Oskick i Praktiskt Båtägande

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » lör 07 jul 2007, 15:26

Det enda som är läsvärt, är långa artiklar av Bengt Jörnstedt.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 07 jul 2007, 21:05

Alltså: Denna tråd har drag av rötmånad över sig. Det är väl ändå i xxx namn ganska enkelt:
1. En tidning som belönar insända bidrag deklarerar detta.
2. En tidning som icke belönar insända bidrag deklarerar detta.
Såvitt ingen deklaration finns gäller 2.

Den som sänder in bidrag till en tidning, och får det publicerat, kanske räknar med att bli honorerad, men såvitt överenskommelse om detta saknas så är det ren tur om det dimper ner något i postlådan. (mjo, jag har också gjort mina lärospån, dock i andra publikationer).
Tänk på att i många sammanhang så får man betala för att bli publicerad!

Sak samma gäller i stort sett i alla publikationer: redaktionen har ytterst begränsade möjligheter att ersätta bidrag. Understreckarna i SvD respektive DN Debatt - inte blir man rik på att publicera sig där.

OK, då kan man tycka att den rimliga reaktionen är att inte sända in några bidrag. Fair! Rösta med fötterna.
Tyvärr är det som Anders är inne på så att den svenska (och ännu mer beklagligt också den engelska, och likaså den amerikanska) båttidsskriftsfloran håller låg nivå. Samma omtugg.
Och än mer beklagligt med PKTR där familjen Matz skriver och fotar nästan allt. Visst är det kul att se vad Matzarna hittat på, men ... det går för långt. Svenska segling har inte Matz som epicentrum. Frågan är om det är skäl nog att lämna SXK?

Så vad gör man då? Jo, man tar sig en promenad til ett antikvariat och letar i hyllorna benämnda Nautica. Promenaden kan utsträckas till flera Antikvariat, om sådana finnes i staden, och också till andra livsnödvändiga försäljningsställen.
Kan kompletteras med diverse webbsidor / siter, där det verkligen skrivs om segling. Det finns mycket att välja på, både i Antikvariaten och på nätet.
På detta sätt slipper man bekymra sig om den låga kvaliteten bland seglingstidningarna, samtidigt som man får större utblick och bekymrar sig mindre. Istället för honorar kan man spara in onödiga kostnader för dåliga tidningar.

/J

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 07 jul 2007, 21:05

- av outgrundlig anledning dubbleras många av mina inlägg. Oavsett vilken Browser jag använder - oftast använder jag någon somär baserad på IE kärna.
Beklagar. Svårt att kolla upp alla.

/J

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 07 jul 2007, 21:25

Man röstar med fötterna och man kan låta bli att handla och att sända in bidrag.

Det faktum att man har "rösträtt" innebär väl inte att det är meningslöst att uttrycka sitt ogillande?

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 07 jul 2007, 21:54

Sakta i backarna, Jaramaz. Skillnaden mot t ex DN är att PB vill ha sakartiklar, dvs redaktionellt material tillskickat sig, på villkor som skulle väcka anstöt om de tillämpades på omyndiga....

Insändare och debattartiklar är något helt annat.

Tycker jag :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 07 jul 2007, 22:33

Självklart ska en tidning betala de vars artiklar blir publicerade.
Kan inte avgöra hur PB är, har aldrig läst den. :oops:

Mina tips som jag behöver hittar jag här, tack allesammans.. :D
Calle

Se gla ut

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 08 jul 2007, 07:31

Alla tidningar vill ha artiklar för publicering, DN såväl som PB. Gärna så billigt som möjligt. (konstigt, inte sant?). En del tidningar har kvalitetskrav (subjektiva så klart), vilket kan sägas gynna den som skriver för sitt bröd och missgynna amatören.

För den som vill publicera sig gäller att noga kolla villkoren. Är man inte nöjd med dessa kan man försöka någon annanstans, eller avstå. Bäst är att i förväg, innan material arbetas fram och sänds in, får en överenskommelse med förlaget.

Icke-professionella skribenter får överlag dålig ersättning. Oberoende av tidning / förlag / publicist. Det finns många professionella skribenter som ger likartad bild av deras kompensation (där är min erfarenhet begränsad, på de senaste åren har detta uppmärksammats tex som bildandet av Piratförlaget).

Att klaga på detta forum båtar föga. Även om fler klagar så hjälper inte det, det är inte av direkt oginhet som båttidningarna, och förlagsverksamhet i största allmänhet, ger låga ersättningar (hint: kolla in förlagens årsredovisningar). Det enda som skulle kunna hjälpa i ett specialfall (som PB) är en utdragen bojkott, och det är tveksamt om en sådan verkligen kan startas och vidmakthållas.

Halvt OT kan nämnas att professionella specialtidsskrifter ofta lever av och på det inskickade material som kommer från läsekretsen, då redaktionen sällan har möjlighet eller kompetens i alla områden. Trots detta är ersättningarna blygsamma, om ens några. Som nämnts tidigare är det inte helt ovanligt att författare tom bidrar ekonomiskt för att kunna publicera sig (också i dessa sammanhang), i vissa fall är detta direkt uttalat i andra så döljs det under former som tid, kopiekostnad osv.

Ett annat specialfall är internet-Forum som detta. Dessa fora skulle inte överleva alls utan insänt material, men det finns ingen som helst betalningsvillighet varken från förlag eller läsekrets. (Här är "alla" medvetna om denna underförstådda överenskommelse, men hur är det: vem äger egentligen texten? Och hur många bryr sig om att ta reda på det? Kan låta trivialt, men ... )

Vi lever i en marknadsekonomi. Det är bara att konstatera att ersättningarna inom massmedia ofta är för låga för att det skall vara lönt att engagera sig av ekonomiska skäl. Det råder överetablering av skribenter, det finns tex mångdubbelt fler "journalister" än läkare i Sverige. Det lönar sig bättre (ekonomiskt) att göra något annat, antingen direkt inkomstbringande eller att minska sina utgifter (som tex inte köpa värdelösa tidsskrifter).

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jul 2007, 08:45

Som ren upplysning; en författare har upphovsrätt till sin text, oavsett om han skickar den den till en eller flera tidningar för publicering. Likadant har ett foruminlägg från Jaramaz eller Anders S samma skydd/rätt. Detta framgår av Lagen om upphovsrätt samt många rättsfall. Det finns ett specialfall; när man citerar. Men då skall källan anges och citatet skall vara försvarligt i sitt sammanhang.

Problemet med PB är inte principiellt, jag håller i stort med Jaramaz. Däremot är det så att PB till så stor del bygger på gammal skåpmat i form av köpeartiklar (jag köper som sagt originalet, PBY) och just läsarbidrag. Då är det rätt korkat att inte betala för läsarartiklar och (tycker jag) rätt oetiskt att använda dem utan ersättning. Jag inser fuller väl att ersättningen närmast är symbolisk, men den kan vara viktig ändå.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 08 jul 2007, 16:38

Jaramaz menar alltså att etiska spörsmål är irrelevanta och inte bör ägnas någon uppmärksamhet, för att vi lever i en marknadsekonomi. Eller?

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jul 2007, 16:56

Det tror jag inte han tycker (fast det vet jag förstås inte). En annan sorts etik (och kanske moral, bara).

Personligen skulle jag inte lägga fingrarna emellan om jag skulle upptäcka att något jag har upphovsrätt används utan mitt tillstånd. Det må sedan vara en text eller ett fotografi.

Nu skickar jag inte in fotografier eller texter till sk "tävlingar" - men det är ett vanligt sätt att dribbla bort den annars skarpa rätten till text och bild. Notera (det kan ju vara bra att känna till) att man går lättast runt ersättningsfrågan genom att beskriva det hela som en "tävling", där tidningen förbehåller sig rätten att publicera såväl pristagare som andra tävlande. Ett fiffigt sätt att skaffa sig gratis illustrationer och redaktionellt material i form av läsartips.

Givetvis diskuterar vi bara seglingstips och seglingsbilder, annars vore vi OT - väl ?
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 08 jul 2007, 18:36

Såklart jag inte menar att marknadsekonomin övertrumfar grundläggande etik, men jag har förklarat hur förutsättningarna ser ut.

Det finns ett överskott på skribenter och bidrag till tidningar och tidskrifter, och enligt de sedvanliga sk marknadsekonomiska lagarna så leder detta till lägre prix.

Den etik som åberopas är att det skall utgå rimlig (vad det nu är) ersättning för införda bidrag. Även detta har jag förklarat hur bakgrunden ser ut. Inte alls ovanligt med små ersättningar, eller inga alls.

Visst är det förkastligt att tidningar uppmanar sina läsare att sända in material, och sedan inte betalar vad som kan te som som rimligt. Men detta förfaringssätt är minst sagt vanligt. Alla typer av tidningar gör så, och det är inte bara tidningar som gör så. Det hör till ett fritt samhälle att var och en får erbjuda överenskommelser som inte är bra för motparten, och i ett fritt samhälle måste var och en hålla koll på detta.

I ärlighetens namn är vi många som råkat ut för detta. En erfarenhet, kan man säga. Anledningen till att jag så mångordigt ger mig in i detta är att de som läser detta då kan förstå de bakomliggande processerna, och därigenom inte själva behöva gå igenom alla stadier.

Etik och moral? Skönhet i betraktarens öga? Eller "erst komst das fressen dann komt die Moral" ? Och för vem?

/J

PS: Jo, jag vet att citatet är fel, men det är bättre så.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Oskick i Praktiskt Båtägande

Inlägg av Tommy » sön 08 jul 2007, 19:17

Rudi skrev:I varje nummer publiceras minst två sidor med "Tips & trix från läsarna", i det senaste numret fyra sidor. Detta ger minst 26 sidor under loppet av ett år. Vad betalar redaktionen för detta material?

Kanske en tusenlapp; en sådan höstar man ut en gång i månaden. De flesta får ingenting förutom möjligheten att delta i ett lotteri. Snyggt sätt att belöna påhittiga och hjälpsamma båtägare.
Jättesmart! Det kallas affärsutveckling :wink:

Jag prenumerar också på PB och tycker att det är en jättebra tidning
/Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 jul 2007, 20:12

Nyckelbegreppet är naturligtvis det som Jaramaz påminner om: Vi lever i en fri värld, och det är tillåtet att erbjuda ofördelaktiga affärsvillkor. Caveat emptor, fast tvärtom, kan man säga. Personligen är jag ganska trött på en etisk/moralisk advokatfilosofi som går ut på att det som inte är uttryckligen förbjudet är tillåtet, och bara om man åker fast har man gjort fel. Jag begär en gnutta mer anständighet av mina medmänniskor än den miniminivå som lagen säger att man måste ge.

Om man genom fintlighet och sk "smartness" lyckas hålla PB över vattenytan må det ju vara hänt. Men det betyder inte att man måste tycka att det är OK att tidningen inte honorerar sina skribenter annat än händelsevis och indirekt. Det är ju trots allt så att man betalar lika mycket för den tidningen som alla andra, trots "smart affärsutveckling" och snyltarfasoner på delar av innehållet.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 08 jul 2007, 22:37

Att systematiskt köpa in stora mängder material till det ynka priset av en månatlig lottsedel är oanständigt. Det är min åsikt. Redovisningen av hur det fungerar i andra liknande sammanhang kan, hur upplysande den än är, inte ändra på detta.

Visst väljer vi själva hur vi vill göra. Det finns kanske de som ser den mikroskopiska möjligheten att vinna en tusenlapp som världens chans och höjden av generositet. I såna fall bör de kanske överväga att ompröva sin syn på detta.

Och visst såg jag att citatet var fel, "fressen" är här substantiv och ska därför stavas "Fressen". :wink:

Rudi

Leia
Erfaren medlem

Inlägg av Leia » mån 09 jul 2007, 10:36

Praktiskt båtägande är just som ni skriver oförargelig och harmlös. Jag tycker den är lite tråkig, men så vill jag inte läsa om motorbåtar just nu. Jag tycker annonserna för begagnat båtar är mest intressant :?

Vad gäller honorar så har de väl deklarerat vad man får och båtmänniskor är ofta hjälpsamma verkar det som. Så det spelar väl inte så stor roll.

Och den där väder-DVD. Jag ringde och undrade om jag kunde bli vid ett ex. Inget problem. Damp ned på posten någon vecka senare utan kostnad. Det var bra tyckte jag. :P

mvh Leia

Skriv svar