Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » lör 09 jun 2007, 00:07

Tommy skrev: Det jag inte förstår är varför det är ett så oerhört påträngande behov av att påpeka att hur just er idealbåt ser ut (läs: tvärt emot Bavaria) i en tråd som från början var att en person var glad över sin nylevererade Bavaria.
Kommer du inte ihåg att du nyss frågade mig om bavaria är fin:
Tommy skrev:Kommentar någon? Jerry?
Jag svarade nej, samt berättade vad jag anser vara en fin båt

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » lör 09 jun 2007, 00:16

Tommy skrev: Eftersom jag fruktar att vi inte kommer längre i denna tråd så kommer iallafall jag inte skriva fler inlägg i denna tråd, och återgår till sakdiskussioner om diverse båtprylar.
Kom dock ihåg att skriver du något negativt om t ex fendrar från biltema så är du bara avundsjuk på de som har fendrar från biltema, i a f enligt denna analys:
Tommy skrev: För mig är och förblir alla negativa inlägg i denna tråd = avundsjuka/jante/skadeglädje.

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » sön 10 jun 2007, 12:05

Jag har hela mitt liv trott i min enfald att vi sjömän (seglare) hjälper, stöttar och tar hänsyn och är trevliga mot varandra, att vi seglare håller ihop. Framförallt när vi träffas ute till sjöss. Inte minst får vi lära oss det när vi lär oss regelverket för hur man uppträder till sjöss.

Jag gick med i detta forumet med inställningen att här kan man möta andra proffesionella seglare, få tips o tricks när de egna ideérna börjar tryta. Träffa trevliga människor med samma intresse som en själv.

Med tanke på den här tråden så misstänker jag att, med min båt inte har något att hämta på detta forumet mer. Kan inte tänka mig att ni (ni vet vilka ni är) skulle vilja eller ens bry sig om att hjälpa mig om jag hade en förfrågan eftersom jag är delägare i "fel" båttyp.

Döm om min förvåning när man postar en tråd där man uttrycker sin glädje över sin nya båt (som tydligen var av fel märke) får höra av merparten hur kass den är och vilken lögnare man är för att man är imponerad av dess seglingsegenskaper. JA! LOGGEN VISADE 9, någoting en kort stund. Även om loggen är felkalibread så blir man ju glad när man köpt en ny båt! Merparten av tiden när vi seglar så ligger vi runt 6kn.

Jag kan ärligt säga att min syn på "seglare/sjömän" har förändrats en hel del! Jag har alltid trott att man kan lita på sina bröder o systrar ute på havet. Att ge kritik är inget fel men att bli kallad lögnare och att man köpt en båt som knappt går att segla när man tryggt sitter bakom en datorskärm är bara fegt. Undrar om ni "negativa" har tillräckligt med ryggrad att säga det ni har sagt till mig, på en brygga när din granne köpt en ny båt. Förmodligen inte!

Vi är fyra stycken som har köpt båten tillsammans. Vi har sparat och längtat till den dag vi kan köpa "ny" båt. Vi är alla imponerade över båten. O NEJ vi är inte nybörjare! Bara för att vi har köpt en B30C. Mälar 30, scampi och folkbåt är båtar vi tidigare har ägt.

Tack för de postiva röster som finns här på forumet! Ni vet vilka ni är!

Dator9.. Ja det finns faktiskt dom som drömmer om en Bavaria när dom har en H-båt eller liknande!

// Viktor

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » sön 10 jun 2007, 13:58

Your welcome! :D

Den ser för övrigt otroligt rymlig ut. Helt klart en modern design. Smidigt med rullstor och rullgenua också.

mvh /Fredrik

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 10 jun 2007, 14:01

vickeboy skrev: Undrar om ni "negativa" har tillräckligt med ryggrad att säga det ni har sagt till mig, på en brygga när din granne köpt en ny båt. Förmodligen inte!
// Viktor
Jag hade.
Men då hade du ju också upptäckt hur jag sa det och med vilken ton.
Det framgår ju inte här direkt.
Har full förståelse för din reaktion i övrigt.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 10 jun 2007, 14:58

Lovade ju att jag inte skulle skriva mer i denna tråd, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig... :D
vickeboy skrev:Kan inte tänka mig att ni (ni vet vilka ni är) skulle vilja eller ens bry sig om att hjälpa mig om jag hade en förfrågan eftersom jag är delägare i "fel" båttyp.
Jag tror nog att flertalet på detta forum gärna hjälper dig med frågor om din Bavaria! Fin bobåt för övrigt. Har en Bav 30 i klubben några båtar från min Ballad.
Läste en artikel om Maxi 95, oj vad debatten tydligen rasade då den kom i början på 70-talet. Då satt gubbarna i sina träfolkor, tittade fram bakom gardinen i smyg, och ondgjorde sig över detta plastmonster. Känns det igen?
vickeboy skrev:Döm om min förvåning när man postar en tråd där man uttrycker sin glädje över sin nya båt (som tydligen var av fel märke) får höra av merparten hur kass den är och vilken lögnare man är för att man är imponerad av dess seglingsegenskaper.
Korrektion: Det är inte merparten. Det är ett litet antal.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » mån 11 jun 2007, 07:04

vickeboy skrev:Jag har hela mitt liv trott i min enfald att vi sjömän (seglare) hjälper, stöttar och tar hänsyn och är trevliga mot varandra, att vi seglare håller ihop. Framförallt när vi träffas ute till sjöss. Inte minst får vi lära oss det när vi lär oss regelverket för hur man uppträder till sjöss.

Jag gick med i detta forumet med inställningen att här kan man möta andra proffesionella seglare, få tips o tricks när de egna ideérna börjar tryta. Träffa trevliga människor med samma intresse som en själv.

Med tanke på den här tråden så misstänker jag att, med min båt inte har något att hämta på detta forumet mer. Kan inte tänka mig att ni (ni vet vilka ni är) skulle vilja eller ens bry sig om att hjälpa mig om jag hade en förfrågan eftersom jag är delägare i "fel" båttyp.
// Viktor
Hoppas verkligen att du inte slutar att läsa eller skriva här på Sailguide. Här finns massvis med kunniga och hjälpsamma människor. Man får försöka bortse från dem som inte bidrar med något konstruktivt och dra nytta av allt det andra - och så själv bidra efter bästa förmåga. Då blir ett forum som detta till nytta och nöje för oss alla.
---
Bosse
Monsun 31, #116

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 11 jun 2007, 16:40

Påstår man på ett forum att man kan kryssa i farter som trådstartaren gör då sticker man verkligen ut hakan och får således vara beredd på de smällar som kommer inte sitta och gråta som ett litet barn.

Hade han hoppat över detta uppenbart orimliga utan bara glatt meddelat att han var nöjd med sin Bavaria så hade tråden nog fått en annan utveckling. Men inte då. När någon påpekar det orimliga i hans påstående så svarar han bara arrogant med ett "suck".

Han bad om responsen - minst sagt.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 11 jun 2007, 19:39

Grattis till den nya 31-fotaren, Vickeboy!

Det har inte framkommit i ovanstående diskussion (som jag sent omsider tagit del av), men Bavaria 30 mäter närapå exakt 31 fot i längd. Jag tror att en tidigare modell hette 31 och att man för att undvika förväxling lät denna heta 30.

En bonusfot, alltså. Det är inte så lite.

Rudi

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » mån 11 jun 2007, 19:43

Nya modellen som kommer nu, ska heta 31 igen!

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » mån 11 jun 2007, 20:03

dator9 skrev:Påstår man på ett forum att man kan kryssa i farter som trådstartaren gör då sticker man verkligen ut hakan och får således vara beredd på de smällar som kommer inte sitta och gråta som ett litet barn.

Hade han hoppat över detta uppenbart orimliga utan bara glatt meddelat att han var nöjd med sin Bavaria så hade tråden nog fått en annan utveckling. Men inte då. När någon påpekar det orimliga i hans påstående så svarar han bara arrogant med ett "suck".

suck:et var snarare ett uttryck för hur tröttsam diskussionen hade blivit... När "trådstartaren" egentligen bara ville berätta hur imponerad han var över de seglingsegenskaper som han hade hört så mycket negativt om!

Även om jag hade utelämmnat farten så tror jag knappast du hade haft ngt gott att säga.. Men som ngn sa tidigare.. Det finns ju alltid ngn som inte kan glädjas med andra utan måste "ta ner dem på jorden".

Om man nu är en sådan person som "sticker ut hakan" genom att missunna andra.. Så får man ju vara beredd på mothugg! eller hur... o inte ligga o gråta som ett litet barn.... :wink:

så därför.... Jag tror verkligen inte på¨ditt påstående om 240km/h.det måste vara kraftigt överdrivtet..:wink: Om det nu e så... så tycker jag att du ska sälja båten o köpa en husvagn.. Den volvon lär ju vara perfekt draghjälp :wink:

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 11 jun 2007, 21:19

vickeboy skrev:
dator9 skrev:Påstår man på ett forum att man kan kryssa i farter som trådstartaren gör då sticker man verkligen ut hakan och får således vara beredd på de smällar som kommer inte sitta och gråta som ett litet barn.

suck:et var snarare ett uttryck för hur tröttsam diskussionen hade blivit... När "trådstartaren" egentligen bara ville berätta hur imponerad han var över de seglingsegenskaper som han hade hört så mycket negativt om!

Även om jag hade utelämmnat farten så tror jag knappast du hade haft ngt gott att säga.. Men som ngn sa tidigare.. Det finns ju alltid ngn som inte kan glädjas med andra utan måste "ta ner dem på jorden".

Om man nu är en sådan person som "sticker ut hakan" genom att missunna andra.. Så får man ju vara beredd på mothugg! eller hur... o inte ligga o gråta som ett litet barn.... :wink:

så därför.... Jag tror verkligen inte på¨ditt påstående om 240km/h.det måste vara kraftigt överdrivtet..:wink: Om det nu e så... så tycker jag att du ska sälja båten o köpa en husvagn.. Den volvon lär ju vara perfekt draghjälp :wink:
Köpa husvagn? Skall du redan sälja Bavarian? :D

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 11 jun 2007, 22:06

Det där med teoretisk maxfart ska man inte ta så högtidligt, förresten. Den är bevisligen töjbar. Det må gå åt mycket kraft för att passera den, men mycket kraft är precis vad man har i en segelbåt, på kryssen i synnerhet, då man kan dra fördel av sin egen fartvind. Är sjön smul så går det att nå hastigheter som, utan minsta tvivel, med bred marginal överträffar dem som den s.k. teoretiska toppfarten lovar (och dess anhängare vill begränsa oss till).

Har jag gjort massor av gånger och blir därför förvånad varje gång det dyker upp någon som hävdar att det är omöjligt (har de inte prövat?). På kryssen har man inte heller någon surf, och jag har klockat tider.

Rudi

Användarvisningsbild
ladyblue
Erfaren medlem

Inlägg av ladyblue » tis 12 jun 2007, 08:00

Har ögnat igenom ordväxlingen om Bavarian,,,
.......Med risk att hamna i blåsväder
Lycka till med nya båten!!
Vissa personer utrycker sin avundsjuka...
Andra med sin okunskap.... (Om andras lycka)
Var och en har valt SIN båtyp efter sin/a förmåga/drömmar....
stor eller liten spelar ingen roll!
Vi alla har ju ändå ett intesse gemensamt... Sjölivet!
Sen om du måste reva vid 8 eller 10 spelar roll....
Har du inte kunskap att trimma dina segel för att segla snabbare än ...
Alla barn i början!
MEN jag råder er "nybörjare" i seglingens ädla konst, läs in "förarintyget"
om det inte redan är gjort.
Det är skrämmande vad dålig kunskapen är i väjningsregeln båtar emellan. ... Inte sagt att just DU inte kan dom!
GS

Skriv svar