Motorproblem?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
matsam
Trogen medlem

Motorproblem?

Inlägg av matsam » sön 27 maj 2007, 17:02

Såg till min stora förfäran att det verkar som att min båt läcker olja eller diesel :cry: När man ligger still och kör motorn på tomgång så ser man det i vattnet kring båten... - motorn ifråga är en VP2002.

Då motorer inte min starkaste sida här i livet så undrar jag naturligtvis vad det kan vara som är fel.

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » sön 27 maj 2007, 18:18

Försök kolla om oljan kommer ur avloppsröret (t.ex. läckande ventilhalstätningar) eller om motorn står och droppar ner i kölsvinet.

matsam
Trogen medlem

Inlägg av matsam » sön 27 maj 2007, 20:33

Spår av olja i vattnet ser man endast när motorn är igång så rimligtvis borde det förstnämnda vara aktuellt skulle jag då gissa?

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » sön 27 maj 2007, 21:29

Är motorn sjö- eller färskvattenkyld?

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » sön 27 maj 2007, 22:44

Är det helt uppenbart en "kraftig oljehinna" på ytan? Är själv lite nyfiken på hur glykol ser ut om man har det kvar sedan konserveringen och det sedan hänger med ut i de första starterna. Tömde på land iår, men har tidigare känns mig lite skyldig till en "hinna" just kring första starterna, något som inte visat sig iår.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 28 maj 2007, 05:15

Glykol är ju vattenlösligt. Däremot kan ju glykolen ha löst upp lite sot och sånt när det stått och verkat under vintern.

Men jag vet bara hur man kör sönder motorer. Hur man lagar dem är jag helt novis...
X-342 SWE 18 "Kexet"

matsam
Trogen medlem

Inlägg av matsam » mån 28 maj 2007, 07:33

Motorn är sötvattenskyld. Oljan (eller vad det nu är man ser i vattnet) ser ganska smutsig/grådaskig ut.

Har svårt att tror att det skulle vara rester av glykol då motorn vart igång ett flertal tillfällen och har säkert varit körd i 5-10 timmar sedan sjösättningen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 maj 2007, 08:12

Om det kommer ut olja i råvattensidan på motorn bör du leta efter felet där olja möter råvatten (sjövatten). En värmeväxlarkyld motor har inte många sådana.

Jag har för mig att vissa modeller av VP har en vattenpump som drivs av kamaxeln och i så fall kan det vara oljeläckage mellan motor och sjövatten via en skadad packbox.
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 28 maj 2007, 15:37

MD 200X-serien från Volvo Penta är ganska slitstarka, men har skönhetsfel.

De ryker och oljar lite direkt efter kallstart så snart de blivit lite slitna. Detta beror på att ventilstyrningarna läcker en aning olja, när man stoppar en varm motor finns olja ovanför ventilstyrningarna, och denna olja läcker ned och lägger sig i förbränningsrummet. När man sedan kallstartar så kommer denna oljerest ut med blå oljerök och lite oljedroppar i vattnet som följd.

Det försvinner när motorn blivit lite varm.

Så länge motorn inte drar olja så du behöver fylla på märkbart är det hela bara en skönhetsfläck, och det betyder inte att motorn har något egentligt fel.

Den andra skönhetsfläcken på denna motorserie är att de yttre kylvattenrören som sitter på motorn här och där har en typ av tätning som kan läcka en smula. Det spelar heller ingen direkt roll om man inte har sörvattenkylning monterad, för då får man kolla kylvätskenivån någon gång ibland.

Lär av visdomsorden : "it it ain't broke, don't fix it"

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 28 maj 2007, 21:16

Kan det vara diesel? Typ att en av spridarna öppnar för lätt?
Om inte oljenivån sjunker eller att oljan blir grå så är det nog ingen fara.
Det finns på Biltema syntetolja speciellt för motorer som gått ganska långt. Åsikterna om syntet eller icke syntet är många, jag tror den oljan är bra för äldre motorer. Minskad oljeåtgång genom ventilerna tex.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar