Sjökort i datorn
Sjökort i datorn
Finns det någon som seglar längre sträckor enbart med sjökort i laptopen, och kanske bara ett översiktskort som "backup"?
Det finns ju dessa färdiga paketen på blocket med sjökort och prgramvara m.m. för 3-4000 kr, tänkte om det kunde vara en bra lösning till sommaren.
Har inte fått tag i kort över den tänkta rutten ännu, kan man annars räkna kallt med att få tag i köpa korten efterhand som man seglar?
Blir det jobbigt att navigera i ex. tyska kort om man inte kan tyska? (fyrkaraktärer och dylikt måste väl märkas likadant va?)
Mkt tacksam för svar, mvh
Edit: (kan ju passa på att efterlysa kort i tråden också)
Om någon råkar ha sjökort över Sjaellands östkust, Rügen (gärna övriga tyska kusten med) och Polska kusten är jag mycket intresserad av att köpa eller hyra dem i juni-juli. Bor i Lund.
Det finns ju dessa färdiga paketen på blocket med sjökort och prgramvara m.m. för 3-4000 kr, tänkte om det kunde vara en bra lösning till sommaren.
Har inte fått tag i kort över den tänkta rutten ännu, kan man annars räkna kallt med att få tag i köpa korten efterhand som man seglar?
Blir det jobbigt att navigera i ex. tyska kort om man inte kan tyska? (fyrkaraktärer och dylikt måste väl märkas likadant va?)
Mkt tacksam för svar, mvh
Edit: (kan ju passa på att efterlysa kort i tråden också)
Om någon råkar ha sjökort över Sjaellands östkust, Rügen (gärna övriga tyska kusten med) och Polska kusten är jag mycket intresserad av att köpa eller hyra dem i juni-juli. Bor i Lund.
Nä, det funkar inte så bra att köra med kort i Lappen som huvudsakligt kort. Lap-toparna har oftast skärm som är svårläst utomhus, speciellt i solsken, batterilivslängden är oftast för kort, sladdar är ett elände osv. Fuktkänslighet gör att användning direkt i sittbrunnen inte är så bra.
Har man en inomhus navigationsplats med god sikt (som är förekomande i motorbåtar, motorseglare) då är det lite andra utgångspunkter, där kan det funka hyfsat.
Att ha en kortuppsättning i Laptoppen är däremot en bra back-up. Dessutom kan man ta ut waypoints (direkt överföring till GPS), lägga in rutter mm.
Det funkar fint att navigera i danska o tyska vatten, korten är lättbegripliga, om än inte alltid exakt lika Svenska.
/J
Har man en inomhus navigationsplats med god sikt (som är förekomande i motorbåtar, motorseglare) då är det lite andra utgångspunkter, där kan det funka hyfsat.
Att ha en kortuppsättning i Laptoppen är däremot en bra back-up. Dessutom kan man ta ut waypoints (direkt överföring till GPS), lägga in rutter mm.
Det funkar fint att navigera i danska o tyska vatten, korten är lättbegripliga, om än inte alltid exakt lika Svenska.
/J
Det är inte "godkännt" att bara ha elektroniska sjökort om man inte har 2 oberoende system ombord.
De kort som figurerar på "nätet", är nästan alltid äldre piratkopierade kort.
De tyska korten är bra och lättanvända, tycker jag som inte kan någon tyska.
Har seglat med kort i PCen, pilothanböcker och översikts kort, fungerar utmärkt bra.
Papperskorten har varit nerstuvade.
De kort som figurerar på "nätet", är nästan alltid äldre piratkopierade kort.
De tyska korten är bra och lättanvända, tycker jag som inte kan någon tyska.
Har seglat med kort i PCen, pilothanböcker och översikts kort, fungerar utmärkt bra.
Papperskorten har varit nerstuvade.
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 0 gånger.
Ok, eftersom min utrustning inte är speciellt hightech är det där med waypoints inte aktuellt. (Kör bara med handburen gps)Jaramaz skrev:Nä, det funkar inte så bra att köra med kort i Lappen som huvudsakligt kort. Lap-toparna har oftast skärm som är svårläst utomhus, speciellt i solsken, batterilivslängden är oftast för kort, sladdar är ett elände osv. Fuktkänslighet gör att användning direkt i sittbrunnen inte är så bra.
/J
Jag tror inte du får svårt att hitta papperskort för den summa du nämner. Man kan mycket väl segla med översiktskort "mellan hamnarna", men väljer man mellan pappers- och digitalkort måste det nog bli papper i första hand. Blyerts, transportör och linjal kräver ju inte batteri.
Sätt upp en lapp i klubbhuset, så är det säkert någon som säljer sjökort till "rätt pris" - eller fråga snällt om du kan få låna. Jag har inga där du vill segla, tyvärr.
Sätt upp en lapp i klubbhuset, så är det säkert någon som säljer sjökort till "rätt pris" - eller fråga snällt om du kan få låna. Jag har inga där du vill segla, tyvärr.
Anders S
Översiktskort och kompletterande kort för tänkta destinationer känns som en bra lösning. Borde inte behöva bli så dyrt.Anders S skrev:Jag tror inte du får svårt att hitta papperskort för den summa du nämner. Man kan mycket väl segla med översiktskort "mellan hamnarna", men väljer man mellan pappers- och digitalkort måste det nog bli papper i första hand. Blyerts, transportör och linjal kräver ju inte batteri.
Bra idé, drar ner till klubben imorgon och annonserar.Anders S skrev: Sätt upp en lapp i klubbhuset, så är det säkert någon som säljer sjökort till "rätt pris" - eller fråga snällt om du kan få låna. Jag har inga där du vill segla, tyvärr.
-
KristofferM
- Silvermedlem
Aha, förvånar mig ine alls.KristofferM skrev:Ladda ner programmet DC++ och sök på "sjökort" så har du dina egna kort. Precis så säljarna på blocket gör. Köper en rackig laptop för 500kr laddar ner korten o köper en gps-puck, total kostnad ca: 1000kr och sedan säljs "paketet" för 3-4000kr, bra täckningsbidrag skulle jag säga..