folk sänder frivilligt in bidrag med detta i vetskap eventuellt i hopp om ett erkännande från någon(?). Ingen har blivit lurad och ingen tvingad att köpa tidningen. Sedan då de inte får int tillräckligt med bidrag och prenumenanterna kräver denna del av tidningen börjar man betala, det är trots allt en affärsrörelse och inte välgörenhet.
Till Bara-i-Sverige-klubbens medlemmar:

Varje gång ni använder bara-i-Sverige-argumentet; utgå från att risken är stor att ni har fel. Ni har oftast det. Så även denna gång (om ni inte inskränker er till diskussionen om den svenska utgåvan av PB).

Nästa gång ni inleder ett argument med "bara i Sv...", tag då och besinna er ett ögonblick, rannsaka flyktigt er, av allt att döma mycket omfattande, samfällda erfarenhetsbank av mänskligt beteende i jordens alla länder.

Ni skall strax finna ert påstående vederlagt, sudda ut och försöka med något bättre.

Rudi

Skriv svar