Ekolod vs sk. "fiskelod"

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 apr 2007, 18:27

Nej, jag tycker inte att det blir värre än annars med Autoläget - det låser sig inte (som jag minns). Nu använder jag IOFS det här lodet mest då det är läge för "sonarsök" - till vardags använder jag ett vanligt "sifferlod" (Silva).

Men nu när du klagat blir det väl knas med mitt också... ;-)

Litet falska ekon får man väl då och då med alla lod som visar "allt" ? Man får ha litet förtröstan.
Anders S

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Bästa av två världar

Inlägg av S-B A-son » lör 28 apr 2007, 16:29

Jag har ett enkelt och billigt fisk-lod med inombordsgivare. Navman 4100, som kostade 1600 på Hjertmans för några år sedan. Displayenheten går att flushmontera eller att montera på medföljande bygel. Yttermått 12,3 * 12,3 cm.

Där kan man välja mellan att få djupet presenterat med enbart stora siffror utan bottenbild, eller med små siffror och bottenbild. Jag använder aldrig fisk-letar-funktionen, det är ju fusk för tusan! Däremot tycker jag att bottenbilden är alldeles utmärkt då man skall "läsa" bottnar. Siffrorna är tillräckligt stora för att läsa då jag sitter på akterdäck några meter från där displayen är monterad.

Att tolka bottenbilden är inte svårt. Displayen är tydlig och ger bra information. Läsa bottnar är naturligtvis intressant då man går i helt okända vatten innanför "det blå", exempelvis då man söker natthamn. Men då går vi alltid för motor och displayen är monterad vid övriga instrument framför ratten.

Bild

Har man plats att montera ett sånt här lod så ger det enligt min mening helt överlägsen pris/prestanda-kvot. Men, har man en serie intrstrument från samma tillverkare monterade i rad på exempelvis luckgaraget så kanske det ser en aning udda ut med en fisk-TV mitt i alltihop. Men det är ju mer en estetisk fråga förstås.

mvh Sven-Barry

Skriv svar