Namn med snyggt typsnitt
Namn med snyggt typsnitt
Hej,
Båten jag har köpt heter ingenting, så nu ska jag döpa den och i och med detta fixa bokstäver. Jag har gjort egen design på namnet för att det ska bli precis som jag vill ha det, och behöver trycka bokstäverna någonstans. På vanliga tryckerier gör de inte detta. Vita bokstäver. Så vart trycker jag bokstäver som jag själv formgett? Klister på baksidan?
Någon som vet?
Båten jag har köpt heter ingenting, så nu ska jag döpa den och i och med detta fixa bokstäver. Jag har gjort egen design på namnet för att det ska bli precis som jag vill ha det, och behöver trycka bokstäverna någonstans. På vanliga tryckerier gör de inte detta. Vita bokstäver. Så vart trycker jag bokstäver som jag själv formgett? Klister på baksidan?
Någon som vet?
Anna Haupt
Det bör vara självhäftande plast med hög motståndskraft mot UV-ljus. Skyltmakare/reklamfirmor brukar ha sådan, om man inte hittar bra kvalitet i pappershandeln. Sedan kan man ju själv skära ut namnet med skalpell, pilligt men kan bli helt OK med lite nogrannhet. Annars är säkert Skyltmakaren villig att mot skälig ersättning hjälpa dig med det också.
om du har gjort det på papper så ger jag tipset att scanner in det och efterbearbetar bokstäverna. Det är inte så popuplärt hos relamfirmorna då detta ta långt tid det de knappt kan ta betalt för. Annars borde det inte vara ett problem hos reklamfirmor.
fördelen med reklamfirmorna är att du får hela namn på ett ark. först drar man bort på ena sidan ett skyddspapper, sätta namnet på båten och sedan drar man bort täckpapper. Det är mycket smidigt och det blir bra.
fördelen med reklamfirmorna är att du får hela namn på ett ark. först drar man bort på ena sidan ett skyddspapper, sätta namnet på båten och sedan drar man bort täckpapper. Det är mycket smidigt och det blir bra.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Bildekalfirman Dekaltrim kan göra det, enbart text 170:-, egen design och färg som det står i deras FAQ. 
Bär av, bär av, BÄR AV
Vi köpte vårt namn "Sophina" hos en reklamfirma här i Uppsala. Nu hade vi sådan tur så att de hade det typsnitt vi ville ha, men de sa att de även skulle kunna ha skurit till vilken text eller form som helst så länge vi har den utskriven eller som bildfil.
Vår pris 300 kronor för 2 stora namn (90 cm långa), det hade blivit något dyrare om de inte hade haft vårt typsnitt.
Det var oerhört enkelt att sätta på, bara att dra bort skyddsfilmen över limmet, applicera och skrapa slätt med en gummiskrapa. Därefter dra bort skyddsfilmen som sitter överst.
/Tommy
Vår pris 300 kronor för 2 stora namn (90 cm långa), det hade blivit något dyrare om de inte hade haft vårt typsnitt.
Det var oerhört enkelt att sätta på, bara att dra bort skyddsfilmen över limmet, applicera och skrapa slätt med en gummiskrapa. Därefter dra bort skyddsfilmen som sitter överst.
/Tommy
Systemtext
Hej Anna
testa med www.systemtext.se där har jag köpt mina namn till de senaste tre båtarna, firman finns både i Stockholm och Malmö
Kent
testa med www.systemtext.se där har jag köpt mina namn till de senaste tre båtarna, firman finns både i Stockholm och Malmö
Kent
Nu tror jag att det är ett bra råd att gå till "textproffsen" för att få plastbokstäver utskurna. Det blir vanligen mycket bra och enkelt att montera.
Men om man vill göra själv är det rätt enkelt. Med hjälp av Word eller Powerpoint kan man skriva ut spegelvänt på baksidan av folien (köps i A4-format på systemtext, t ex), och så klipper man ut (eller skär ut, om det är riktigt petigt). Vill man experimentera eller göra udda symboler är det billigt och kan bli mycket bra.
Men om man vill göra själv är det rätt enkelt. Med hjälp av Word eller Powerpoint kan man skriva ut spegelvänt på baksidan av folien (köps i A4-format på systemtext, t ex), och så klipper man ut (eller skär ut, om det är riktigt petigt). Vill man experimentera eller göra udda symboler är det billigt och kan bli mycket bra.
Anders S
Eget typsnitt
Hej
Om du har gjort eget typsnitt och vill ha det gjort av någon profesionell firma måste du troligtvis ha en vektoriserad bild för att dom skall kunna skära ut det. Nu är det inte så svårt som det låter utan går att göra i Photo Shop.
Lycka till
Om du har gjort eget typsnitt och vill ha det gjort av någon profesionell firma måste du troligtvis ha en vektoriserad bild för att dom skall kunna skära ut det. Nu är det inte så svårt som det låter utan går att göra i Photo Shop.
Lycka till
- Chardonnay
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Beställde från dekaltrim.nu
Beställde 2 sådanan här hos dekaltrim.nu för125,-/st, de har flera typsnitt att välja på + en massa färger.

/Susanne
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
Tidigare seglat Maxi 68, Becker 27, Banner halvton & Diva 39
-
CaptainParis
- Trogen medlem
- Kontakt:
Katema heter ett företag i Stockholmområdet som utför tryckning på begäran! billigt och bra! Ligger i Åkersberga.
Captain,
http://www.sailingontherocks.com
http://www.sailingontherocks.com