Montering av mantågsfötter...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
morg
Diamantmedlem

Montering av mantågsfötter...

Inlägg av morg » tis 24 apr 2007, 09:29

Hej!

Hur skulle ni montera mantågsfötter med genomgående bult i ett sandwichdäck. Valen står vad jag vet mellan montering med epoxipelare eller montering med sikatätning. Monteringen med epoxipelare är det ju klart mer arbete med att få till och om sikatätningen kommer hålla lika bra finns ju ingen anledning. Distansmaterialet är balsa om det spelar någon roll.

Hur skulle ni göra med dessa däcksgenomföringar genom sandwichmaterial?

/A

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 24 apr 2007, 09:48

Jag skulle ta arbetet med att rymma ut balsan runt hela foten och ersätta den med epoxy/fiberblandning enligt recept i West-boken. Problemet är att mantågsfötter med stöttor blir så extremt belastade, på olämpligt sätt.

Jag skulle också sträva efter att få massivt stöd (epoxy+fibrer) så långt utanför foten som man rimligen kan nå med en insexnyckel i borrmaskinen (eller vad man nu använder för att rensa med). Sedan kan du fylla hålet med en patronpistol och en tom patron du laddar med epoxygoja själv.
Anders S

cub
Guldmedlem

stora krafter

Inlägg av cub » tis 24 apr 2007, 10:49

Hej
Jag skulle helt klart följa Anders råd och fylla så stort område så möjligt under stöttans fot, det blir stora krafter om man tar i lite i toppen av stöttan. Tänk bara en fender som fästs i mantåget och fastnar mellan två båtar eller om du tar tag i stöttan för att flytta båten lite när du ligge vid kaj. Mer jobb men helt klart värt mödan.

tfrisk
Trogen medlem

Alternativ till insexnyckel

Inlägg av tfrisk » tis 24 apr 2007, 11:43

En variant för att "gräva ut" distansmatrialet är att kapa huvudet på en spik, och sedan kröka den i 90 graders vinkel och sätta i borrmaskinen. Därmed kan man få den "radie" man vill när man fräser bort distansmatrialet.

Riktigt rejäla brickor på insidan är också viktigt, har för mig att vi tog rostfritt platt/band-järn under muttrarna till pulpiten när den skulle tätas om.

Mvh Thomas F

GoranA
Platinamedlem

litteratur

Inlägg av GoranA » tis 24 apr 2007, 22:08

boken plastbåtsvård av Björn Peter Behrens är kanske lite överambitös ibland men ger många bra praktiska råd hur man bör göra och inte bör göra. Han tvekar inte en sekund att man måste ha ett styvt distansmaterial, balsat trycks ihop.
Med tanke på att det ju är säkerhetsprylar så bör du inte fundera på bekväma lösningar.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » ons 25 apr 2007, 06:46

Tack för tipsen! Det är ur den boken som jag fått epoxikanalen. Sen är det väl en hel del nyproduktionsvarv som gör på andra sätt och knappt ens tätar sina fötter.

Bra tips med den tomma patronen till patronpistolen, den hade det dröjt innan jag kommit på själv. Min idé var att fylla doseringssprutor med epoxigojja. Aningen mindre effektivt...

Som stora brickor har jag 4 X 6 cm plattjärn. Tycker det borde räcka. Det är en skruv genom däck och två skruv i en teaklist.

friseglarn
Diamantmedlem

Varför mantåg?

Inlägg av friseglarn » ons 25 apr 2007, 13:14

Jag har aldrig begripit vad mantåg är till för. Kroppens tyngpunkt är belägen ovanför mantåget och vid krängning eller ouppmärksamhet snubblar man på mantåget och ramlar över bord. Om man okontrollerat faller mot mantåget brister det ofta eller också rullar man under och ramlar överbord. Mantågen gör att man inte kan röra sig fritt. När man behändigt svingar sig förbi vanten fastnar man i mantåget, snubblar och ramlar överbord. När man i godan ro lutar sig mot mantågen på en fin kryss lossnar vantskruven och... man ramlar överbord. När man midskepps skall stiga iland eller ombord på ponton eller annat snubblar man i mantåget och ramlar--- och slår sig på landbacken.. När man av en eller annan akut anledning rusar mot fören slår man sina tår i ett eller flera mantågsfästen, börjar blöda, blir desorienterad av smärtan och ramlar överbord. Mantågsfästen läcker, laminat med balsa ruttnar och däcket delaminerar, inredning ruttnar, plywoodskottet med vantfästena hålles vått ruttnar. Med lite otur ramlar masten överbord på grund av de dåliga vantinfästningarna som mantågsfästena förstört. Om det inte går så illa blir det i alla fall mögel.

Ta bort eländet. Epoxispackal de gamla bulthålen och ha säkerhetslina och säkerhetssele istället.

morg
Diamantmedlem

Inte om man är tre år gammal...

Inlägg av morg » ons 25 apr 2007, 14:37

Är glaset halvtomt eller halvfullt... :)

Min originella idé är att sätta fast mantåget så att ingen plywood ruttnar, inget däck delaminerar och ingen balsa sväller och framförallt ingen mast ramlar. Därav diskussionen om adekvat tätning...

Delar av det du säger stämmer säkert om man är lagd åt det hållet och vuxen. Mina barn är dock 3 och 5 år gamla och vi inbillar oss att det ger oss en viss trygghet ombord att dom har något att hålla sig i. Vid byte av försegel (saknar rulle) är det skönt att ha något att stödja ett ben emot om balansen skulle svikta ett ögonblick. Dessutom är det ganska klart åtminstone för mig att jag inte skulle vilja ha barnen bundna ombord i alla lägen då det skulle vara skönt för mig att få sitta still och se dum ut med en kopp kaffe. Vilket innebär att vi säkerligen sparar ett antal uppfiskningar med mantåg. Huvudsakligen är mantåget till för att skapa lite fikalugn och ett rörelsemandat för barnen ombord. Jag tror det blir trevligare, roligare och tryggare för alla ombord.
Senast redigerad av 1 morg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 25 apr 2007, 15:17

Klassreglerna för många båtar kräver mantåg, då är det bara att bita ihop och se till att det finns om man vill vara med och leka. Skall man segla havskappsegling säger reglerna att man måste ha mantåg (tror jag). Men i princip håller jag med friseglarn- båten förfulas av mantåg, det är svårt att få in genuan i slagen (man måste upp på däck och kjola), dessutom är det elände med mantåg när båtarna ligger långsides i hamnarna, som man gör på västkusten. Det är ett riktigt häcklopp när man skall iland.

Själv skruvade jag bort mantåget sprayhooden och pulpit när jag köpte båten, spacklade igen hålen och sålde skräpet. Pengarna investerades i fina harkenblock och fall.

Resultat: Bättre seglingsupplevelse, mindre ont i tårna.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 25 apr 2007, 15:41

Det går an att vara kaxig och snacka om att "mantåg, det ä för mesar" - men vi som seglar på femtio famnar (eller mer) , vi vet att det är långt ner till marken om man ramlar. Även ett lågt staket är ett staket.

De som lever som de lär, dvs inte har räcke på balkongen på 7:e våningen (eller ens tredje) behöver inte ta åt sig. Fortsätt segla utan reling, bara :-)
Anders S

friseglarn
Diamantmedlem

mantåg kan vara bra på en stor båt

Inlägg av friseglarn » ons 25 apr 2007, 16:39

Mantågen passar bra för barn att hålla sig i, lagom höjd för dem. Där har mantågen en klar och bra funktion.

På en stor båt med högre mantåg kan det säkert vara bra med mantåg.

På en mindre båt, tror jag annars mantåg o fästen mest leder till skador och jag tror inte att "snubbelstaketet" bidrar till säkerheten. Tvärtom. Staketet är så lågt att det är farligt. Och jag menar allvar. Jag har slagit mig på mantågsfästena hur många gånger som helst, ramlat överbord en gång på grund av att mantåget gick sönder när jag tog kraftigt stöd och en gång på grund av att jag snubblat över det. En gång var jag nära att bli "spetsad" på en mantågsstötta. Efter det hände det att jag inte satte upp mantåg längre och även struntade i stöttorna. Det var härligt! Frihet! En stadig relingslist och ställen att hålla sig behövs förstås. Men det är rejäla grejer och inte något av den falska säkerhet som mantåg kan ge.

Nackdel har hittills bara varit att det inte finns något att sätt sidoskydd på så i grov sjö fick jag mer stänk på mig

Jag skall göra som dig Fredrik, och ta bort både pulpit och mantåg (och de förhatliga blodvitesframkallande och tåkrossande stöttorna) på mitt nya fixa till projekt (Helsman 23, sätter antihalk på "relingslisten"/ förhöjningen). Akterpulpit har jag varit utan tidigare och mantåg brukar jag låta bli att sätta upp, men jag har aldrig gjort mig av med mantågsfästen och tagit bort förpulpit. Överväger att ha förpulpit kvar, kan kännas tryggare på fördäck när sjön är grov, kanske.

Ni som inte har förpulpit, saknar ni den?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: mantåg kan vara bra på en stor båt

Inlägg av Anders S » ons 25 apr 2007, 18:31

friseglarn skrev:i grov sjö fick jag mer stänk på mig
Alternativt: I grov sjö spolas allt på däck överbord, om det inte fångas in av mantåget :-)

Jag förstår vad du menar, men man kan inte avfärda mantåg som säkerhetsutrustning sådär rakt upp och ner. Jag tycker också att man bör ha 60 cm (2 fot) för att ha redig nytta av det, men det har alla utom de minsta båtarna. Kappseglare, dagtursbåtar och (typ) Folkbåtar behöver förstås inte ha det, lika litet som små motorbåtar klarar sig utan.

Pulpit är bra. Dels kan man behöva något att hålla/knipa/kroka fast sig i vid segelbärgning. Sedan är pulpiten en bra sittplats i olika sammanhang. Det kan vara en (hm) "akterpulpit", om än i fören - nog sagt, kanske.
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tor 26 apr 2007, 08:28

Nu gav Friseglaren exempel på när han skadat sig och tom ramlat överbord pga mantåg. Men kan någon ge ett exempel på när de inte ramlat överbord tack vare mantåg?
Hade vart intressant att se vilket som är vanligast:)

Själv gillar jag inte mantåg, men har inte seglat så många båtar som har det. Räckte med en kort vända med kompisens då nyinköpta Monark 540 för att hata mantåg.. Vi gav upp efter en stund och tog väck skiten. Några veckor senare gjorde hon som Fredrik, spacklade igen hålen. Så mycket trevligare att segla utan mantåg, bara i vägen.

Visst för barn är det säkert bra, lagom höjd och de är inte tunga nog att knäcka stöttorna. Om man har nät så är det väl väldigt säkert.

Men det känns som för oss vuxna, gör det verkligen så stor nytta? Jag är inte säker. Enda situationen ja ser är typ när man ligger eller sitter på fördäck och brottas med fock/gennacker i riktigt hårt väder, då kan de göra nytta. Men spolas man iväg så måste man nog nästan ha nät för att de ska hindra en från att hamna i plurret. Sele tycker jag är det enda rätta. Hellre hängande överbord i selen än spetsad på en mantågsstötta...

Jag förstår hur du menar Anders, men inte ens ett 60cm högt staket hindrar nån som är 180 från att ramla över det om man faller mot det.
Jag håller med om att det känns säkrare med mantåg, men är det verkligen det? Man ramlar lätt över om man står upp, och troligtvis så går det sönder på de flesta båtar... Är det inte då en falsk säkerhet som gör en massa skada genom att tex göra att man är mindre försiktig med sele och hur man rör sig på däck?

Som jag ser det, i hårt väder, offshore, då har man sele, möjligen kompletterat med uppblåsbar flytväst eller så. Inomskärs i lungt väder och inte allt för kallt väder, vad spelar det då för roll om man går överbord? Hur svårt är det att vända och plocka upp nån? Inte särskilt tycker jag.

Men tyvärr så är det som nån sa, i Offshore Regulations så krävs det att man har minst 450mm höga mantåg. Så man får väl sätta dit skiten iaf..
Men gör man nedsänkta fötter, så är det ju rätt lätt att ta bort när man inte kappseglar:)

Men jag tycker nästan att det vore bättre att de krävde sele i alla lägen istället för mantåg.

Tycker jag iaf:)
//Robin

stefans
Trogen medlem

Re: mantåg kan vara bra på en stor båt

Inlägg av stefans » tor 26 apr 2007, 09:13

Anders S skrev:Alternativt: I grov sjö spolas allt på däck överbord, om det inte fångas in av mantåget :-)
Hmm, ett tips: Om du är ute i grov sjö så bör du kanske se till att du inte har något som inte sitter fast uppe på däck!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 26 apr 2007, 11:22

Det finns alltid de som vill påtala att säkerhetsbälte är kass, för då kommer man inte ur bilen om det brinner eller om man kör över en kajkant. En del tycker dessutom att det är obehagligt att sitta fast i stolen. Och bilar har ju krockkudde, i vart fall de flesta.

Det känns som vi har fått motsvarande argument för att inte ha mantåg på båtar.
Anders S

Skriv svar