Smörjning av propelleraxel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Smörjning av propelleraxel

Inlägg av Benke01 » tor 07 jun 2007, 09:25

Nån som har koll på Yanmar ?

Satt och tittade igenom motorn igår mest för att lära sig vad alla delar går till och hur det fungerar i allmänhet. När jag tittade på propelleraxeln såg jag att det gick en slang för smörjning som verkade vara tom, så jag följde denna slang som slutade efter 1 meter.
Bör det inte vara en oljeburk i änden av slangen, eller ska det räcka med att man fyller på slangen då o då?
Eller har slangen nån annan funktion ? :?

Motorn är en Yanmar 2GM med rak axel

///Benke

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 07 jun 2007, 11:53

Slangen är troligtvis till för packboxen.
Visst kan du sätta en burk där, det är det på min båt, men det skall egentligen inte försvinna olja när båten ligger i vattnet. På land kan oljan rinna ut då vattentrycket inte håller oljan på plats.
Alla borde ha skägg

Roger
Silvermedlem

Inlägg av Roger » tor 07 jun 2007, 12:23

På min båt sitter en slang som precis som din slutar efter någon meter. I den står olja. Diskuterades vad det var för typ i tidigare tråd här på forumet. Där togs även smörjning med så kika där.
http://www.sailguide.biz/forum/viewtopic.php?t=4151

Roger

Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av Benke01 » tor 07 jun 2007, 14:15

Tack Roger o Misil 87 för svaret och tråden.

///benke

naffatS
Platinamedlem

Inlägg av naffatS » lör 16 jun 2007, 00:01

I änden på slangen brukar man ansluta en bromsoljebehållare som man köper billigt på en bilskrot och monterar på lättåtkomlig plats och högre än vattenytan utanför båten så att det uppstår ett övertryck i oljepackboxen. Växelhusolja för utombordsmotorer, EP/SAE 90 eller motsvarande passar bäst.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 16 jun 2007, 06:40

Det är inte alldeles säkert att det skall vara olja. Vattensmords läpptätningar, typ "Black-Jack" KAN ha en evakueringsslang i tätningen, och är det en sådan skall man (naturligtvis) inte hälla i olja. Allt beror på hur packboxen/lagringen ser ut: är det en metallsak (som bilderna i tidigare tråd) så skall det vara olja, men är det en gummihyls kan slangen helt enkelt bara vara till för att garantera att vattnet går ända in till tätningsytan, som inte får vara torr - då tar den snabbt slut.

Hur som helst, se till att slangen är säkert uppfäst.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 jun 2007, 08:43

Slangen ska gå upp så att översta delen ligger högre än vattnet som omgiver båten. Då blir oljans tryck högre än vattnet och inget vatten kan tränga in genom packboxen.
Jag bytte tätningarna i min yanmarbox, den innersta var sliten så oljan droppade inåt. Sen jag bytte tätningarna, 3 st, har jag inte behövt fylla på olja på fem år.
Oljan ska vara samma som till backslaget, hypoid.
Slangen som fästs uppåt blir ju ett slags nivårör också, fyll på om det sjunker.
Här en bra länk, Yanmars eget folk svarar ibland på frågor:
http://www.freeboards.net/index.php?mfo ... howforum=2
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
ladyblue
Erfaren medlem

Inlägg av ladyblue » lör 16 jun 2007, 09:46

Hej där...

Har liknande typ av smörjning till prop.axeln på vår C28, dock följer ett annat problem.

I kölvattnet bakom båten följer ibland oljespill i form av en "hinna på vattnet". Jag har inte reflekterat mer på detta än att det förmodligen läckte lite nånstans, eftersom inte mer än lite diesel kommer in i båten, och inget vatten, så kändes det inte som ett problem värt att riva motor/axel etc för.

Däremot händer det att olje/dieselspåret bakom båten uppkommer även vid segling. Det är alltså inte kopplat till motorns gång! Kan det vara oljan från prop.axeln som pga propens backrotation genom vattentrycket släpper ut olja? För oss är det ett mysterium!

Tack på förhand!
GS

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 16 jun 2007, 10:06

Får ni fylla på olja i slangen? I såfall kan nog oljespåret komma från axeltätningen. Det är inte så krångligt att byta tätningarna, skriv upp direkt på ett papper hur tätningarna är vända.
När ni trycker tillbaka axeln efteråt, kolla så den glider exakt in i klämkopplingen. Är motortassarna helt slut eller motorn sitter lite snett monterat så slits de nya tätningarna snart ut igen.
Vet ni föresten att man ska lägga i backen på yanmar när man seglar? Om propellern snurrar med slits backslagets kona sakta ned.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
ladyblue
Erfaren medlem

Inlägg av ladyblue » lör 16 jun 2007, 11:35

Nej någon olja har vi inte behövt fylla i den slangen, det är fullt!
Däremot hade jag ingen aning om det där med backen under segling!
Ska testa! Tack för råden...
GS

Skriv svar