vickeboy skrev:Det är intressant hur många det är som starkt ogillar bavaria...
Ja, det är faktiskt lite intressant. Jag har iofs hört många negativa åsikter om Bavaria och jag har inte blivit så imponerad av alla de lösningar jag sätt på däcksutrustning etc. Däremot är ju en Bavaria fin att bo i, och standarden är ju inte sämre än någon annan liknande båt, t.ex. Elan, Sun Odysseus etc.
För mig är det nog fenomenet Bavaria som gjort att jag ser rött varje gång jag ser den där blåa randen. Kommer jag och seglar och det är en båt som blåser förbi mig för motor i full fart på en meters håll, är det oftast en Bavaria. Har jag lagt mig i en naturhamn och det kommer en båt och klantar sig i tilläggningen så att de river med sig min dragglina är det också en sådan (eller en motorbåt).
När man förväntat sig en skön seglingssemester på västkusten och istället tvingats sitta i svallvågor och dieselångor av alla segelbåtar som går för motor, är det lätt att bli förbannad på den typ av båt som är vanligast, dvs Bavaria. Jag vet inte hur det är i Stockholm, men på Västkusten känns det som att varannan båt är en sådan. Det verkar också som att de flesta som köpt en sådan båt har den som sin första båt och de har ännu inte hunnit bli några sjömän.
Antagligen har jag fel, eller så sades samma sak om Maxi 77:or och IF-båtar när de var nya. Det är ju som sagt bara intressant att så många har en negativ åsikt om Bavaria. De flesta som kallar sig seglare verkar ju inte vilja sätta sin fot på en sådan båt.