Stormbyar längs kusten...
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Stormbyar längs kusten...
Så låter det för jämnan nästan. För inte så länge sen rusade man in till TVn från smörgåstillverkningen i köket om man hörde det ovanliga ordet storm. Nu är det vardagsmat. I dag blåser det fan, inget får man då gjort på båten.
Sen startar inte amazonfan heller. Tror bensinpumpen gett upp. Eller om det kan vara mös i den som går att få bort om man försöker. Fast i sån här blåsa utomhus...
Tror ni det blir en lika stormfrekvent sommar?
Sen startar inte amazonfan heller. Tror bensinpumpen gett upp. Eller om det kan vara mös i den som går att få bort om man försöker. Fast i sån här blåsa utomhus...
Tror ni det blir en lika stormfrekvent sommar?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Utan att på minsta sätt kunna spå väder undrar jag: Har inte själva sättet att rapportera prognosen ett finger med i spelet?
Förr förutspådde SMHI snöfall, nu skriker text-TV och pressen "snökaos" så fort det (eventuellt) ska falla några flingor. Visst blir det kaos för de drabbade, men eftersom det borde tillhöra rutinen när det gäller nordiskt leverne, verkar det på mig som att sensationslystnaden hos media har påverkat vårt synsätt. Eller?
Den fruktansvärda orkanen i Louisiana häromåret var förresten inte den värsta någonsin, utan den värsta sedan 1941. Det ska man inte glömma.
Sommarens väder: vad vet jag, förutom att sommaren efter Gudrun bjöd på en mycket mild och solig försommar i större delen av landet. I juli dock tidvis stormstyrka i västsverige. Förra sommaren, efter vårvinterstormar, blev ju nästan snuskigt varm och mild.
Rudi
Förr förutspådde SMHI snöfall, nu skriker text-TV och pressen "snökaos" så fort det (eventuellt) ska falla några flingor. Visst blir det kaos för de drabbade, men eftersom det borde tillhöra rutinen när det gäller nordiskt leverne, verkar det på mig som att sensationslystnaden hos media har påverkat vårt synsätt. Eller?
Den fruktansvärda orkanen i Louisiana häromåret var förresten inte den värsta någonsin, utan den värsta sedan 1941. Det ska man inte glömma.
Sommarens väder: vad vet jag, förutom att sommaren efter Gudrun bjöd på en mycket mild och solig försommar i större delen av landet. I juli dock tidvis stormstyrka i västsverige. Förra sommaren, efter vårvinterstormar, blev ju nästan snuskigt varm och mild.
Rudi
Senast redigerad av 1 Rudi, redigerad totalt 0 gånger.
PS. Rotvältorna efter höststormen 69 hör till tydligare barndomsminnena. Vi fick t.o.m. lära oss i lågstadieklassen att det var livsfarligt att gå på jordsidan om en sådan: de kunde ju klappa igen och sluka en oskuld!
Bara nämnt som ett sätt att få perspektiv på väderförhållandena. För mig själv, inte minst.
Rudi
Bara nämnt som ett sätt att få perspektiv på väderförhållandena. För mig själv, inte minst.
Rudi
storm...
det verkar ju som vi har en period med mer extrema väder, en del säger att det är efterdyningar efter el ninjo för några år sedan. Men - visst ska man ha respekt för vinden, men förra veckan var vi i fjällen och åkte skidor. När vi klev av liften på toppen tyckte jag att det var lite blåsigt, men inte så det störde. När vi kom ner till liften var den avstängd för att det var storm på toppen. Man får väl lära sej att reva seglen. Om man inte får de perfekta 5 -8 m/s så går det ju fortare med 12 - 13 m/s istället för 0 - 2. Och att hitta lä för natten brukar gå.
(Säger killen som revar när det är mer än 8 m/s
)
Håller med om att det är inte så jättekul att stå och fixa med båten när det blåser och är 2 plusgrader. Var där ett tag, gav upp efter en timme.
(Säger killen som revar när det är mer än 8 m/s
Håller med om att det är inte så jättekul att stå och fixa med båten när det blåser och är 2 plusgrader. Var där ett tag, gav upp efter en timme.
Re: storm...
Några år sedan? Det var El Ninio-år förra året! Det är bl a därför vi har haft denna milda vinter. En skam att man tog upp båten alls. Men nu är den i och det blir till att ta upp igen som vanligt för nästa vinter blir inte lika mild...GoranA skrev: en del säger att det är efterdyningar efter el ninjo för några år sedan.
Re: storm...
Några år sedan? Det var El Ninio-år förra året! Det är bl a därför vi har haft denna milda vinter. En skam att man tog upp båten alls. Men nu är den i och det blir till att ta upp igen som vanligt för nästa vinter blir inte lika mild...GoranA skrev: en del säger att det är efterdyningar efter el ninjo för några år sedan.
Rudi skrev:PS. Rotvältorna efter höststormen 69 hör till tydligare barndomsminnena. Vi fick t.o.m. lära oss i lågstadieklassen att det var livsfarligt att gå på jordsidan om en sådan: de kunde ju klappa igen och sluka en oskuld!
Rudi
Stämmer, dessa varningar satte sig starkt i minnet.