Vinst med nytt segel?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Om ni redan har en bra 110% fock kanske ett nytt storsegel skulle ge mer valuta på kryssen?
Åsså skaffar ni, om ni inte redan har, en spirbom till gammelgenuan.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Storeseglet är också ganska nytt, är bara Genuan kvar så att säga. Helt klart något att klura på om det blir ett nytt segel eller inte.Guitar Nilsson skrev:Om ni redan har en bra 110% fock kanske ett nytt storsegel skulle ge mer valuta på kryssen?
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Om du mestadels kör focken kanske du skulle ha större nytta av en gennacker? Har du strumpa på gennackern går det visst lätt att få ner den om det blåser upp, sen rullar du ut focken. Det här är ju bara lite roliga funderingar av mig, jag vet inte mycket om segling.
Jag köpte ny genua för några år sen, ibland har jag tänkt att jag borde satsat på rullbar fock och en gennacker i stället.
Fast nu har jag ju mina dubbla förstag och är lycklig med det. Men som sagt, jag tycker inte det är så stor skillnad i draget på X-focken på kanske 18 kvadrat och den dubbelt så stora genuan. Fast där storseglet ganska stort för en mastheadbåt, 26 kvadrat.
Kul att fundera hit och dit även på andras båtar.
Jag köpte ny genua för några år sen, ibland har jag tänkt att jag borde satsat på rullbar fock och en gennacker i stället.
Fast nu har jag ju mina dubbla förstag och är lycklig med det. Men som sagt, jag tycker inte det är så stor skillnad i draget på X-focken på kanske 18 kvadrat och den dubbelt så stora genuan. Fast där storseglet ganska stort för en mastheadbåt, 26 kvadrat.
Kul att fundera hit och dit även på andras båtar.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
ny genua i år
Har köpt en ny genua till min Maxi 77:a, men har ännu inte provat den. Den segelteori jag läst under vintern säger mej att i lätta vindar måste man ha ganska plant segel för att ta ut den kraft som finns på kryssen. Med ett urblåst segel lär det inte vara möjligt, och det stämmer bra med mina kryssningserfarenheter. Vad mina mer erfarna seglarbekanta säger är att skillnaden är mest det att med ett nytt segel lönar det sej att trimma seglen. Ska bli spännande att se, för hittills har alla mina försök att trimma seglen enligt regelboken inte gett någon bättre fart.
Blir lite förvånad över alla förhoppningsvis erfarna seglare som här på forumet tycks mena att det inte spelar så stor roll om det är lite urblåst om man inte tävlar. Har seglat mest i Mälaren, och ni som gjort det vet att där går man i stort sett alltid på kryss...
. Fråga mej inte varför. Men jag har konstaterat att jag inte kan ta samma höjd som många andra, och med två eller tre slag extra så tappar man mer än några minuter.
Det här var inget svar på frågan om värdet med ett nytt segel, mer att jag är nyfiken själv och om någon månad kan ge mitt svar!
Blir lite förvånad över alla förhoppningsvis erfarna seglare som här på forumet tycks mena att det inte spelar så stor roll om det är lite urblåst om man inte tävlar. Har seglat mest i Mälaren, och ni som gjort det vet att där går man i stort sett alltid på kryss...
Det här var inget svar på frågan om värdet med ett nytt segel, mer att jag är nyfiken själv och om någon månad kan ge mitt svar!
När jag bytte segel på min 77:a minns jag att det kändes som att jag fick en ny båt! Det var sånt tryck i genuan, att jag knappt orkade skota in den längre! Båten krängde mycket mindre och gjorde mer fart och framförallt höjd på kryssen.
Allt blev helt enkelt mycket mer komfortabelt. På ett nytt segel går det att se effekten av trimmet på ett helt annat sätt. En gammal urblåst genua kommer alltid att vika ut i toppen och fladdra, oavsett hur du trimmar. Ett nytt segel drar efter hela liket.
Det skall vara kul att segla! Det är det inte med alltför slitna trasor.
Till min IF har jag ett Neil Pryde ställ från -74 som jag börjat plocka fram för cruising. Det är nästan inte använt, då förra ägaren bara kappseglade och aldrig använde dessa segel. Det är ganska festligt när man drar jämnt med cruisande Expresser och seglar om Bavarior med de seglen uppe. Gammalt är inte alltid dåligt...
Allt blev helt enkelt mycket mer komfortabelt. På ett nytt segel går det att se effekten av trimmet på ett helt annat sätt. En gammal urblåst genua kommer alltid att vika ut i toppen och fladdra, oavsett hur du trimmar. Ett nytt segel drar efter hela liket.
Det skall vara kul att segla! Det är det inte med alltför slitna trasor.
Till min IF har jag ett Neil Pryde ställ från -74 som jag börjat plocka fram för cruising. Det är nästan inte använt, då förra ägaren bara kappseglade och aldrig använde dessa segel. Det är ganska festligt när man drar jämnt med cruisande Expresser och seglar om Bavarior med de seglen uppe. Gammalt är inte alltid dåligt...
X-342 SWE 18 "Kexet"
Frågan verkar ju nu gälla om man får prestandavinster om man byter segel medan jag försökt belysa varför man eventuellt kommer att bli besviken om man väntar sig märkbar fartskillnad vid semestersegling.
"Stor skillnad" är relativ: några grader högre höjd på kryss, och en ökad medelhastighet om 0,2 knop är mycket, på en segelbåt. Men det betyder i verkligheten (klockan, passaren och hur långt man hinner) bara några minuter kortare dagsetapper, någon extra M varje dag eller några extra slag på en kryssbog. Det mesta man hoppas på är att att en dag med lätta vindar och motvind och långt att gå, så tjänar man en timme eller 5M på en rejäl dagsetapp (8-9 timmar). Dagar då man seglar halvvind eller i medvind tjänar man ingenting i praktiken.
Vad det är värt får naturligtvis alla avgöra själva. Skall man ha goda argument för en ny genua tycker jag att argumenten ligger i att den gamla förmodligen är ordentligt utsliten och osäker och att man får ett segel som gör det roligare att kryssa i 2-4 m/s - inte att båten blir märkbart mer totalsnabb på semestern...
Men "trivselfaktorerna" hade ju Dalgren koll på, tror jag
.
"Stor skillnad" är relativ: några grader högre höjd på kryss, och en ökad medelhastighet om 0,2 knop är mycket, på en segelbåt. Men det betyder i verkligheten (klockan, passaren och hur långt man hinner) bara några minuter kortare dagsetapper, någon extra M varje dag eller några extra slag på en kryssbog. Det mesta man hoppas på är att att en dag med lätta vindar och motvind och långt att gå, så tjänar man en timme eller 5M på en rejäl dagsetapp (8-9 timmar). Dagar då man seglar halvvind eller i medvind tjänar man ingenting i praktiken.
Vad det är värt får naturligtvis alla avgöra själva. Skall man ha goda argument för en ny genua tycker jag att argumenten ligger i att den gamla förmodligen är ordentligt utsliten och osäker och att man får ett segel som gör det roligare att kryssa i 2-4 m/s - inte att båten blir märkbart mer totalsnabb på semestern...
Men "trivselfaktorerna" hade ju Dalgren koll på, tror jag
Anders S
Så du anser alltså att det bara är vid dessa vindar som det är nytta med det nya seglet.att man får ett segel som gör det roligare att kryssa i 2-4 m/s - inte att båten blir märkbart mer totalsnabb på semestern...
Hur var det med min tidigare fråga?
Jag tycker inte att man skall häva ur sig så generella saker, och rena felaktigheter som vissa i denna tråd gjort.
Det korta svaret är ja, det är i de vindarna man har mest glädje av en ny genua.Nubben skrev:Så du anser alltså att det bara är vid dessa vindar som det är nytta med det nya seglet.att man får ett segel som gör det roligare att kryssa i 2-4 m/s - inte att båten blir märkbart mer totalsnabb på semestern...
Hur var det med min tidigare fråga?
Jag tycker inte att man skall häva ur sig så generella saker, och rena felaktigheter som vissa i denna tråd gjort.
Ett längre svar:
Rent filosofiskt: Står jag till svars för något? Skall jag i stå till svars? Naturligtvis lägger jag fram min syn på om man vinner något fartmässigt, vid semestersegling, om jag vill det. Mina påståenden är motiverade och att de är fel är det du som påstår. Generaliseringar (det är sådana jag gör) omfattar naturligtvis inte varje tänkbar situation. Om du väger samman det som framkommit tror jag att det står än klarare att en ny genua ger bara en liten vinst:
Det handlar om semestersegling.
Det finns en bra 110%:are redan.
Storseglet är också bra.
En äldre, troligtvis sliten, genua finns redan.
Då anser jag att det är (och var) alldeles korrekt och riktigt att påstå att:
En ny genua är rolig, trevlig och underhållande
En ny genua ger ett obetydligt farttillskott i absoluta tal
Detta fartillskott uppnås huvudsakligen i 2-4 m/, på kryss
I det specifika fallet beror det på att:
Båten har redan en lämplig segeluppsättning för kryss i 5 m/s och uppåt
Rent allmänt beror det på att:
Slitna segel visar huvudsakligen sina dåliga sidor på kryss
De flesta (generalisering, igen) söker inte kryss på sin semester men man får även på kryss (best case) bara en liten hastighetsökning, totalt sett, så dagsetapperna (tid eller avstånd) förändras mycket marginellt. Även med Calles generösa uppskattning om 0,5 knop bättre VMG innebär det att en kryssöverfart till Skagen (ca 30M) går på 6 timmar och 40 minuter med det slitna seglet medan det går på sex timmar jämnt med ett nytt... Vi antar därvid att man kan hålla VMG=4.5 mot VMG=5 (>10% snabbare). Hem (med samma förutsättningar) är det ingen skillnad alls.
På vilket annat sätt vill du att man skall belägga "obetydlig skillnad"?
Anders S