Oskick i Praktiskt Båtägande

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rudi
Diamantmedlem

Oskick i Praktiskt Båtägande

Inlägg av Rudi » fre 06 jul 2007, 17:47

Jag prenumererar på PB. Jag har reagerat mot följande:

I varje nummer publiceras minst två sidor med "Tips & trix från läsarna", i det senaste numret fyra sidor. Detta ger minst 26 sidor under loppet av ett år. Vad betalar redaktionen för detta material?

Kanske en tusenlapp; en sådan höstar man ut en gång i månaden. De flesta får ingenting förutom möjligheten att delta i ett lotteri. Snyggt sätt att belöna påhittiga och hjälpsamma båtägare.

En gång om året betalar lotteriet ytterligare 16.000 kr - tidigare 12.000: summa 24- 28.000 kr om året för minst 26 täta sidor.

Vart har "införda bidrag honoreras" tagit vägen?

Man må tycka vad man vill om tipsen, det är i alla fall vitala texter skrivna av (kanske missriktat) generösa människor.

Jag skickade ett artigt och resonerande e-postmeddelande till (den förre) chefredaktören för att få reda på hur man tänker. Svaret blev... Äh! :lol:
Självklart svarade han inte.

De säger sig nu vara störst i Sverige. Om detta är riktigt borde de se till att betala sina medarbetare.

Jag tycker det är hutlöst.

Rudi

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 06 jul 2007, 20:29

Jag tycker PB är en skoj tidning och så blir jag frustrerad varje gång jag läser den också :wink: Språket är inte det bästa avseende språkriktighet och fackuttryck, det gör tyvärr att den tappar en hel del i mina ögon. Men den har sina bra sidor och verkar ju uppskattas av en stor skara.

Sen verkar de ha för vana att inte svara på relevanta frågor. Jag försökte i något halvårs tid med att få upplysningar/svar på ett påstående som en frilans skrivit. Men, se nej, det gick inte. De vägrade tillochmed ge mig dennes epost eller annan adress att kontakta på... och de mejl redaktionen fick svarade de ju inte på...

Deras senaste läsarundersökning var lite skoj tycker jag. Kort slutsats, förutom att man är störst och bäst så säger läsarna att det man absolut inte vill läsa om är, personporträtt, mat, relationer ombord och gardiner.

Vad ger man ut tillsammans med det senaste numret? Jo, en bilaga med personporträtt, mat, barn tyg och relationer ombord. Ungefär så. Klockrent tycker jag :roll:

Ja, ja men det är bra med tidningar för alla och den har sina sidor tycker jag och är kul som omväxling.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 06 jul 2007, 20:47

En fördel framför Erling Matz i På Kryss dock: man skryter endast om hur bra man är, inte om hur dåliga andra är: "Mest minskar Praktiskt Båtägande". Matz tog tydligen fasta på en mycket flyktig tendens och gjorde ett nummer av det.

Vissa grejer, t.ex. "projekt Molly tårta" har sina skrattretande sidor. Hela första avsnittet ägnades åt att spackla ett hörn (man får suga länge på godbitarna). Hur man lät vattenskära ett mönster i en garderobsdörr i plywood tyckte jag däremot var lite fiffigt.

Just avdelningen Tips & Trix tycker jag är rätt hemtrevlig. Därför borde de som uträttar arbetet avlönas.

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 jul 2007, 22:46

Jag har köpt ett par nummer någon gång under svår abstinens - nu senast, utan egen båt, strandsatt på en bondgård utanför Jörlanda. Jag tycker att tidningen är "sådär", och en rätt blek kopia av originalet, "Practical Boat Owner". Men tidningen är helt oförarglig och man slipper ju de värsta schablonerna (eller, man får se andra schabloner än de man redan känner, kanske...) I vart fall är tidningen inte sämre än PK, Båtnytt eller Segling och mekartips och fiffigheter är alltid roligt.

Men är det så att man tar in läsarbidrag utan att betala är det trist.

Yachting Monthly delar ut en flaska single malt (eller Jamaicarom) till månadens läsarbrev (insändare). Också där ligger PK i lä...
Anders S

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » fre 06 jul 2007, 23:09

Här om dagen fick jag hem en tidning, Good Old Boat - The sailing magazine for the rest of us!

Har mest bläddrat än, men tycker det verkar vara ett trevligt tillskott med 60, 70 och 80-talsbåtar. Som sagt, for the rest of us!
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 06 jul 2007, 23:48

"Köpt ett par nummer under svår abstinens", Anders. Visst kan man kalla den oförarglig - för det är den ju - men flera av de tips som ges är värdefulla, för en eller annan. Är de inte direkt tillämpbara så kan de väcka en annan tanke i läsarens medvetande(självklart snackar vi dialektik!).

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 07 jul 2007, 00:04

Seglaren skrev:Här om dagen fick jag hem en tidning, Good Old Boat - The sailing magazine for the rest of us!

Har mest bläddrat än, men tycker det verkar vara ett trevligt tillskott med 60, 70 och 80-talsbåtar. Som sagt, for the rest of us!
Fick också ett friexemplar av GOB. En relativt uttömmande artikel om Yamaha 25. Tidningen verkar vara hjälpligt hemtrevlig. Möjligen en brist i mitt abstrakta tänkande, men jag förknippar Yamaha med tromboner, gittarrer och motorcyklar. Det kan vara hur som helst, jag avstod fr. vidare prenumertion tsv.

Min första MC var en Yamma 125cc, därav fömodl. min fördomsfullhet.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 07 jul 2007, 00:23

Vill tilllägga: det är viktigt att säga ifrån! Om PB nu är störst i Sverige - låt dem icke barnsla sig på detta viset utan att någon säger ifrån: Fler inlägg, tack: jag lovar att de läser oss.

Rudi--

Oz
Trogen medlem

Inlägg av Oz » lör 07 jul 2007, 00:53

Jag har för mig att bästa läsartipset i varje nummer belönas med t.ex. modell av en fyr eller båt (jippiiii!!! :roll: ) alternativt något verktyg som de testat?
Rudi: Du har möjligen inte framfört dina åsikter på deras eget diskussionsforum? Jag har svårt att tro att de skulle censurera eller låta frågeställningarna förbli obesvarade särskilt länge.
Själv har jag irriterats av att de skickar med en del godis i butiksexemplaren som prenumeranterna inte får (ex. väder-DVD i våras). Det är oförskämt att bete sig så mot lojala kunder (och nej; jag har inte orkat klaga på detta på deras eget forum).

ofan
Silvermedlem

Inlägg av ofan » lör 07 jul 2007, 00:58

Hadde segling förr i tiden, som jag gillade. Slutade pga dålig ekonomi. Nu c:a 10 år senare fick jag ett erbjudande om 5nr.På den här. Men jag tycker tyvärr att det är den sämsta jag nånsin läst.
MVH

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 07 jul 2007, 01:00

Godis i butiksexemplaren? J-g bl-r så dj-vla rå, så förgrönat grym! Det får icke gå till på detta viset. Fler inlägg, tack!

Rudi

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » lör 07 jul 2007, 02:10

Jag har själv fått ett tips publicerat. Fick ingen kredit för det utom ett telefonsamtal från en anställd på PB som frågade om de fick lämna ut min mejladress då det fanns ett flertal som ville få mer information om hur jag hade gjort.
Tipset det gällde var vintertäckställningen av PEM-slang som kostade under 300:-.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 07 jul 2007, 07:28

Rudi skrev:"Köpt ett par nummer under svår abstinens", Anders. Visst kan man kalla den oförarglig - för det är den ju - men flera av de tips som ges är värdefulla, för en eller annan. Är de inte direkt tillämpbara så kan de väcka en annan tanke i läsarens medvetande(självklart snackar vi dialektik!).

Rudi
Det skall sägas; jag har varit svår på båttidningar under lång tid. Men efterhand tycker jag mig se att allt upprepar sig och speciellt tycker jag att sommarnumret av Båtnytt och vårens alla "fitting out"-nummer av "di engelske" är helt förutsägbara (i all sin hjälpsamhet - det är inte det). Oförarglig är ett positivt omdöme i det här fallet - man kan bokstavligen inte bli arg på de entusiastiska och välmenande skribenterna, även om man suckar över vad som skrivs. Molly Tårta är ett bra exempel - jag tror jag läste numret med att spackla och måla.

PK är numera lika kommersiell som andra, men pretentiös och nepotistisk. Tyvärr, får man säga, eftersom den skulle kunna stå fri från sådant, medlemsfinansierad som den är. Ett bottennapp är Carina Matz entusiastiska spaltreklam om Antarktisresan, samtidigt som företaget i fråga fick gratis säljhjälp genom tidningen. I den lilla skalan finns lika mycket sådant i PK som i vilken annan blaska som helst.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 07 jul 2007, 14:43

Om de hade seglat till Antarktis hade det kunnat rättfärdigas. Men varför segla? Det är ju obekvämt.

Jag bläddrar emellanåt igenom äldre årgångar. Vart tog Kerstin Matz vägen? Hennes ställning i ägarfamiljen?

Riktigt att mycket går igen. Cykliskt. Det är samma sak inom alla nischtidskrifter. Vissa sidor av båtägandet innebär "eviga" sanningar.

Rudi

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 07 jul 2007, 14:54

J@nne skrev:Jag har själv fått ett tips publicerat. Fick ingen kredit för det utom ett telefonsamtal från en anställd på PB som frågade om de fick lämna ut min mejladress då det fanns ett flertal som ville få mer information om hur jag hade gjort.
Tipset det gällde var vintertäckställningen av PEM-slang som kostade under 300:-.
De betraktade uppenbarligen ditt tips som värt att publicera (håller jag med om) - annars hade de inte gjort det. Men vill man publicera bör man honorera.

Rudi

Skriv svar