Äntligen!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 jun 2007, 16:16

Misil no87 skrev: En Scampi från 70-talet är byggd i enkellaminat. Det är tungt. Man snålade inte på plasten.
En Bavaria 30 är byggd i sandwich, lätt och styvt.
Inredningen i dessa båtar borde väga ungefär lika mycket, +- några hundra kilo.
Korrekt?

En Scampi väger 3,3-1,3 = 2,0 ton utan köl
En Bav 30 väger 4,4-1,1 = 3,3 ton utan köl

Vad är det som väger 65% mer på Bavaria 30:n som ju är byggd med 30 % mindre material enligt ovanstående inlägg?!!
'
Lätt att få fel för sig här, men jämförelsens 30% är mellan ny och gammal produktionsteknologi och konstruktion. Bavaria är byggd enligt moderna produktionsfilosofier, med bygget optimerat efter hållfasthetsberäkningar. Man sparar sannolikt minst 30 % mindre material på så sätt, jämfört med gammaldags "blaska-på-tills-det-garanterat-håller"-teknik.

Sedan är det ett faktum att Scampi råkar ha samma nominella längd, men ett betydligt mindre skrov. VL är en meter kortare, 20 cm mindre bredd, fribordshöjden är lägre, ruff och däck smalare, kortare och och lägre. Jämför sedan block-koefficienten (skrovets fyllighetsgrad) så får du se en stor skillnad. Det är en förklaring, innehållet i skrovet är en annan. Scampin är en betydligt enklare inredd båt med färre komponenter - lassar du i allt som en Bav30 normalutrustas med får du flera hundra kg extra deplacement bara där. Bara rattsyrningen kostar 100 kg.

Deplacementet berättar vad båten väger, inte nödvändigtvis hur mycket plast som använts till skrovet. Det finns en förklaring till att Bavaria kan bygga en ny stor bobåt för rimliga pengar, och den förklaringen är helt rationell. Det kommer sig inte bara av stordriftsfördelar, utan det måste nytt produktionstänk till också. Metoderna är väl kända och borde inte uppfattas som kritik. Hur skulle det annars gå till att göra en stor båt för under miljonmen - gissa vad en Scampi skulle kosta ny, idag?
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 07 jun 2007, 16:42

Någon efterfrågade fakta på vad som är fel med Bavaria, jag ska nämna tre saker jag såg ombord på en 2veckor gammal Bavaria 42 Cruiser eller vad de nu heter.
Det första jag såg när jag klev ombord var en antal sprickor i gelcoaten i aktre hörnet på babords sittbrunnsbänk. Teaken är nedsänkt i plasten, och det var i den plastsargen som sprickorna var. De gick från teaken ut till kanten av bänken ca 5cm, i ett solfjädermönster. Med all säkerhet från urformningen. Enkelt att fixa i plastverkstan.

Det andra felet: Väl nere i salongen så tittar jag upp i en Electroluxventil, där ser man laminatet mellan dekorringen på insidan och själva ventilatorn, okej, hade väl gått an om de inte hade lämnat en bar balsakärna där.. Det tycker jag inte värnar om kvalitet precis. Visst, det är på insidan, men ändå , balsa suger bra med vatten om det är bart. Enkelt att göra det halvbra, ett lager topcoat bara. Definitivt något man bör kolla på en nyköpt bavaria.

En sista korkad sak: I akterhytten på styrbords sida, i sittbrunnssargen ut mot skrovet, var det ett hål borrat rakt igenom enkellaminatet, ca 5mm diameter. Det var något som gjorde mig extremt fundersam, de borrar trots allt hålen med robotar..

Nu säger jag detta ur min synvinkel som båtbyggare utbildad på Orust. Dock är det inte så svårt att hitta brister även på Orustbyggen, bara en sådan sak som att HR har sprutade laminat på alla båtar utom 62fotaren.

Men sen är ju oxå frågan vad som är ett fel, att det är låg finish på Bavaria är ju inte ett fel som sådant, det är ju det man får när man köper billiga grejer.

Så är det ju det här med grundstötningståligheten, det låg en Bav 42 Crusier i Rönnäng på Tjörn förra sommaren, den hade gått på grund i 5-6knop, ett varv fick laminera om hela kölsulan. och kölen byttes. Det var den kölen som senare låg till salu här på Hönö Klova:) Det tycker jag är lite väl dåligt, speciellt med tanke på att det är mycket nybörjare som köper båtarna.
Men visst, de flesta moderna båtar klarar inte en grundstötning helt oskadd, men är det inte lite att ta i som den Baven?

Det jag verkligen inte kan förstå att så många köper Bavaria, det finns trots allt många andra båtar i samma prisklass, som jag tycker många gånger verkar mycket bättre.
Tex så jämförde jag och två kompisar den Bav 42 jag sett felen på, med en Salona 40, på Orustmässan, med samma utrustningsnivå kom vi fram till att Salonan var billigare, men definitivt en bättre båt på alla sätt.

Men visst, uppenbarligen fyller Bavaria ett segment, billiga "segel"båtar som är superba bobåtar. Om man inte vill ha massa grejer med sig förstås, men det är inte unikt för Bav.
Dock ska ja säga att de nya Vision serien verkar betydligt bättre än de tidigare, iaf invändigt, men fortarande "skit" i mina ögon:)

//Robin, som aldrig skulle sätta sin fot i en Bavaria en bit ut från kusten:)

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 07 jun 2007, 16:45

Well, några av deltagarna på detta forum vill inte ge sig: sanningen som de ser det skall trumpetas ut, världen är svart och vit.
Varken lock eller pock medför någon förändring. Nix, här är det raka rör bakom tangentbordet.

- tyvärr är tonen på de amerikanska forumen än värre. SA har nämnts, där har en del trådar hamnat i läget att skribenterna bara skriver "cunt". Inte så vackert, och inte alls konstruktivt. (det får ett löjets skimmer över sig). Boatdesign är kanske lite mer återhållsammt, men fortfarande är det "raka, hårda puckar" som gäller.
Det är internationella fora, med deltagare från alla hörn. Följaktligen kan skribenterna inte spåras i egentlig mening, likaså är antagningsprocedurerna enklare än på sailguide.
Resultatet av allt detta är att dessa forum inte alls är så intressanta att följa längre, enkelriktningen har drivits för långt. Det var faktiskt en seglare som påpekade på SA att det sannerligen inte är frågan om anarki, utan snarare omlikriktning; han fortsatte med den politiska vokabulären och menade att om forumet var likt något så var det mer facism än något annat.
Är det dit vi vill med de fina raka rören, och oskrumtade sanningssägarbehovet?
- Anders, visst är detta meta, QED.

Misil: en kommentar om Scampi och Bave: Scampin byggdes i enkellaminat. Men man snålade mycket på plasten i Scampin, den var tänkt som en familjeracer / klubbracer. Byggkvaliteten ojämn, därför finns det många Scampi med svajköl, och/eller sned köl. Sannolikt finsn det Scampi med mycket plast, den byggdes på flera håll.
- den angivna matchvikten är nog att se som ett försäljningsargument, mer än uppmätta resultat.
Scampin är dessutom en mycket ren båt, inte mycket till inredning (detta är en egenskap!). Dessutom i dagens mått relativt smal (!) och med relativt låga fribord (!!), Bave 30c är helt annorlunda i alla dessa avseenden.
Bave 30c innerutrymmen är stora, mycket stora, för att vara en 30-fotare. Dessa innerutrymmen är fyllda med inredning. Det är bla konsekvenserna av detta som diskuterats många gånger i detta forum.

/J

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 07 jun 2007, 16:59

Anders S skrev:Hur skulle det annars gå till att göra en stor båt för under miljonmen - gissa vad en Scampi skulle kosta ny, idag?
1980 kostade Scampi runt 200000 SEK, värdeändringen är ungefär 4.25 gånger - alltså 850000 kr. Det skulle den kosta idag i samma värde på pengarna, kanske lite mer eftersom 4.25 gäller 1980-2005.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 17:15

barba skrev:
Anders S skrev:Hur skulle det annars gå till att göra en stor båt för under miljonmen - gissa vad en Scampi skulle kosta ny, idag?
1980 kostade Scampi runt 200000 SEK, värdeändringen är ungefär 4.25 gånger - alltså 850000 kr. Det skulle den kosta idag i samma värde på pengarna, kanske lite mer eftersom 4.25 gäller 1980-2005.
Nja, det beskriver ju bara värdeförändringen av pengar. En enskild produkt styrs ju av dess råvarupriser och tillgång på arbetskraft mm. Din uträkning bygger ju på att t ex glasfiberpriserna är direkt knutna till värdeändringen.

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 07 jun 2007, 17:16

Seriöst, väger en rattstyrning verkligen 100kilo? Det tycker ja låter som en överdrift, visst piedestalen väger väl en del, kanske runt 30kilo. De rattstyrningar ja har installerat vägde absolut inga hundra kilo. Visst det var på SM40 båtarna, med piedestalen integrerad i däck, men den var rätt rejält, även storskotet sitter där, men allt annat var standard Jefagrejer, länkarmstyrning, och hjärstocken nära ratten, aluratt. Men det kanske vägde 30kilo. Hade vart löjligt om rattstyrningen hade vägt nära en tiondel av vad båten vägde utan köl.
Alltså de båtar väger ca 850kilo utan köl, men med rigg. Däcket vägde bara strax över 100kilo:) Inte illa för en 40fotare i glasfiber och polyester:) Men det de var ju varken målade inuti eller byggde för att hålla värst länge:)

Jag håller verkligen med om att tonen många gånger är mycket råare på de "engelska" forumen, men ja tycker oxå att de är roligare att läsa ska ja även säga, inte lika mycket bakåtsträvare där :wink:
Men det hade ju inte med den här tråden att göra:)

Grattis till den nya båten, säkert en fin bobåt:) Hur den seglar ska ja inte uttala mig om, har aldrig seglat nån och har inga planer på att göra det heller:)

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 07 jun 2007, 17:36

Otroligt märklig och tråkig diskussion det är på den här tråden... De negativa inläggen är nog en blanding av ren och skär avundsjuka (fast ingen skulle erkänna det), jantelag och "jag vet bäst".

Lets face it; det finns olika båtar (tur är väl det) och de är optimerade för olika saker. Bavaria är en rymlig och bekväm bobåt som också seglar helt OK, vad jag har kunnat se. Sen är den inte heller känd för det allra största byggkvaliteten. Precis som det finns olika bilmärken till olika pris. Det är nog jättebra att det kommer in lite priskonkurrens och storskalighet på båtmarknaden också
Jerry skrev: ... windows är ju också tekniskt underlägset alla konkurenter
En del skribenter måste bara ha sista ordet. Jerry slog alla rekord i sin jämförelse med Windows. Det hade räckt, men han var bara tvungen att skriva denna lilla kommentar också dvs det gamla religionskriget om OS. Det har man hört förr, till leda.. :lol:

Logg-diskussionen försöker några få till att bara handla om att det är en felaktig uppgift, dvs ren upplysning. Givetvis kan inte en 30-fotare hålla 8 knop konstant på kryss... Men jämför tonläget med vad det hade varit om det hade varit signaturen "Anna" som överdrev farten för sin nyinköpta Triss Magnum...

Angående priset på en "ny scampi idag". Prisstegringen på konsumentvaror har varit 2.84 gånger mellan 1980 - 2006.
http://www.scb.se/templates/tableorchart____33847.asp

Hälsningar
Tommy

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » tor 07 jun 2007, 17:46

Tommy skrev:Angående priset på en "ny scampi idag". Prisstegringen på konsumentvaror har varit 2.84 gånger mellan 1980 - 2006.
Faktorn beror lite på hur man räknar, jag tog den högsta jag hittade (på http://www.historia.se/) för att få så högt värde som möjligt. Och faktorn ska vara 4.22 inte 4.25 som jag skrev tidigare.

Snabbt läst ansåg jag att den högre faktorn ska passa bättre på segelbåtar som väl inte är konsumentvara direkt.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 18:08

Tommy skrev:De negativa inläggen är nog en blanding av ren och skär avundsjuka (fast ingen skulle erkänna det), jantelag och "jag vet bäst".
Vet inte vad det är du har tänkt vi ska skriva på forumet. Ska man bara skriva i trådar som behandlar båtar man är förtjust i? Vad gäller avundsjuka så tror jag de som inte gillar bavaria är särskilt avundsjuka. Varför skulle de vara avundsjuka? Hade de varit det så hade de ju köpt en bobåt istället.
Tommy skrev: Lets face it; det finns olika båtar (tur är väl det) och de är optimerade för olika saker
Japp, men det hindrar väl inte en diskussion gällande vad vi anser vara den rätta kompromissen. Det är iof en oändlig debatt eftersom smaken är delad, men jag ser inget fel med en sådan diskussion. Dessutom tror jag att många har nytta av sådana här trådar då de ska avgöra vilken typ av kompromiss/båttyp de är ute efter.

Sedan är det väl inget att bli arg för om många inte delar synen på vad som är en bra båt. Skulle jag starta en tråd om H-båtar så skulle säker många skriva: "Hur kan man sova över i en sådan liten båt" eller liknande, men H-båten är en kompromiss som passar mig. Att diskussioner förs hurvida båttypen är bra eller dålig är ju bara bra för båtspekulanter då de får ett hum om saker som är positiva och negativa med båttypen.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 jun 2007, 18:12

Tommy skrev:Otroligt märklig och tråkig diskussion det är på den här tråden... De negativa inläggen är nog en blanding av ren och skär avundsjuka (fast ingen skulle erkänna det), jantelag och "jag vet bäst".
Varför lägga mer ved på brasan då...?
Tommy skrev:
Jerry skrev: ... windows är ju också tekniskt underlägset alla konkurenter
En del skribenter måste bara ha sista ordet. Jerry slog alla rekord i sin jämförelse med Windows. Det hade räckt, men han var bara tvungen att skriva denna lilla kommentar också dvs det gamla religionskriget om OS. Det har man hört förr, till leda.. :lol:

Logg-diskussionen försöker några få till att bara handla om att det är en felaktig uppgift, dvs ren upplysning. Givetvis kan inte en 30-fotare hålla 8 knop konstant på kryss... Men jämför tonläget med vad det hade varit om det hade varit signaturen "Anna" som överdrev farten för sin nyinköpta Triss Magnum...

Angående priset på en "ny scampi idag". Prisstegringen på konsumentvaror har varit 2.84 gånger mellan 1980 - 2006.

Hälsningar
Tommy
Om det nu upplevs att det spårar ur, gör det inte värre då.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 07 jun 2007, 18:43

Meta var ordet!

SWE är förtjust i att peka på att andra häller bränsle på brasan. Look who is talking!

Jerry, nog inser väl också du att det är lite malplace att komma med sina sura kommentarer då Vickeboy deklarerat sin glädje över en ny båt.

Visst skall vi ha öppna diskussioner om båtar, det en del av tjusningen med detta forum. Men inte behöver man trycka ner de som gjort sina val, och är glada över det? Det går ju att skapa en ny tråd, och ta upp en vettig diskussion.

Lite proportioner får det ändock vara.

På detta forum dominerar uppenbarligen ägare till äldre båtar i storlek 21-30 ft. Intrycket från många inlägg är att ägarna ofta vill segla i största möjliga utsträckning.
Många vill uppenbarligen upphöja detta tillstånd till norm för alla som finns på böljan blå. Men det finns faktiskt de som vill ha det lite bekvämare, som vill köra motor lite oftare och som kanske vill ha lite större båt.
Är det så svårt att inse?

/J

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » tor 07 jun 2007, 19:00

Jaramaz skrev: Jerry, nog inser väl också du att det är lite malplace att komma med sina sura kommentarer då Vickeboy deklarerat sin glädje över en ny båt.
Kollade tillbaka på början av tråden och det var inga negativa inlägg gällande båtköpet på den första sidan. Diskussionen kom igång när Vickiboy hävdade att han kryssat i 9,5 knop. Det blir ju snabbt många inlägg när någon skriver något felaktigt, då forum i stor utsträckning drar åt sig besserwissers (vilket ofta kan vara positivt).

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 07 jun 2007, 19:05

Jaramaz skrev:Meta var ordet!

SWE är förtjust i att peka på att andra häller bränsle på brasan. Look who is talking!

/J
Förtjust?
Efter en enda gång...?
Det är ju både sakfel och påhopp.

PC
Platinamedlem

Inlägg av PC » tor 07 jun 2007, 19:39

Vad jag inte förstår är varför så månge tycker den här diskussionen är tråkig eller dum. Jag tycker det är intressant och viktigt att dra fram.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 07 jun 2007, 20:03

Jaramaz skrev: - Anders, visst är detta meta, QED.
/J
Jaja män. Diskussion om diskussion är metadiskussion.

Jag trodde du menade Bavariadiskussion i en Bavariatråd. Det tycker jag inte är så svårt fel och inte meta, i alla fall. Men varför diskutera vad vi diskuterar...

I ärendet: Jag förstår Vickeboy och fattar fullt väl att han är nöjd och glad. Det är jag också i min båt, ett hembygge (!) med mycket tveksam detaljkvalitet och passform, här och där i alla fall. Jag borde veta.
Den som klagar på den, klagar med livet som insats :twisted:

Jo, jag tror att en rattstyrning, med wirar, pediestal, ratt, kvadrant och alla skott och hållare kan väga 100 kg. Jag kan ha fel på 50 kg, men det är mer en illustration på att om man plockar i prylar så bygger det på.
Anders S

Skriv svar