Problem vid lackning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Joflopp
Platinamedlem

Problem vid lackning

Inlägg av Joflopp » fre 27 apr 2007, 09:06

Har plockat ut all lös träinredning för att fixa till den. Avlägsnat gammal flagnande lack, slipat rent, betsat och sedan var det dags för att lacka igen. Lacken är Hempels Dura Gloss och de två första strykningarna skedde med ca 30% thinner. Blev jämt och bra men sedan när jag ska stryka med outspädd lack så uppstår lite problem.

När jag stryker med en fin lackpensel så är det som att lacken inte täcker allt. Strycker jag en lucka så kan jag när jag kikar på den i släpljus se att det finns ställen som är utan lack. Strycker jag här igen så fäster inte lacken alla gånger. Trodde jag hade mattat för dåligt så igår mattade jag med 240-papper, torkade av med t-sprit och sedan klibbduk. Ändå uppstod problemet.

Värt att nänmna är att jag får detta problem uteslutande på större ytor som luckor, inte på föremål som exempelvis rorkult. Vad gör jag för fel? För mycket lack? För lite lack?

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 27 apr 2007, 09:35

Samma hände mig med samma lack. lika med alla annan lack med för den delen. Fast nyss lackade jag en lucka och då använde jag bara burken som jag spätt till alla tre strykningarna. Så kanske man ska späda alla skikt anings aning för at det ska flyta ut bättre?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 27 apr 2007, 10:15

Under min träbåtstid lärde jag mig att rulla ut lacken med en fin rulle och sedan stryka ut en enda gång med pensel. På det viset får men an jämn yta med lika mycket lack på hela ytan. Omöjligt att åstadkomma med enbart penselstrykning - penseln släpper för mycket i början och för litet i slutet av strykningen. Går man sedan tillbaka för att bättra på, blir det gärna randigt.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » fre 27 apr 2007, 10:33

Blir till att åka och köpa en lämplig roller då och prova igen. Någon speciell som rekomenderas eller fungerar Royal från Hjertmans?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 27 apr 2007, 10:35

Kör mer korthårig mohairrulle, men glöm inte att tvätta den med diskmedel/tvål/såpa och vatten först - annars släpper den ludd!
Tro mig, jag har eftarenheter av det...
Alla borde ha skägg

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » fre 27 apr 2007, 10:43

Okidok. men fortfarande efterstrykning med bra pensel även om man använder mohairroller?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 27 apr 2007, 10:46

Jajjemensan - annars får du en apelsinskalsliknande yta.
(...vill du snåla kan du köra med Biltemas Maraton-pensel i skumgummi, men den håller bara en strykning, tål inte lösningsmedel riktigt...)
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » fre 27 apr 2007, 10:50

Och tänk på att bara stryka en endaste gång med penseln. Ett bestämt rakt stryk med lagom hastighet.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Joflopp
Platinamedlem

Inlägg av Joflopp » fre 27 apr 2007, 10:53

Tack för tipsen. Återkommer i helgen med hur det gick.

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » fre 27 apr 2007, 16:23

Jag tror inte det är påläggningstekniken som ligger bakom de smala ränder där lacken inte fäster. De som jag sett ser ut som centimeterlånga smala "knivskåror". Det går inte att få lacken att täcka. Den "spricker upp" igen långt innan den torkat. Jag tror att det är underarbetet. Fett? Du hade ju acetontvättat så det låter kanske mindre troligt.

Andra tips?

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 27 apr 2007, 17:55

Jag kör med International Goldspar fernissa. Första lagret utspätt 10% med förtunning 1, sedan ett antal lager utan späd. Sista lagret med Goldspar halvmatt. Blir otroligt fint, man kan i princip inte se skillnad på orginalfernissade delar.

Själva påläggningen: Det funkar iallafall bra med denna fernissa att stryka fram och tillbaka och flera gånger på samma yta. Jag brukar lägga på en yta ca 30 * 10 cm åt gången, och se till att denna blir snygg. Om man stryker igen inom någon minut så går det att få ytan helt jämn och fyllig. Det blir spår av penseln när man stryker igen, men de jämnas ut innan det torkar så ytan blir jämn som en spegel.

Det jag ibland har problem med är att det bildas en sorts hinna på fernissan i burken mellan målartillfällena. :| Denna måste jag alltid snurra bort med en skruvmejsel, och det känns som det slösas bort en hel del fernissa denna väg. Hur undviker man det?? Jag trycker på locket så hårt jag kan.. Om man målar utan att ta bort hinnan så blir det ofelbart klumpar på ytan som målas => osnyggt.

/Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 27 apr 2007, 19:19

Har liknande problem med mina sittbrunnsluckor.
Slipade ner dom helt, köpte ny fanér och limmade på.
Lackade ett antal lager, gick hur bra som helst.
Men nu börjar det bli lite spårigt och inte helt jämnt.

Kan inte värmen ha med det att göra med?
Torkar lite för fort?
Hinner inte flyta ut?

Ska prova späda lite mer och lacka tidigt på morgonen när det är lite svalare....

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 27 apr 2007, 21:20

SWE54 skrev:Har liknande problem med mina sittbrunnsluckor.
Slipade ner dom helt, köpte ny fanér och limmade på.
Lackade ett antal lager, gick hur bra som helst.
Men nu börjar det bli lite spårigt och inte helt jämnt.
Det låter som om du beskriver en annan situation än vad Joflopp menar?
Det har jag också råkat ut för; att fernissan är spegelblank men efter ett antal veckor ändå börjar sjunka ner i fibrerna. Jag vet inte om det kan vara så att fernissan faktiskt tar så lång tid på sig att bli ordentligt genomhärdad? Epifanes teakfinish, som är en utmärkt fernissa, vet jag tar extremt lång tid på sig att bli riktigt hård. När jag lackade min rorkult (renslipad) med 6 lager så tog det mellan en och två månader innan man inte kunde göra märken med nageln.
Att det sjunker i fibrerna har även hänt på mina nya durkar som jag lackade med International Perfection så att använda 2-komponent verkar inte hjälpa.
Är det möjligt att just teak skapar det här fenomenet?
Jag tror att lösningen är att låta det vara och härda klart till hösten och då mattslipa och lägga på ett sista lager.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 27 apr 2007, 23:06

Ja kanske teak är lurigt? Den "lucka" jag lyckades bra med var ett lock jag gjort till diskbänken av ek som jag betsade med teakbrunt först. Snyggt som f-n blev det men hur vettigt är det egentligen? Jag har nog avställningsytor så jag klarar mig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 28 apr 2007, 19:40

Lade på Mahgony iof men det spelar kanske mindre roll
Har slipat ner så det är helt slätt nu i alla fall så får vi se hur det blir

Skriv svar