Lägga ny gelcoat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dennis
Erfaren medlem

Lägga ny gelcoat

Inlägg av dennis » ons 04 jul 2007, 21:23

Jag tänkte slänga på ny gelcoat (blå) istället för den gamla vita med krackeleringar och andra skador.

Hur går jag tillväga?

Är det bara att ta bort vaxet och slipa ner lite, och sedan måla på den nya gelcoaten?
Är det som att måla på vanlig 2komp färg?

Tacksam för hjälp.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 04 jul 2007, 21:31

Jag har gjort detta med min båt.
Men man måste lacka med 2-komp färg.

Vet inte om det finns topcoat att måla på det viset.

Det krävs en hel del arbete att få ytan slät och fri från vaxer och annat.
Men det är ju bara en tidsfråga iof, allt går ju.

KristofferM
Silvermedlem

Inlägg av KristofferM » ons 04 jul 2007, 22:25

Måla med perfection 2-komplack. Matta gelcoaten, lägg perfectiongrund sen perfection-lacken. Stryk ut med mohair-rulle + planstryk alt. sprutning, om du kan och har möjlighet.

dennis
Erfaren medlem

Inlägg av dennis » tor 05 jul 2007, 08:39

Men går det inte måla på sådan här:

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=57074

Står att man kan tillsätta vaxlösning för att göra det till topcoat.
Det måste väl gå att måla på den befintliga gelcoaten eller?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 05 jul 2007, 08:43

Undvik att försöka med top-coat:
- svårt / omöjligt att få en jämn yta, kräver efterslipning och polering
- det blir för tjock icke-armerat plastlager, så det blir nya sprickor fort!

För ett riktigt bra jobb, kör med den ovannämnda 2-komp. Denna kräver dock att man kan måla snyggt! Omtalat svår färg att hantera. (prova gärna på en stående yta, det blir lätt mycket lätt rinningar, gardiner och annat elände). Ett bra alternativ är att själv slipa, spackla, och lägga på grundfärgen (och sedan slipa igen), för att därefter hyra in en proffsmålare som tex billackerare som sprutmålar båten en bra dag. Jag har själv aldrig lyckats bra med dessa färger, det är inte kul att efter alla ansträngningar sitta där med en mängd dropapr, rinningar, gardiner och allt vad det nu är (så jag är ingen bra målare, så är det).

För den som inte vill/kan köra ovanstående så kan man välja enkomponentsfärg. Inte så hållbart, inte så glänsande - men mycket lättare att få bra yta på. Jag har sett ett par båtar som fått överraskande bra resultat med det, bla en 35-ft motorbåt där färgen fortfarande ser bra ut efter 7-8 år.

Bra att tänka på är att se till så att grundfärgen har samma kulör som finish-färgen: när det blir genomslag så syns inte de så mycket.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 jul 2007, 11:24

Det går att penselmåla härdlack men det är (något) lättare att få kanonresultat med t ex Toplac eller liknande. Det handlar om en magisk kombination av att flyta lätt men inte rinna och en sorts målarens förtröstan att lacken flyter ut när man lämnat den med penseln. Duktiga målare (jag är som Jaramaz) kan få mycket bra finish med pensel (eller handredskap, det finns dynor, rollers, skumpenslar och annat att testa). Den stora poängen med lackfärg är att den torkar/härdar till högglans - det gör inte topcoat - den blir matt.

Om man skall göra en delreparation kan man lägga på topcoat och sedan arbeta upp finish. Att göra det på hela båten är för masochister för det är så tungslipat. Men rent tekniskt - på en slipad yta (för fästet) kan man rolla på topcoat och sedan behandla den. Då lägger man ett tunt lager topcoat på det nyslipade med en roller, och slätar med dyna. Därefter slipar man med 280, 400 800 och 1200 - de två sista vått och för hand. (Det fins ett kit som heter Abralon eller något sådant som ger samma yta, men det kräver lika mycket jobb, det också). Sedan är det "bara" att polera upp högglans.

Det finns ingenting som hindrar att man polerar upp en målad yta på samma sätt om man vill ha mästarfinish eller får en snöplig gardin mitt i fribordet. Det kan man göra enklare, för färg är inte lika hård. Det går (men är jobbigt) att få bättre yta än sprutlackering på det sättet.

Argumentet (nästan villkoret) för en topcoatbehandling är att man får exakt rätt nyans, så man inte fär problem med flammighet.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 05 jul 2007, 12:05

Hej

Lite dyrt, men väldigt bra :wink:

http://www.awlgrip.com/awlgrip_pages/about.htm
Calle

Se gla ut

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 05 jul 2007, 12:13

å, jag vill nog gå ett steg längre:
med topcoat (gelcoat + vaxlösning) är det svårt på flera sätt. Som jag nämnde tidigare måste man lägga på ett tunt skikt, annars blir det för tjock kaka som spricker vid första bästa rörelse (och friborden rör sig).
Det luriga i ekvationen är att det skikt man lägger på inte får vara för tunt heller - då släpper det lätt från underlaget! Och så skall man kunna slipa det för att få upp ytan till jämnhet och finish.
- måla med topcoat gör man bara när man inte har något egentligt val, tex då man byggt sig en one-off utan hon-form, eller insidan av skrovet då topcoaten jämnar ut underlaget fint (lätt att bygga tjocka skikt), och det går snabbt. Speciellt snyggt blir det inte, men tillräckligt.

Skulle jag göra jobbet själv hade jag valt Internationals TopLac som AndersS nämnde. Lättarbetad. Inte så farliga lösningsmedel heller.

Fribordens glans är bara viktig ungefär en vecka på våren, när båten står nyputsad och grann på kajen i väntan på sjösättning. När båten ligger i vattnet ser man sällan fribordens glans (det finns undantag, fribordens spegling i en vattenspegel är något extra - men det är överkurs).

/J

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 05 jul 2007, 12:13

å, jag vill nog gå ett steg längre:
med topcoat (gelcoat + vaxlösning) är det svårt på flera sätt. Som jag nämnde tidigare måste man lägga på ett tunt skikt, annars blir det för tjock kaka som spricker vid första bästa rörelse (och friborden rör sig).
Det luriga i ekvationen är att det skikt man lägger på inte får vara för tunt heller - då släpper det lätt från underlaget! Och så skall man kunna slipa det för att få upp ytan till jämnhet och finish.
- måla med topcoat gör man bara när man inte har något egentligt val, tex då man byggt sig en one-off utan hon-form, eller insidan av skrovet då topcoaten jämnar ut underlaget fint (lätt att bygga tjocka skikt), och det går snabbt. Speciellt snyggt blir det inte, men tillräckligt.

Skulle jag göra jobbet själv hade jag valt Internationals TopLac som AndersS nämnde. Lättarbetad. Inte så farliga lösningsmedel heller.

Fribordens glans är bara viktig ungefär en vecka på våren, när båten står nyputsad och grann på kajen i väntan på sjösättning. När båten ligger i vattnet ser man sällan fribordens glans (det finns undantag, fribordens spegling i en vattenspegel är något extra - men det är överkurs).

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 05 jul 2007, 12:44

Skall man måla en hel båt (skrov), så tror jag ingen väljer topcoat. Däremot är det en del att vinna ifall man skall delrenovera eller reparera - det är lättare att få enhetlig yta och färg på topcoat/gelcoat den vägen. Det är ett stort jobb att måla en hel båt om man behöver snygga till en repad eller sönderborrad akterspegel, t ex.

Handlar det dessutom om att byta kulör på¨skrovet vinner man givetvis ingenting på att använda topcoat.
Anders S

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » tor 05 jul 2007, 16:39

Det går bra att måla med ny gelcote men du ska slipa ner den gamla nästan helt och hållet, det är viktigt att alla sprickor och krackeleringar blir helt nerslipade i alla fall. Sen är det är det en fördel att sprutmåla för att få så bra yta som möjligt, sen måste man obenhörligen våtslipa med 120, 240, 400,800,1000,1200 papper sedan polera med autosol och sedan vaxa. mycket jobb. Men då har du en ursprunglig finish. På detta viset gör man när man renoverar segelflygplan som är bygda på samma sätt (frånsett att man där har epoxi istället för polyester i laminatet).

Good Luck!! :D

dennis
Erfaren medlem

Inlägg av dennis » tor 05 jul 2007, 20:32

ok, då har jag fått lite mer svar. Tackar för hjälpen.

0176peter
Erfaren medlem

Inlägg av 0176peter » tor 05 jul 2007, 21:08

hej
jag måla om min scampi med 2-komponent Prefection.
Sprutade totalt 14 varv och med ett toppen resultat.
Det var första gången jag sprutmålade och är man lite händig fixar man det.Jag hade ett tält där jag sprutade båten,men 95% slipning resten sprutning..pust..slipade ner till 400.

0176peter
Erfaren medlem

Inlägg av 0176peter » tor 05 jul 2007, 21:08

hej
jag måla om min scampi med 2-komponent Prefection.
Sprutade totalt 14 varv och med ett toppen resultat.
Det var första gången jag sprutmålade och är man lite händig fixar man det.Jag hade ett tält där jag sprutade båten,men 95% slipning resten sprutning..pust..slipade ner till 400.

Skriv svar