Behöver hjälp med att hitta bra lanternor

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Joflopp
Platinamedlem

Behöver hjälp med att hitta bra lanternor

Inlägg av Joflopp » lör 05 maj 2007, 22:53

Lanternorna på H-båten från -74 har gjort sitt och behöver bytas ut. De gamla ser ut som de vanliga rostfria som man ser överallt men de visade sig vara mindre. Hade tänkt att sätta de nya i samma hål som de gamla, eller åtminstone så de täcker de gamla hålen. Som det blev nu var de nya lanternorna tvugna att sitta föröver de gamla för att sitta plant mot underlaget då de är större än de tidigare.

Antingen behöver jag hitta samma som de nedan, fast något mindre än 97x56x53mm, eller så behöver jag hitta några andra lanternor som skulle kunna fungera.

Bild

Hittade de här på Watskis hemsida men det står inga mått. Behöver några som är max 90mm höga.
Bild

Någon som har tips om andra kandidater?

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » sön 06 maj 2007, 07:03

Kolla med någon som har hållt på länge med marinaverksamhet. Göran Helmer i strömstad lär ha bytt ut gamla lanternor från IF, M26 etc och det lär ha varit Alfa-lanternor det med någon gång i historien. Jag hittade ersättningsplastsko för koppling och glödlampa till min akter-alfa hos alvarbåtar i NKPG.

På min RJ hade jag två typer av alfa-lanternor, en mindre akterlanterna med riktigt glas i aktern och två (sedan byggåret kortslutna) större lanternor som ser ut som dina med plastglas (?!). Vad jag fattar är dock dessa lanternor typgodkända för typ barkbåtar i handfat eller något åt det hållet. Jag lyckades inte hitta en plats 2 M från båten på uppställningsplatsen för att kolla men... det blir nog bra.

Slog säkert in öppna dörrar med detta...

Användarvisningsbild
matz
Diamantmedlem

Re: Behöver hjälp med att hitta bra lanternor

Inlägg av matz » sön 06 maj 2007, 08:56

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » sön 06 maj 2007, 09:39

Snygga LED men tyvärr kommer de inte att täcka befintlig håltagning då de är väldigt smala. Insåg just att både Hella och Lalizas har lanterner godkända för inomskärs bruk som är 64x54x75. Lagom höga men lite väl breda med sina 64 mm mot de gamla som är ca 40. Jakten går vidare.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » sön 06 maj 2007, 09:56

Jag tycker inte att du skall bekymra dig så mycket över det där med håltagningen. Spackla igen de gamla hålen med gelcoatspackel, och montera sen dit de lanternor du vill ha. Jag skulle nog välja masttoppslanterna istället för sidolanternor, då syns man bättre och det drar mindre ström. Dessutom slipper du ha en lanterna som lyser på seglet och bländar. Nackdelen är att du får lite mer vikt i riggen med kablar och sånt...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » sön 06 maj 2007, 12:01

Jag köpte nya lanternor i samband med att jag moterade ett peke. Tänke först köpa Hella lanternor för båtar upp till 12 m, men anslutningen var inte speciellt bra. Det stack ut 2 st 5 cm långa trådar ur lanternan. Där jag skulle ha dom fanns det inget bra sätt att ansluta dom.

Köpte i stället Hella´s lanterner för båtar upp till 20 meter. Annslutninger bestod av en 2-ledarkabel på över en m. Kunde dra in den i förpiken och ha skarven där samt göra en bra tätning mot kabeln. Dessa lanternor är mycket mindre än de jag hade tidigare och som satt mycket utsatt på pulpit.

Lanternor LED 20 - Hella - katalog sid 122 (Hjertmans)
För båtar upp till 20m. Helt förslutna. För 9-33V, förbrukning mindre än 0,2A. Lyser minst 2NM. Mått H90xB87xD57mm. Svart hölje, finns även att beställa i vitt.

Kommer även att byta akterlanternan till lysdioder och även momtera en masttoppslanterna med ankarlanterna.

Den trefärgade masttoppslanternan anvönder jag när jag seglar utomskärs och lanternorna i däckshöjd när jag seglar innomskärs eller går med motor.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 06 maj 2007, 17:58

Jag skulle nog vara lite försiktig med att montera lampor i masttoppen. Det skramlar och skakar en hel del däruppe och glödlampor, skruvanslutningar mm tar stryk.
Håll det så lågt det är möjligt om man inte har en "trädstam" till mast.
Kablar i masten är ingen hit heller, skramlar väldigt om man inte får det rätt.

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » sön 06 maj 2007, 18:17

Lanternor i masten är inget alternativ för mig. Och eftersom jag var tvungen att skära bort innerklädseln i ruffen för att komma åt att skruva loss de gamla lanternorna så vill jag ha de nya på samma plats. Dessutom tror jag det är svårt att få det snyggt om jag spacklar de gamla hålen.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 06 maj 2007, 18:55

Det finns ju bla. Hella lanternor med höjd 75 mm på SeaSea.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 06 maj 2007, 19:10

Utbudet är inte gigantiskt stort, så det är bara att gå igenom allt som finns.

Jag känner till Hella Marine, Aqua signal pårak arm.

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 06 maj 2007, 19:10

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 06 maj 2007, 19:11

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » mån 07 maj 2007, 12:38

Biltema har små smidiga lanternor (dock så är de inte i metall utan svart plast) för båtar upp till 12m.
Numera sitter det ett par sådan i min pulpit som ersättning till den svindyra original-lanternan.
Om de går sönder behöver man inte "gråta blod" utan det är ganska ekonomiskt överkomligt att köpa en ny.
Att de dessutom är ganska snygga är ju ngen nackdel :wink:

Skriv svar