Eldragning i/på masten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nautihamstern
Diamantmedlem

Eldragning i/på masten

Inlägg av Nautihamstern » tis 08 maj 2007, 11:44

Jag har en 15,5 meter hög Selde'n-mast och tänkte förnya eldragningen i den. Jag prövade med elrör som hålls i schack med buntband meb det gick inte att få in dem.
Sedan prövade jag med bara kabeln + buntband för att undvika slammer. Den gick inte heller in.
Längs med hela mastens inre yta går ett ca. 10 mm tjockt lager styrox (polystyren) som uppenbarligen ska förhindra just slammer av fall och kablar.
När jag pillrade på med mina kablar :evil: lyckades jag dra ut den ena ledaren till topplanternan. Den var avnött på mitten så den har tydligen stiftat bekantskap med ett eller annat fall under åren.

I masten, som inte har nån särskild kabelränna ska alltså parledare till topplanterna(trikolor), styrbord/babordslanterna, motorlanterna, däcksbelysning och landningsljus (tot. 5 parkablar på 1,5 o. 2,5 mm2) samsas med vhf-antennkabel och radarkabel (radarantenn på spridare) samt fem stycken fall (försegel 1, försegel 2/MOB-lyft, kryssfock, stor, dirk)... :cry:

Detta kan ju inte vara bra?!

Min spontana lösning på problemet är att dra 1-2 utanpåliggande aluminiumprofiler på 25 mm bredd och 15 mm höjd UTANPÅ masten, där jag sedan kan dra alla kablar. Masten har redan maststeg och all möjlig rajtantajtan (långfärdsbåt) så strömningsegenskaperna lär knappast ändra pga aluminiumprofilerna.

Finns det nån grundläggande orsak att INTE använda en sån här lösning? :?:
Själv ser jag bara fördelar vad gäller åtkomlighet, säkerhet och service/ombyggnadsvänlighet...

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 maj 2007, 12:59

Det är litet svårt att förstå varför du inte kan sticka igenom ett vederbörligen limmat VP-rör av bra diameter ? Kan det vara ett antal korsande fall som hindrar? Det "borde gå" att sticka in ett VP-rör eller två i en normalstor mast. Tips: Lägg i ett rejält persiennsnöre i VP-röret innan du fipplar dit det.

Naturligtvis går det bra att sätta på en utanpåliggande profil, men se till att den är eloxerad och att du använder monelnitar. Snöret i förväg gäller här också.

Du kan också bespara dig en del kabel genom att använda en gemensam minusledare (4 mm2) för alla dina strömförbrukare. Då behöver du "bara" dra upp en enkelledare per förbrukare. En kompromiss kan vara att dela "minus" mellan spridarljus/motorlanterna och topp/trefärg.
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 08 maj 2007, 16:34

Voffo måste profilen vara eloxerad? Enda firman jag hittade här i trakten som säljer eloxerad profil är ett grossistföretag som vill sälja minst 250 meter... :cry:
Jag tänkte använda oeloxerad u-profil som jag limmar fast med strängar av sikaflex längs kanterna. Inga nitar, inga extra hål (förutom där ledningarna ska in i masten för att ledas ner under däck till mastfoten).
Profilen oljar jag in med mastolja både på ut- och insidan förrän jag sätter dit den.
Mastkrummets längdförändring av profilens anläggningsyta borde inte uppgå till många millimeter (inget vidare mastkrum på den här toppriggade telefonstolpen till mast).

Orsaken till att jag inte vill ha rör inne i masten är att de kan börja slå fram och tillbaka vid sjögång. Och om jag förhindrar detta med t.ex. buntband, får jag som sagt inte in dem, eftersom de fastnar i bl. a. den förb... styroxen.

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » tis 08 maj 2007, 16:41

För länge sedan använde vi en plastspiral som vi drog in i masten invändigt för att dels isolera så att fallen inte slog direkt mot masten och dels klämma fast kablarna mot mastens insida. Jag undrar om den finns fortfarande? Minns inte vad den hette, tyvärr.

Den var gjord som fjädern till en bläckpenna, eller en bilfjäder. Icke utdragen hade den en diameter lite större än mastens. Man drog upp den inuti maströret m.h.a. fallet. Då drogs den ut, diametern minskade och gick in i röret. När draget försvann så ökade diametern igen och satte fast spiralen, med alla fall inuti sig och alla kablar fastklämda.

Finns den så torde den lösa dina problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 08 maj 2007, 18:32

Nautihamstern skrev:Voffo måste profilen vara eloxerad?
Måste och måste... :P

Tål du en matt, lätt vitpulvrig yta på kabelkanalen så håller det även i längden (bara du inte börjar putsa och polera på oxiden). Att limma med Sikaflex-lim skulle nog kunna fungera bra, och där har du väl tillräckligt med flex för trim.

Det råkar inte vara så att det ligger kabelrännor vid sidan av likrännan, som du ser om du tar av masttoppsbeslaget? Eller är Seldenprofilen litet äldre?
Anders S

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 08 maj 2007, 20:59

Tja, matt vit yta är väl ok... :wink:
Ett alternativ är ju att måla, finns ett par grundfärger för aluminium, men vete tusan om jag orkar bry mej.
Tyvärr är profilen så gammal att ingen kanal finns, jag har lossat beslagen både uppe och nere. Det nedersta får vara öppet tills jag fått masten lyft i upprätt läge så att all lös styrox och röret jag lyckades glömma kvar inne i masten :oops: trillar ur. Borde nog ha limmat innan jag började slita och dra... :cry:

Jag funderade på att kapa upp rör på längden också för att få en rundare profil, men bara tanken på totalt 30 meters sågande, maskinellt eller för hand gör att en vanlig fyrkantprofil redan känns rundare i formen :roll:

barba
Platinamedlem

Re: Eldragning i/på masten

Inlägg av barba » tis 08 maj 2007, 21:13

Nautihamstern skrev:Finns det nån grundläggande orsak att INTE använda en sån här lösning? :?:
Själv ser jag bara fördelar vad gäller åtkomlighet, säkerhet och service/ombyggnadsvänlighet...
Antagligen fungerar det alldeles utmärkt. Enda jag kommer på är att du nog måste använda stydigare saker än lim för att sätta fast profilerna. Gör du inte det lyckas du säkert riva loss dem i något högst osannolikt händelseförlopp.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 12 maj 2007, 17:59

Normalt popnitar man fast ett 32-mm VP-rör på insidan på masten. Men ditt polystyren verkar ställa till problem. Är det verkligen 10mm polystyren precis överallt i mastprofilen? Om inte, lägg VP-röret där.

Vid varje förband, borra först ett pilothål där du för in ett mothåll. Sedan borrar du hål genom maströr och VP-rör samtidigt och nitar fast på en gång. Dra även en nit i pilothålet för syns skull. Slå ur nitpinnarna så att du inte får rostränder på masten. Alu-nitar går bra, billiga och tillräckligt hållbart för att hålla ett vp-rör.

Lägg i flera draglinor som sagt innan du monterar röret.

Skriv svar