Sweline 36, Vem vet något om den?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tony Oscarsson
Trogen medlem

Sweline 36, Vem vet något om den?

Inlägg av Tony Oscarsson » tis 15 mar 2005, 17:32

Hej

Jag är en lycklig ägare av en Sweline 36:a. det finns en del saker som jag skulle vilja veta om den. Är det någon som vet var info. går att få tag på.

En, just nu, väsentlig fråga för mig är; Kan båten stå på sk. tyresöstöttor och delvis vila på kölen?

Anledningen till frågan är att en båtverksatd nyligen har sagt att det inte går och har, just därför, byggt om en vagn för att passa min båt. Han vill nu ha betalt för detta.
:?:

ole

Sweline 36

Inlägg av ole » tis 15 mar 2005, 23:24

Har du tittat under båtfakta?
Där fins ochså en läsares erfarenheter av båten.
Han har ochså lämnat en e-mail.

Tony Oscarsson
Trogen medlem

Inlägg av Tony Oscarsson » ons 16 mar 2005, 18:13

Ja, jag har tittat på båtfakta och har hittat en del info. där. Den som har sin mejladress där har jag skickatmejl till utan att få något svar.
Men tack för tipset.

Peter den Store

Inlägg av Peter den Store » tor 31 mar 2005, 22:17

Hej.

Jag vill inte göra dig ledsen men jag satt i väntrummet hos tandläkaren idag och läste ett gammalt nummer av Båtnytt årgång 2000, vet ej vilket nummer .
Där stod det om en Sweline 36 som hade fått stora skador på kölinfästningen och vid besiktiningen av båten inför reparartionen så hade man upptäckt att hela kölinfästningen var alldeles för svagt uppbygd, alldeles för tunt laminat. Dettta skulle vara en konstuktionsmiss och man varnade alla ägare av denna båttyp för just dessa problem.

De är kanske just detta som gör att din verkstad säger att den inte kan stå på stöttor. En ordentligt byggd borde kunna stå på stöttor.

Jag tycker du ska prata närmare med din verkstad ang kölinfästningen.
Den kanske kan förstärkas.

Mvh

Peter

Tony Oscarsson
Trogen medlem

Inlägg av Tony Oscarsson » tis 05 apr 2005, 15:19

Hej

Det är förmodligen just denna båten som det då skrevs om. Den har tappat kölen men har fått en ny kölinfästning med en helt ny konstruktion.

Enl. de som då besiktigade det arbetet så var den nya lösningen helt tillräcklig.

Peter den Store

Inlägg av Peter den Store » tor 07 apr 2005, 08:21

Hej.

Vilken tur att du fick tag på den som var fixad, men jag tycker ändå det låter konstigt att du inte kan ställa den med stöttor.
Du kanske ska göra ny besiktning för att kolla att allt är OK, men fråga även verkstaden vad det är som gör det omöjligt attt ställa den på stöttor.

Mvh

Peter

Skriv svar