Vinschhandtag Lewmar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LinusA
Platinamedlem

Vinschhandtag Lewmar

Inlägg av LinusA » ons 02 maj 2007, 12:34

Vinschhandtaget gick överbord och nu måste jag köpa ett nytt. Vinschen är en Lewmar 8. Hur vet jag vilka handtag som passar? Är det bara Lewmar till Lewmar?

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » ons 02 maj 2007, 12:53

Spelar ingen roll vilket märke det är bara den passar. Har samma handtag till både Lewmar 8 och Andersen 10.
För tillfället båtlös.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 02 maj 2007, 13:01

Se upp! Frågar man bara efter winschhandtag får man förmodligen standardsorten (med en tapp som passar i det taggiga hålet), men säger man "Andersen" kanske bodknodden plockar fram ett specialhandtag som man sticker in från sidan.

Det finns flytande handtag i komposit ("superplast") - kanske ett sådant kunde vara något? Jag tror alla har tappat ett vinchhandtag under årens lopp, men det blir onekligen billigare om de flyter...
Anders S

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » ons 02 maj 2007, 13:21

Anders S skrev: Det finns flytande handtag i komposit ("superplast") - kanske ett sådant kunde vara något? Jag tror alla har tappat ett vinchhandtag under årens lopp, men det blir onekligen billigare om de flyter...
Det blir dyrare om det flyter :lol:
Men å andra sidan sjunker det ju inte om man tappar det :P

Det är mycket riktigt standardsorten jag menar.
För tillfället båtlös.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » ons 02 maj 2007, 16:29

Anders S skrev: Det finns flytande handtag i komposit ("superplast") - kanske ett sådant kunde vara något? Jag tror alla har tappat ett vinchhandtag under årens lopp, men det blir onekligen billigare om de flyter...
Det förutsätter ju att man hittar det igen...:)
Oftast tappar man ju handtag i hårdare vindar och då är det lögn i h...e att hitta det igen..
Fast om det glider överbord i hamnen kan man ju lätt plocka upp det..

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 02 maj 2007, 19:27

Kenneth skrev:
Det blir dyrare om det flyter :lol:

Jag beklagar att jag inte angav att det då var meningen att man skall ta upp det efter sig. :o
Anders S

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » tor 03 maj 2007, 20:10

Ok, tack för svaren!

mvh

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 03 maj 2007, 21:28

Anders S skrev:Se upp! Frågar man bara efter winschhandtag får man förmodligen standardsorten (med en tapp som passar i det taggiga hålet), men säger man "Andersen" kanske bodknodden plockar fram ett specialhandtag som man sticker in från sidan.

Det finns flytande handtag i komposit ("superplast") - kanske ett sådant kunde vara något? Jag tror alla har tappat ett vinchhandtag under årens lopp, men det blir onekligen billigare om de flyter...
"Bodknodden"? Jag antar att du syftar på "gentlemannen i båttillbehörsbutiken"?

Rudi

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 04 maj 2007, 20:01

inte nog med det, de där fjantiga plasthantagen böjer sig -såklart- när man tar i. Rena skiten. Köp inte!

- visst flyter de, men till vilken nytta?

/J

Skriv svar