Morten
Liten (?) trygg havseglare
Liten (?) trygg havseglare
Trenger råd om hvilke seilbåter jeg bør titte på: Har sett på Havsfidra, Storfidra, Västbris, Maxi 68 og HR Missil 24. Inte dyrt - men rejalt for havseglas. Trygghet. Ekonomi. Noen sm vil dele tanker med mej?
Morten
[/b]
Morten
Jeg har vurdert Västbris, Storfidra (Orpon), HR Missil 24, Amigo 23 og Maxi 68. Trenger råd om disse eller alternativer. Økonomien er ikke stor. Trygghet og \"skytkänsla\" er det viktigste. Jeg vet det finns mange svensker med mye erfaring i havsegling.
Havsfidra är väl den optimala långfärdsseglaren i småbåtsklassen för ensamseglaren?
Tydligen bedrövligt dålig i kryssen men otroligt trygg, även i stormvindar enligt båtfakta på denna sida. En släkting till mig har haft sin Havsfidra i ~15år, han är pensionär sedan några år och sa förra året att han kommer att ha kvar den tills han inte orkar med den längre.
Hans båt är faktiskt riktigt mysig inuti, bra planerad men skrovformen är rusktigt ful tycker jag.
Tydligen bedrövligt dålig i kryssen men otroligt trygg, även i stormvindar enligt båtfakta på denna sida. En släkting till mig har haft sin Havsfidra i ~15år, han är pensionär sedan några år och sa förra året att han kommer att ha kvar den tills han inte orkar med den längre.
Hans båt är faktiskt riktigt mysig inuti, bra planerad men skrovformen är rusktigt ful tycker jag.
Bär av, bär av, BÄR AV
-
Anders S
Västbris och Misil är två relativt underskattade båtar som är välbyggda och seglar bättre än Havsfidran. Misilen (mk2) har dessutom ett mycket smart motorfäste sammanbyggt med akterpulpiten. Amigo 23 har en storasyster som heter Amigo 27 - den påminner om en IF som varit på bodybuilding. Jag hade lagt till IF på listan, också - även om den är litet slankare är den en utmärkt båt för havssegling. Havsfidran är ju \"referensbåten (Åke Mattson, Olle Landsell m fl), men den är nog den båt i detta sällskap som seglar sämst och (kanske) rymmer mest.
Jag kan inte tänka mig att någon av dina båtar är \"fel\". Den du hittar i rätt prisklass, med bra utrustning och som är välskött kan bli en utmärkt båt för alla sorters färder, om man inte har för stor besättning. I några av båtarna kan två bli i flesta laget...
Jag kan inte tänka mig att någon av dina båtar är \"fel\". Den du hittar i rätt prisklass, med bra utrustning och som är välskött kan bli en utmärkt båt för alla sorters färder, om man inte har för stor besättning. I några av båtarna kan två bli i flesta laget...
-
lo
Köp en maxi 68 o du kommer inte ångra dig.
Hade en Becker 27 förut skulle byta ner mig tänkte jag o oj vad glatt överraskad jag blivit över min maxi.
Rymlig som en 26 -28 fotare invändigt, trygg och en riktig hårdvindsbåt som trivs bäst när det blåser över 10.
Inte ngn höjdare på kryssen dock inte fullt så dålig som sägs ibland.
Har seglat maxi 77 på 80 talet men den går inte o jämföra med lillasyster som är bättre på de flesta sett , större förpik , stampar inte lika mycket i grov sjö samt \"snyggare.
Läs gärna Åke Matssons bok om sin segling till lofoten i sin maxi 68.
Är det första båten så kan jag inte tänka mig en bättre instegsbåt , trygg , säker o mycket stor invändigt för sin storlek.
En stor båt i liten förpackning
Hade en Becker 27 förut skulle byta ner mig tänkte jag o oj vad glatt överraskad jag blivit över min maxi.
Rymlig som en 26 -28 fotare invändigt, trygg och en riktig hårdvindsbåt som trivs bäst när det blåser över 10.
Inte ngn höjdare på kryssen dock inte fullt så dålig som sägs ibland.
Har seglat maxi 77 på 80 talet men den går inte o jämföra med lillasyster som är bättre på de flesta sett , större förpik , stampar inte lika mycket i grov sjö samt \"snyggare.
Läs gärna Åke Matssons bok om sin segling till lofoten i sin maxi 68.
Är det första båten så kan jag inte tänka mig en bättre instegsbåt , trygg , säker o mycket stor invändigt för sin storlek.
En stor båt i liten förpackning