Äntligen dags!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Price
Guldmedlem

Äntligen dags!

Inlägg av Price » mån 16 apr 2007, 21:45

Efter att ha jobbat onormalt mycket med båten (varje dag i 2 månader) så sjösatte jag idag en otroligt skön känsla allt fungerade!
Man har isolerat sig ifrån allt det vanliga och bara varit otroligt målinriktad nu kan man slappna av litegrand och börja njuta, skall bli väldigt skönt :)
Har bland annat lagat rodret och kölen (efter en grundstötning), epoxibehandlat, bytt alla skrovgenomföringar ventiler och slangar, lackat om akterspegeln, tätat om all däcksutustning, dragit nytt elsystem, gjort durkar i nåtad teak, målat om alla vita ytor inne i båten, nya motorrumsluckor, renoverat allt utvändig teak, smort alla winshar, byggt om köket m.m
Imorgon skall det mastas sen är det bara lata dagar och njutning som gäller ses på sjön!
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 16 apr 2007, 22:07

SÅ skall det låta!

Grattis!
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 16 apr 2007, 22:28

Fan vad härligt! När seglen drar då glömmer man ju de vinterkvällar man ångrade att man drog igång allt för många projekt på en vinter!
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » tis 17 apr 2007, 20:30

Lite avundsjuk är det lätt att bli när solen skiner och man själv ligger på land.

Dock är det mesta positivt med en nypolerad båt som nästa glänser ikapp med nya båter (trots sina 27 år), botten färdigmålad samt att man äntligen fått tag på en 1:a hands båtplats i perfekt läge i Bohuslän efter flera års köande.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Re: Äntligen dags!

Inlägg av Tommy » tis 17 apr 2007, 20:41

Price skrev:Har bland annat lagat rodret och kölen (efter en grundstötning), epoxibehandlat, bytt alla skrovgenomföringar ventiler och slangar, lackat om akterspegeln, tätat om all däcksutustning, dragit nytt elsystem, gjort durkar i nåtad teak, målat om alla vita ytor inne i båten, nya motorrumsluckor, renoverat allt utvändig teak, smort alla winshar, byggt om köket m.m
Imponerande! Detta på två månader? Heltid eller kvällar och helger?
Oerhört produktivt var det iallafall

/Tommy

Användarvisningsbild
Calle D
Silvermedlem

Inlägg av Calle D » tis 17 apr 2007, 21:06

Grattis! Hoppas att allt kommer att fungera bra och att du nu tar chansen att njuta av härligheten utan att börja på något nytt.

Själv har jag rodret fortfarande nerslipat, nya roderbussningarna passar inte, nya seglen med selftackerskena skall vara klara slutet denna vecka, kölen står halvblästrad (det var för kallt för att grunda) och tre genomföringar skall bytas. Sen kommer "det vanliga". Pust - jag hoppas få i henne till midsommar!
//Calle

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tis 17 apr 2007, 23:51

nu kommer glädjedödaren, he he!!

själv sjösatte jag för 7 veckor sen, efter att ha haft båten på land i hela 6 veckor. jag har inte gjort ett skit med den och det funkar åxå bra. både seglat och badat har jag åxå hunnit med :lol:

upptagning är det igen om 3 veckor och så blir det 2 dagars snabbmek inför lidingö runt. man får ju lägga ner lite jobb om man vill vinna :) /m

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » ons 18 apr 2007, 12:09

Vilken båt ska du segla Lidingö runt med (hade du inte en hel flotta?). Och när är det egentligen. Jag brukar ju ta mig ut och ta lite bilder. :-)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » tor 19 apr 2007, 19:34

med gula fula MYn blir det. ta mycket bilder på den :lol:
det är den 12 maj.

Fenixen
Silvermedlem

Broder!!!

Inlägg av Fenixen » sön 29 apr 2007, 22:57

Känner likadant, i vintras startade jag upp nya projekt. Barnen känner inte ingen mig, gumman säger knappt hej när jag kommer hem (flera gånger vid midnatt), nattvakterna på båtklubben skakar på huvudet och skrattar till litegrann då dom passerar men detta är mitt resultat efter vintern och våren:

- Ny inombordsdiesel
- Allt trä (inredning och alla lister på utsidan) renskrapade och omlackade (Yttre detaljer upp till 7 lager)
- Nytt sjövattenintag (tidigare diskade vi från färskvattentanken) med genomföring, pump och kran.
- Ny badstege monterad (Biltema) med egen specialförstärkning i rostfritt
- rentvättad sprayhood, vindskydd och bomkapell
- alla stripes (Maxi Fenix) bortgnuggade med värmepistol) borttagna och nya ditsatta med helt ny layout.
- Mantåg med nät
-Ny toalett och nya slangar till septitanken
- Nya dynor invändigt
- Nya gardiner
- Luckor under dynorna lackade i tvåkomponents vit färg (12 st)
- Sedvanlig vårrustning med annan bottenfärg (ej blödande), rostbehandling av köl, tvätt, vaxning etc...

Vet ej om det är värt allt besvär, gumman visar mig broschyrer på husvagnar just nu. Efter allt jobb jag lagt ner på båten...

/That´s life, Fenixen

Skriv svar