I år får det duga med VC17 över skavankerna-
Spacklad köl?
Spacklad köl?
Har upptäckt att det börjar släppa tjocka flagor från kölen på vår Maxi 77 från 82. Ser ut som någon sorts spackel, som underliggande rost kränger av sig. Vad gör man åt detta. Ska man fläckbättra eller måste man skala hela kölen och börja från början med epoxtjära.
"Ska man fläckbättra eller måste man skala hela kölen och börja från början med epoxtjära.
I år får det duga med VC17 över skavankerna-"
Ser ut som du har fattat ditt beslut......
Kanske kunde du fläckbättra med något rostskydd, lite lättspackel och
en aning primer innan VC17 ?? Valet är ditt.............
I år får det duga med VC17 över skavankerna-"
Ser ut som du har fattat ditt beslut......
Kanske kunde du fläckbättra med något rostskydd, lite lättspackel och
en aning primer innan VC17 ?? Valet är ditt.............
ole
Mitt råd är att du inte låter rosten krypa upp i skarven mellan kölen och skrovet. Där skall du vara noggrann med rostskyddet.
I övrigt är väl att "fläckförbättra" ett alternativ om man inte orkar ge sig på att blästra/renskrapa hela kölen. Så mycket järn är det ju inte som rostar bort varje år att båten tar stor skada, du kan fortfarande skrapa rent och spackla till kölen igen när andan faller på.
Jag jagade rostfläckar på min Maxi i många år, skrapade bort rosten och målade några varv tjärepoxy på fläckarna.
Ett år gav jag mig på att fräscha upp kölen från grunden(!), efter det hade jag inga rostfläckar på tre år, så jag antar att det var ett bra beslut, även om det var jobbigt just då...
I övrigt är väl att "fläckförbättra" ett alternativ om man inte orkar ge sig på att blästra/renskrapa hela kölen. Så mycket järn är det ju inte som rostar bort varje år att båten tar stor skada, du kan fortfarande skrapa rent och spackla till kölen igen när andan faller på.
Jag jagade rostfläckar på min Maxi i många år, skrapade bort rosten och målade några varv tjärepoxy på fläckarna.
Ett år gav jag mig på att fräscha upp kölen från grunden(!), efter det hade jag inga rostfläckar på tre år, så jag antar att det var ett bra beslut, även om det var jobbigt just då...
X-342 SWE 18 "Kexet"