Då motorer inte min starkaste sida här i livet så undrar jag naturligtvis vad det kan vara som är fel.
Motorproblem?
Motorproblem?
Såg till min stora förfäran att det verkar som att min båt läcker olja eller diesel
När man ligger still och kör motorn på tomgång så ser man det i vattnet kring båten... - motorn ifråga är en VP2002.
Då motorer inte min starkaste sida här i livet så undrar jag naturligtvis vad det kan vara som är fel.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Är det helt uppenbart en "kraftig oljehinna" på ytan? Är själv lite nyfiken på hur glykol ser ut om man har det kvar sedan konserveringen och det sedan hänger med ut i de första starterna. Tömde på land iår, men har tidigare känns mig lite skyldig till en "hinna" just kring första starterna, något som inte visat sig iår.
Om det kommer ut olja i råvattensidan på motorn bör du leta efter felet där olja möter råvatten (sjövatten). En värmeväxlarkyld motor har inte många sådana.
Jag har för mig att vissa modeller av VP har en vattenpump som drivs av kamaxeln och i så fall kan det vara oljeläckage mellan motor och sjövatten via en skadad packbox.
Jag har för mig att vissa modeller av VP har en vattenpump som drivs av kamaxeln och i så fall kan det vara oljeläckage mellan motor och sjövatten via en skadad packbox.
Anders S
MD 200X-serien från Volvo Penta är ganska slitstarka, men har skönhetsfel.
De ryker och oljar lite direkt efter kallstart så snart de blivit lite slitna. Detta beror på att ventilstyrningarna läcker en aning olja, när man stoppar en varm motor finns olja ovanför ventilstyrningarna, och denna olja läcker ned och lägger sig i förbränningsrummet. När man sedan kallstartar så kommer denna oljerest ut med blå oljerök och lite oljedroppar i vattnet som följd.
Det försvinner när motorn blivit lite varm.
Så länge motorn inte drar olja så du behöver fylla på märkbart är det hela bara en skönhetsfläck, och det betyder inte att motorn har något egentligt fel.
Den andra skönhetsfläcken på denna motorserie är att de yttre kylvattenrören som sitter på motorn här och där har en typ av tätning som kan läcka en smula. Det spelar heller ingen direkt roll om man inte har sörvattenkylning monterad, för då får man kolla kylvätskenivån någon gång ibland.
Lär av visdomsorden : "it it ain't broke, don't fix it"
De ryker och oljar lite direkt efter kallstart så snart de blivit lite slitna. Detta beror på att ventilstyrningarna läcker en aning olja, när man stoppar en varm motor finns olja ovanför ventilstyrningarna, och denna olja läcker ned och lägger sig i förbränningsrummet. När man sedan kallstartar så kommer denna oljerest ut med blå oljerök och lite oljedroppar i vattnet som följd.
Det försvinner när motorn blivit lite varm.
Så länge motorn inte drar olja så du behöver fylla på märkbart är det hela bara en skönhetsfläck, och det betyder inte att motorn har något egentligt fel.
Den andra skönhetsfläcken på denna motorserie är att de yttre kylvattenrören som sitter på motorn här och där har en typ av tätning som kan läcka en smula. Det spelar heller ingen direkt roll om man inte har sörvattenkylning monterad, för då får man kolla kylvätskenivån någon gång ibland.
Lär av visdomsorden : "it it ain't broke, don't fix it"
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Kan det vara diesel? Typ att en av spridarna öppnar för lätt?
Om inte oljenivån sjunker eller att oljan blir grå så är det nog ingen fara.
Det finns på Biltema syntetolja speciellt för motorer som gått ganska långt. Åsikterna om syntet eller icke syntet är många, jag tror den oljan är bra för äldre motorer. Minskad oljeåtgång genom ventilerna tex.
Om inte oljenivån sjunker eller att oljan blir grå så är det nog ingen fara.
Det finns på Biltema syntetolja speciellt för motorer som gått ganska långt. Åsikterna om syntet eller icke syntet är många, jag tror den oljan är bra för äldre motorer. Minskad oljeåtgång genom ventilerna tex.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.