Då blir det totalt tre olika sorter då, eftersom man också kan använda ett extra lager vanlig segelduk.Anders S skrev:Det påsydda skydden finns för övrigt av två sorter: En tunnare duk som kan limmas (häftande) eller sys på och så finns en grövre typ, mer liknande kapellduk. UV-skyddet är betydligt bättre i "kapellduken", men seglet blir också ett sämre segel (tjockt akterlik, svårare att trimma osv). Ett "tunt" skydd för semesterbruk och ett kapell till veckorna är väl en bra kompromiss?).
Påsytt UVskydd eller rullkapell?
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Jag vet att man förr ("förr" = relativt) använde dubbel duk (offerlapp, offerduk), men numera finns det speciell UV-duk som dels är tunn, dels har extra god UV-motstånd. Ta påsydd sådan i stället, om segelmakaren ger ett val.
Att dubbla duken i liket, ovanpå en snörpränna låter som ett bra sätt att skapa en vulst som dödar släppet i tunna vindar - litet samma problem som den tjocka acrylduken (tropikduken, Sunbrella(tm). Men det blir nog starkt och bra.
Kapell för alla, extra UV-folie för oss cruisare låter bra. Jag skall genast beställa ett kapell, tror jag...
Att dubbla duken i liket, ovanpå en snörpränna låter som ett bra sätt att skapa en vulst som dödar släppet i tunna vindar - litet samma problem som den tjocka acrylduken (tropikduken, Sunbrella(tm). Men det blir nog starkt och bra.
Kapell för alla, extra UV-folie för oss cruisare låter bra. Jag skall genast beställa ett kapell, tror jag...
Anders S
Re: Påsytt UVskydd eller rullkapell?
Segelmakarna är väl ense om att rullkapell är bäst - men vad säger riggarna? I hemmahamnen har jag sett hur genuor med kapell har roterat ganska häftigt kring sina fästpunkter ("vevat") redan vid måttliga vindstyrkor, 8 m/s kanske, och vid vissa vindriktningar. Det borde vara utmattande för terminaler m m. Har inte sett detta hända med kapell-lösa segel, inkl. min egen rullgenua. Något att bry sig om?
Orsaken till rotationen tror jag är att asymmetrin hos kapellpaketet ger en lyftkraft som driver det runt.
ALm
Orsaken till rotationen tror jag är att asymmetrin hos kapellpaketet ger en lyftkraft som driver det runt.
ALm
Re: Påsytt UVskydd eller rullkapell?
Vilken fin tråd! Alla möjliga argument, och "har hört att".
Det är väl ändå självklart att
- ett UV-skydd vid akterliket gör seglet tyngre där
- att kapell är en förpackning, skyddar bäst mot yttre påverkan - men stänger också inne fukt (inte ens Gore-Tex skulle hjälpa!)
- att det behövs en beredskap i allehanda situationer.
Likaså skiftar "driftsförhållandena":
- hemmahamn, med veckovis utan användning
- semestersegling, då seglet åker ut ~dagligen
Mycket kring båtar är kompromisser, ofta finns inget som är absolut rätt, för alla i alla situationer. Exempelvis kan det vara så här:
Kappseglaren väljer självklart att inte ha ett UV-skydd i sitt akterlik.
Den något tillbakalutade semesterseglaren väljer endast ett UV-skydd.
Den mer entusiastiske seglaren kanske väljer både och.
(men det är bara exempel, det går att stoppa in fler variabler och krångla till det i det oändliga)
Den som inte gör så ... har inte tänkt igenom det hela.
Lite förvånad över att ingen tagit upp sidofrågan med kapellösa, upprullade segel som med tiden drar ut sig. Det ser man ibland i hamnarna, det sliter ut seglet på nolltid. På en del marinor har de som krav att förseglet skall ner innan båten tas upp (om masten är på), detta då ett försegel som kommit loss på en båt som står på land kan få vidsträckta effekter.
Skall också jag bekänna hur jag valt? UV-skydd eftersom jag mestadels kör cruising. Strumpa på då båten ligger still mer än någon dag, och då seglet är torrt.
Då förseglet endast är upprullat fäster jag en liten tamp rund det vid hornet, så att det inte rullar ut sig självt.
Jaramaz
Det är väl ändå självklart att
- ett UV-skydd vid akterliket gör seglet tyngre där
- att kapell är en förpackning, skyddar bäst mot yttre påverkan - men stänger också inne fukt (inte ens Gore-Tex skulle hjälpa!)
- att det behövs en beredskap i allehanda situationer.
Likaså skiftar "driftsförhållandena":
- hemmahamn, med veckovis utan användning
- semestersegling, då seglet åker ut ~dagligen
Mycket kring båtar är kompromisser, ofta finns inget som är absolut rätt, för alla i alla situationer. Exempelvis kan det vara så här:
Kappseglaren väljer självklart att inte ha ett UV-skydd i sitt akterlik.
Den något tillbakalutade semesterseglaren väljer endast ett UV-skydd.
Den mer entusiastiske seglaren kanske väljer både och.
(men det är bara exempel, det går att stoppa in fler variabler och krångla till det i det oändliga)
De segelmakare jag varit i kontakt med har inte varit så enkelspåriga. De riggare jag pratat med har inte tagit upp ämnet - det är väl ändå självklart att allting på en båt säkras? Om man nu orkar sätta upp ett kapell kring förseglet, så orkar man säkra det hela med en liten tamp. Enkelt gjort.ALm skrev:Segelmakarna är väl ense om att rullkapell är bäst - men vad säger riggarna? I hemmahamnen har jag sett hur genuor med kapell har roterat ganska häftigt kring sina fästpunkter ("vevat") redan vid måttliga vindstyrkor, 8 m/s kanske, och vid vissa vindriktningar. Det borde vara utmattande för terminaler m m. Har inte sett detta hända med kapell-lösa segel, inkl. min egen rullgenua. Något att bry sig om? /../
ALm
Den som inte gör så ... har inte tänkt igenom det hela.
Lite förvånad över att ingen tagit upp sidofrågan med kapellösa, upprullade segel som med tiden drar ut sig. Det ser man ibland i hamnarna, det sliter ut seglet på nolltid. På en del marinor har de som krav att förseglet skall ner innan båten tas upp (om masten är på), detta då ett försegel som kommit loss på en båt som står på land kan få vidsträckta effekter.
Skall också jag bekänna hur jag valt? UV-skydd eftersom jag mestadels kör cruising. Strumpa på då båten ligger still mer än någon dag, och då seglet är torrt.
Då förseglet endast är upprullat fäster jag en liten tamp rund det vid hornet, så att det inte rullar ut sig självt.
Jaramaz
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Re:
Uppdatering:Nautihamstern skrev:Är det inte det som är meningen, att man byter ut uv-duken när den börjar bli dålig efter några år?tur84 skrev:Segelmakaren sa att kapell är mycket effektivare.
Själv fick jag ta bort UV skydden från seglen då de börjat
bli fransiga.
På min nya rullgenua sydde segelmakaren på en extra remsa segelduk. Den är samma färg (vit) som seglet och syns knappt. Enligt honom skyddar den seglet i 5-6 år.
Sedan ska den bytas ut, varefter den skyddar seglet i 5-6 år och sedan börjar det nog bli dags för en ny genua.
I våras blev jag tvungen att låta sy på ett ordentligt uv-skydd på förseglet. Segelduken som (den numera, tyvärr, pensionerade) segelmakaren hade
sytt dit höll i två och en halv säsong. Sedan fransades det sönder och revs i småbitar mitt under semestern. Det blev en rätt dyr historia, men nu håller kanske uv-skyddet lika länge som seglet. Billigare hade det ju blivit om segelmakaren fortfarande hade varit i arbetslivet, för då hade han fått seglet i famnen och en kort uppmaning att fixa fanskapet och det på momangen!