Akut, min båt ligger med trasig dieselpump på Möja

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
GaryGary
Diamantmedlem

Akut, min båt ligger med trasig dieselpump på Möja

Inlägg av GaryGary » fre 08 jun 2007, 13:46

Har någon några handfasta tips på vad göra så långt ute. Reservdelar? Vilka har till VP2001 i Skärgården? Klockan närmar sig helg

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » fre 08 jun 2007, 13:51

Tja, jag har hunnit segla med en 35-fotare som endast hade en 4 hästars utombordare fastsatt i badstegen. Funkade det med, men inte gick det över 2.5 knop... Blåser det så seglar man.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jun 2007, 13:54

Vilken pump?

Är det matarpumpen kan du köra med självfall ur en dunk, eller så kan du koppla in en elektrisk matarpump från Biltema (mekonomen etc) för ett par hundra.

Är det högtryckspumpen får du segla.
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 08 jun 2007, 14:06

Nu tycks det vara löst tack vare en mycket hjälpsam granne, men de har dragit slut på batterierna och det låter enklare att lösa, men det måste lösa det innan de får bekräftat att det fungerar. Jag är alltså inte ombord, utan sitter och samordnar från kontoret.
Tack för snabba svar. Bra idé med badstegen

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 08 jun 2007, 14:13

Det finns (fanns iaf) en Volvo-verkstad på sydra Ljusterö, på ostsidan, det finns ett annat varv där också.

se http://www.svenskagasthamnar.se/Service/VolvoPenta.html

speciellt
MF
Sune Carlsson Båtvarv AB
Skogsövägen
130 43 Möja
08-571 640 86
Fax 08-571 649 52
www.sunecarlssonbatvarv.se

(alltså: googla kan väl du också?)

Nu är det fint väder, du kan ju alltid segla in båten till Bullandö om du inte kan fixa det själv. Där finns det bra möjligheter.

/J

Morano
Rookie

Inlägg av Morano » fre 08 jun 2007, 15:13

Motormannen i Sandhamn kan säkert hjälpa till. 08 571 53 076.
Lycka till!

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 08 jun 2007, 21:26

Update:
Nu ligger de kvar på Möja och Rickard, med en massa års erfarenhet av dieslar, är konfunderad.
Batterierna är ok, 12,3/12,7 volt. Ström går till startmotorn, men den drar inte runt. Diesel kommer.
Från börjar yttrade det sig i att den startade i morse, men den dog på tomgång.
Ett smattrande ljud från Solanoiden var senaste försöket. De har inte lyckats dra runt för hand med polygrip. Kontakten blir varm.
Jag har lånat ut båten till symbolisk betalning till en cool besättning som inte är så bekymrade över avsaknaden av en motor ("hon seglar ju så jäkla bra"), men de kommer inte att hinna tillbaka till hemmahamnen långt in i Mälaren, och nu sitter jag med planer för hur jag skall lösa detta bäst med tanke på trånga passager och slussning.
Jag är under snittet på motorkunnihget, men den som lånat den är över snitten. Således måste jag engagera en fackman.

Här är alternativen:
Att låta dem segla vidare runt Södertörn med sikte på Mälaren (S-tälje)och ta över den när de inte hinner länge. Ta sig hem med Segel och utombordare tillfälligt monterad på badstege. Sedan börja ringa fackmän i Stockholm och hålla tummarna.

Att be dem ta sig till Tyresö där jag ordnat så att jag kan ligga någon vecka och hoppas på att få hjälp, annars badstege+motor+segel långt som fanken.

En annan kompis-kompis-bror (just det) har en brygga bredvid ett varv på Ljusterö (nära Möja). Varvskillen hjälper säkert till, men detta går inte att få bekräftat innan. Jag får ligga på bryggan "ett tag".

Det känns lite blä just nu då jag aldrig haft anledning att oroa mig för lilla motorn som dessutom är "varvskött", i, annars, fint skick från 1991.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jun 2007, 22:07

Då har jag ett förslg som dina kompisar kan få ta ställning till:

Ut med spridarna, och se om den går runt då. Det kan tänkas att det kommer rejält vatten ur någon cylinder, eller två så glo inte ner i hålet. Då har det sannolikt varit så att man försökt starta med öppen sjöventil, och så har det samlats vatten i avgasröret, som sedan runnit in i motorn via öppen avgasventil. Det är en reell risk då man kör länge utan att få start (och därmed utblås genom röret).

Anledningen till att detta måste kollas är att du kan rädda motorn om du direkt kan få ut vattnet och köra torrt, men det krävs stort jobb om du väntar ens ett par dar. Jag lovar inte att detta är felet, men om det är tvärstopp i motorn som plötsligt kommit kan det bero på vätska i en cylinder - det stoppar alla motorer. Dieslar är så täta att vattnet inte rinner genom ringarna annat än mycket långsamt. Skulle det finnas vatten i oljan är det ett tecken, det också.

Jag är inte VP-kung, men jag har för mig att man inte kan återmontera spridarna hur som helst på dessa, utan det skall vara någon sorts passbit man måste se upp med och som byts vid återmontering.
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » fre 08 jun 2007, 22:18

Ok. jag drar ett SMS och ber dem kolla detta innan de ivrigt gör annat i morgon. Vankar av och an som en osalig ande.
Såg en nyrenoverad VP 2001 för 12500 på blocket. Huja! Vi får se vad detta slutar i. Kanske måste gå med mössan i hand till banken.
Tack Anders!

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 08 jun 2007, 22:30

Jag tror också på vatten i motorn teorin. Det är inte säkert att oljan har hunnit bli missfärgad men sitter motorn fast så är vatten ett troligt problem, sen är ju förhoppningen att det är vattnet och inte resultatet av vattnet, som gör att den inte rör på sig. Har den inte körts utan stannat med vatten i så går det nog att fixa. Flödar det ut vatten så byt olja kör ett tag och byt igen. En kompis fick samma problem på en helt ny motor som matats på land med en trycksatt slang. Den funkar dock bra efter tömning, på den motorn (ej VP) så tömde man inte via spridarna utan det fanns en annan plugg som man kunde få ut vattnet genom. Lycka till med tömningen.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 09 jun 2007, 10:01

Anders S skrev: Jag är inte VP-kung, men jag har för mig att man inte kan återmontera spridarna hur som helst på dessa, utan det skall vara någon sorts passbit man måste se upp med och som byts vid återmontering.
Jag tror att du menar en liten kopparhylsa som spridaren sitter i.
Jag vet inte om den finns på alla VP men den finns på MD5 i alla fall.
Det är en glödgad kopparhylsa som sitter i botten av toppen (!) i hålet för spridaren. Idén är att när spridaren trycks ned så pressas kopparn ihop och det blir snortätt. Problemet är att spridaren har en tendens att fastna i hylsan och bli svår att få ur och när man väl lyckas så kan hylsan följa med upp om man har otur. Då krävs det en ny hylsa och något specialverktyg för att få i den.
Följer inte hylsan med upp så har man även problemet att när den mjuka, glödgade kopparn en gång har varit ihoppressad så har den styvnat och man kan inte få samma effekt igen. Då blir det bara tätt, inte snortätt.
Ändå står det i manualen till motorn att spridaren ska demonteras inför varje vinter!
Senast redigerad av 1 fribbe, redigerad totalt 0 gånger.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 09 jun 2007, 11:23

Update2:
Med fulla batterier drog den runt trögt i morse, men startade inte. Risk för vevlager eller dylikt enligt de kunniga på sjön. Till saken hör även jag lät varvet vinterkonservera och byta olja på land och hade gjort generalfelet att inte kontrollera oljenivån efter detta. Oljan var låg igår och den har väl gått på detta sätt i 10 timmar.
Jag vill vara försiktig med omdömen kring varvet då jag inte vet säker ännu, men han har i a f inte sagt till mig att jag skall toppfylla eller liknande och ändå var nivån låg och inga läckage varken till förbränning eller motorrum har upptäckts. Bävar nu för att han endast bytt filter då mycket olja rinner ut och missat att fylla på. Har "tyvärr" inte fått någon faktura på jobbet ännu.

Nu sitter jag med gamla semesterbilder och klurar på hur jag skall bygga ett motorfäste på badstegen och förhindra densamma att åka upp vid back. Båten seglas (i fn ingen vind) till Tyresö där jag får ligga nästa vecka på lånad plats. Då skall det lösas på 4 vardagar i mitten av juni med massa hjälpsamma billiga mekaniker.

Om man tillåter sig att skena iväg lite
1: Hur ligger skuldfrågan i detta fall? Jag inser självfallet att jag alltid skall kontrollera detta, men all min fokus har legat på de moment i rustningen som jag gjort utfört, tidigare har jag varit nojjigheten själv och kollat varje dag på semestern.
2: Hur lyder domen på motorn? Lagar man sådant, eller ska jag nu rikta in mig på en ny motor? Vilka leveranstiden kan man räkna med?

Vilken looser jag känner mig som! Nåja, det kan vara något enkelt också.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 09 jun 2007, 12:29

GaryGary skrev:Oljan var låg igår och den har väl gått på detta sätt i 10 timmar.
Hur låg, inget alls på stickan eller bara under markeringen?

Lider med dig, får verkligen hoppas att det inte är något allvarligt.

Hälsningar
Tommy

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 09 jun 2007, 13:49

Jag hörde bara över telefon "fan det är ju ingen olja". Den skall väl inte kunnat gå så länge helt utan så jag antar att det fanns lite. Jag är alltså inte ombord (rätt skönt i o f s).

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » lör 09 jun 2007, 16:00

Skriv svar