Vattenslangar
Vattenslangar
Håller på att installera nya slangar till vattensäcken. Två frågor: Det går trögt att trä på den den ena slangen till intaget från däck. Jag tror att det är rätt dimension men slangen är ganska styv och det är svårt att komma åt...tips...kan det räcka med lite såpa.....??? Den andra frågan: Behöver jag använda något tätningsmaterial vid anslutningarna ?
Såpa eller liknande funkar bra, bara det inte är något giftigt med stark smak som kontaminerar säcken.
Att mjuka upp slangen med en varmluftpistol är också en metod som kan funka.
Du behöver ingen tätmassa men sätt på dubbla slangklämmor om du vill vara extra säker på att slangen sitter kvar och är tät.
På genomföringar under vattenlinjen (som det inte är tal om här) är dubbla, rostfria slangklämmor som dras åt olika håll praxis och krav från försäkringsbolagen.
Att mjuka upp slangen med en varmluftpistol är också en metod som kan funka.
Du behöver ingen tätmassa men sätt på dubbla slangklämmor om du vill vara extra säker på att slangen sitter kvar och är tät.
På genomföringar under vattenlinjen (som det inte är tal om här) är dubbla, rostfria slangklämmor som dras åt olika håll praxis och krav från försäkringsbolagen.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag brukar ta lite diskmedel. Nästan samma sak. Fast såpa kanske har nån ingrediens som inte är helt bra att få i sig?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Hur gammal kan en vattensäck vara innan det lönar sig att byta ut den? Vet inte hur gammal säcken är på vår båt. En ny är ju ganska dyr. Har ni vinkar var man kan köpa en ny vattensäck. Maritim i Helsingfors är dyrt (specialaffär), Clas Ohlsson eller Biltema verkar inte ha vattensäckar i sortimentet....
Tips mottages!!
h Jenni
Tips mottages!!
h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77