Rostfritt är hårt, hur få hål i det?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
morg
Diamantmedlem

Rostfritt är hårt, hur få hål i det?

Inlägg av morg » tis 22 maj 2007, 17:23

Skall sätta fast min nya pulpit i en mantågsfot och måste borra ett hål. Hade vanlig metallborr och lyckades knappt repa i metallen.

Har lust att svetsa fast skiten men frågar vad som krävs i borrväg innan jag går på grova artilleriet!

/M

PS: Enda sättet att få fast pulpiten är att använda en mantågsfot så den lösningen är fast.

Erik P
Trogen medlem

Inlägg av Erik P » tis 22 maj 2007, 17:37

Använd bra borr. Det finns borr slipade speciellt för rostfritt, men borr av bra kvalitet med vanlig slipning duger. Förborra med liten borr. Smörj med lite olja.

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tis 22 maj 2007, 18:47

Stod inför samma problem för ett tag sedan.
Fick rådet att ur ett paket med 10 SKF borr prova ut ett borr som "bet".
4de borret bet, borrade 15 st. 6 mm hål i 6 mm tjockt gods utan problem.
Även på "bra" borr är det skillnad på slipningen.
Vid borrning i rostfritt smörj och kör "sakta"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 22 maj 2007, 20:22

Vill tillägga, att rostfritt som material kallhärdar av bearbetning. Det innebär att om man kör med ett borr med alltför litet tryck på borren. så bearbetas stålet i stället för att det bildas spån som avlägsnas så man kommer till nytt stålmaterial som inte blivit härdat ännu.

Man skall alltså använda MYCKET högt tryck på borren, och MYCKET lågt varvtal. Då funkar det. Smörj med t.ex. konsistensfett som inte rinner bort. Det skall vara riktigt kletigt....

Om man inte har pelarborrmaskin är det svårt att få upp trycket, om man inte har ganska klent borr.

Har man inte pelarborrmaskin är det svårt att trycka med handborrmaskin utan att den klena borren bryts. 3 mm borr kan vara lagom att börja med, använd ett så kort borr du kan hitta, det slinter inte snett och går därför inte av lika lätt. Man bör ha en handborrmaskin med två växlar OCH varvtalsstyrning, så den inte går ojämnt på dessa riktigt låga varvtal.

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » tis 22 maj 2007, 20:31

Ett annat tips är att sätta på en tejpbit så du inte repar om (när... :) ) du slinter.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tis 22 maj 2007, 21:24

Inga större problem att borra i rostfritt, men man använder en bra borrmaskin med lagom tryck och mycket låg hastighet. Köp ett bra 5 mm borr o tryck o borra sakta så går det sen ökar du till önskad storlek,men fortsätter att borra sakta,jag vet att detta fungerar har precis borrat i en 3millimeters RF plåt 6 hål med samma borr. Men man behöver en bra borrmaskin ,
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 22 maj 2007, 22:08

Det går som regel bra att slipa snabbstålsborr när de blivit slöa. Jag har en jigg för en hundring från Clas Olson, men en smed jag känner tycker det är trams. Han slipar för hand och med ögonmått. Man nyttjar en slipmaskin och (viktigt) kyler borret mellan sliptagen i ett glas vatten.

Ett mycket stort presstryck skall man inte behöva utan borret skall vara vasst. Ett körnslag ger oftast den lilla grop som behövs för att spetsen skall börja skära direkt, utan kallhärdning. Se upp med höga temperaturer, både på borr och ämne. Det finns sk skärolja att använda om man borrar mycket, men olja eller fett går att använda, även vatten.

Tänk på att ett stort borr (10-12 mm) får en högre skärhastighet än ett litet borr på 3 mm vid samma varvtal. Kör saktare ju större borret är.
Anders S

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 22 maj 2007, 23:30

Har man ingen jigg kan man i nödfall slipa på en sliprondell med en kapskiva (plan yta). Men man bör veta hur man ska vrida borren under slipningen (skärytan är inte platt); att kika på en nyinköpt borr kan ge en god fingervisning.

Vanligaste amatörfelet (tror jag) är att slipa för spetsig vinkel. Vinkeln skall enligt verkstadshandboken variera beroende på om man borrar kolstål, aluminium eller rostfritt. Hur den skall variera orkar jag inte kolla: det är överkurs; slipa ungefärlig standardvinkel. När borren slutar ta, slipa om.

Rudi

morg
Diamantmedlem

Vilka svar!

Inlägg av morg » ons 23 maj 2007, 07:52

Tack för alla svar!

Jag hade av någon anledning fått för mig att metall det skall borras med hög hastighet och kylning/smörjning hade jag ingen aning om. Ödmjukt är det bara att konstatera att det borret antagligen är färdig för soptippen och att jag frågar någon som kan innan nästa gång :)

Skriv svar