Detta blir rätt långt men hoppas någon kan hjälpa till så här i semestertider.
Jag har investerat i en Skyllermarks grundsats för att skilja förbrukning- och startbatteri. Allt är monterat med pressade kblar och det ser mycket snyggt och bra ut.
Problemet är när kablarna till generatorn skall kopplas in. Förrut satt det en platta på generatorn som var en skiljediod. På denna platta fanns det 5 anslutningar:
- Minus/jord märkt D- (här satt några små tåtar då vanliga jorden är i motorblocket)
- Plus till startbatteri (tjock kabel till startbatteri)
- Plus till förbrukningsbatteri (En rätt tunn kanel till förbrukningsbatteri)
- D+/61 (en tunn tåt inifrån generatorn samt en tunn tåt från kabelhärvan)
- En bult med bara mutter på)
När jag tar bort denna platta blir det bara två anslutningar kvar:
- En bult med B+ plattan tidigare satt fäst med mutter.
(här satte jag nya tjocka kabeln till plusplint en motorrummet)
- En lite tunnare bult märkt D- där satte jag de som tidigare satt på D- samt en nu tjock kabel till minusplinten.
- De tunna som tidigare satt på D+ har jag satt ihop med varandra.
Vad händer? Motorn startar men ingen laddning varken på batteriet eller direkt på generatorn....Jag varvar upp något för att få laddlampan att slockna men inget händer.
I instruktionerna står det att generatorn måste matas av ström för att kunna ladda och i den kabeln som kommer från kabelhärvan är det inte mycket till ström i. Däremot finns det en oanvänd kabel från härvan som inte tidigare har använts, i den ligger det 12v när tändningen är på.
Hur kan det ha funkat tidigare????
Problem vid bortagande av skiljediod på generator
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
Det går inte att svara på alldeles bestämt, men det är tänkbart att skiljedioden skilt enbart förbrukarbatteriet från generatorn, inte startbatteriet. I det läget har generatorn magnetiseringsström från startbatteriet, beroende på regulatortyp. Det räcker för övrigt att det går ström en helt kort stund till generatorn - t ex ger Bosch (sk "machine sensing regulator" sig själv ström till fältlindningarna efter att den "tänt".Hur kan det ha funkat tidigare?
Min tro är dock att det funnits spänning på D+ vid tillslagen "tändning" tidigare (det har ju, som du säger, fungerat
I vart fall är det inte så svårt att göra rätt: se till att D+ får 12V från startlåsets brytare vid "På" och att spänningen bryts då startlåset slås "Av". Bäst är att hitta det stift på startlåset som ger spänning både vid "På" och "Start" och som är spänningslöst vid "Av". Beroende på hur du sedan kopplar kan det bli så att generatorn glatt laddar vidare tills du stannar motorn, oavsett hur du ställer startkontakten.
Anders S
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
Svårt....jag är säker på hur allt satt, klok av tidigare misstag digitalfotar jag alltid innan jag tar isär något.
Jag har även hittat en tråd från tändningslåset som inte tidigare var använd. Den ger ström när tändningen är på. Men som sgt tidigare oanvänd...
Problemet är att det inte finns D+ på generatorn att koppla in den på.
Det som tidigare satt på plattans D+ är inte inkopplatt alls nu (bara ihopkopplat med varandra), kan det vara ide att sätta dem på B+?
Jag har även hittat en tråd från tändningslåset som inte tidigare var använd. Den ger ström när tändningen är på. Men som sgt tidigare oanvänd...
Problemet är att det inte finns D+ på generatorn att koppla in den på.
Det som tidigare satt på plattans D+ är inte inkopplatt alls nu (bara ihopkopplat med varandra), kan det vara ide att sätta dem på B+?
"en tunn tåt inifrån generatorn" skrev du ju. Här har du med största sannolikhet D+, det vill säga magnetiseringslindningen. Ger du detta stift (kabel) 12V så tänder generatorn laddningen igen...
men dubbelkolla gärna innan du kopplar. Minns visdomsordet: friskt kopplat - hälften brunnet" !
men dubbelkolla gärna innan du kopplar. Minns visdomsordet: friskt kopplat - hälften brunnet" !
Anders S