Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
consensus
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Trosell skrev:
Som tur är är Swede 55ans tak gjort på det sättet, blir dock en hel del skruvande

. Om jag river bort den gamla och klär in med någon ny matta skulle du välja våtrumslim eller kontaktlim för monteringen?
Jag skulle använda våtrumslim. Kontaktlim kan gå igenom och då blir det gula flammor på taket, i värsta fall löser det upp din nya takmatta.
Ribborna du använder för att skruva upp taket med håller också samman mattan med plywooden alt masoniten.
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Trosell skrev:
Låter j-ligt praktiskt! Finns det ingen risk att du får en skallig familj då? Blir det inte sandpapperkänsla på färgen?

Jag har inte skaffat mig familj än
Jo lite sandpapper blir det men inte så att man får skrubbsår i pannan!
Jag är nöjd med resultatet men jag kan inte lämna några garantier på vad som kan hända om PVCn innehåller sk. mjukgörare som tydligen förekommer. Jag hade ingan aning om att det finns. Det kanske var därför det gick bra!
-
Trosell
- Silvermedlem
Var inne och läste på ett annat forum i helgen och där var det något som tyckte att det var bättre att byta ut taket mot masonit och sedan måla på den. Det måste ju vara väldigt smidigt att bara rita av yttermåtten på de gamla taksegmenten.
Någon som har erfarenhet av detta? Det finns ju masonit som har oljebehandlad baksida, vore kanske inte så dumt då man i såfall slipper fuktskador.
Vad ska man måla med för färg tycker ni? Skulle takfärg för våtrum fungera?
-
swe34
- Guldmedlem
HEMPEL har en däcksfärg utan halkanix! (kommer inte ihåg namnet just nu) Denna rollade jag på beklädnaden i min båt för 2 år sedan, den är som ett gummiskinn och verkar sitta fast. I taket sitter det skruvade skivor som jag valde att klä om!
-
rolf
- Trogen medlem
-
Kontakt:
Jag passade till tunna plywoodskivor som jag limmade på rutat galon. Limmade med våtrumslim, detta är tre år sedan, sitter perfekt,snyggt, har fått många positiva omdömen om det.
-
Kapten C
- Silvermedlem
-
Kontakt:
Väcker upp den här gamla tråden med en fråga relaterat till ämnet.
Jag är i full gång med att byta innertak och har valt att använda WBP-limmad furuplywood.
Istället för att klä den med PVC-matta e.dyl. vill jag måla skivorna. Jag önskar en vit matt färg med lite struktur (som kan fås med roller).
Frågan är vilken typ av färg jag ska välja?
Först hade jag funderingar på att använda våtrumsfärg, men enligt Beckers så fäster inte den typen av färg på plywood utan att man först sätter dit någon form av väv. Inget lockande alternativ för mig, då jag vill måla direkt på skivorna.
Kan vattenbaserad fasadakrylat (med föregående grundning) vara ett alternativ?
Tacksam för synpunkter.
MVH
Ulf
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Jag målade mitt tak under skarndäcken med alkydoljebaserad inomhuslack, 35-glans. Blev fint!

Senast redigerad av 1
Peter_K, redigerad totalt 0 gånger.
Alla borde ha skägg
-
Kapten C
- Silvermedlem
-
Kontakt:
Misil no87 skrev:Jag målade mitt tak under skrovsidorna med alkydoljebaserad inomhuslack, 35-glans. Blev fint!
Ja det blev fint
Jag är dock rädd för jordslag och mögel då det kan bli fukt/kondens mellan skivor och däck. Blandade du i något mögelmedel i färgen?
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Nä, jag målade direkt på gelcoaten, har inga skivor i taket.
Men om du monterar skivorna med distanser (någon halvcentimeter..?), gör ordentligt rent innan montage samt målar båda sidorna av skivorna borde du klara dig utan mögel tycker jag.
Alla borde ha skägg
-
Kapten C
- Silvermedlem
-
Kontakt:
Japp, på distanser blir det, men frågan kvarstår: Vilken färg passar att målas på plywood i båt?
På plasten/gelcoaten har jag målat med lackfärg. I taket sitter det många skruvar och muttrar från diverse prylar på utsidan och dom vill jag skyla med skivorna.
Tidigare satt det plywood klädd med PVC-duk, men den var full med jordslag och mögel. Försökte fräscha upp den förrförra våren, men det blev inte helt bra, så i år blir det nytt innertak.
Några fler förslag?
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Med risk för att bli tjatig, men jag menade att du kunde använda den färgen jag beskrev äver på plywoodkivorna, jag gjorde det i stuvfacken i sittbrunnen för flera år sedan och det ser fortfarande bra ut. Minns inte om det var Alcro eller Beckers, men det är ju samma färg men olika etiketter...
Alla borde ha skägg
-
J@nne
- Diamantmedlem
Trosell skrev:Har precis köpt en Swede 55, -76, tillsammans med en annan familj! Vi har mycket att göra invändigt, bl a vill vi snygga till innertaket som är i orginalutförande klätt med någon läbbig galon. Det var säker vitt och snyggt från början, numera är det grått och fult.
Har pratat med en färghandlare och han varnade mig för att använda vanlig färg då man kan få mjukgörarvandring = taket blir kladdigt
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag vet att det förr fanns en sprayfärg som användes av bilfreaks som man kan använda på galon och instrumentbrädor på bilar. Kanske finns den kvar än?
http://www.motip.com/index.php?page=23& ... =206#19247
-
Morano
- Rookie
Trosell skrev:Har precis köpt en Swede 55, -76, tillsammans med en annan familj! Vi har mycket att göra invändigt, bl a vill vi snygga till innertaket som är i orginalutförande klätt med någon läbbig galon. Det var säker vitt och snyggt från början, numera är det grått och fult.
Har pratat med en färghandlare och han varnade mig för att använda vanlig färg då man kan få mjukgörarvandring = taket blir kladdigt
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Grattis till ett bra köp!
Jag har masonitskivor i min, verkar vara original, med någon form av plastfilm. Inga problem med fukt vad jag har noterat. Emellertid kan det bubbla till sig lite över spisen, man det är bara att stryka m handen så är der ok igen. Det går troligtvis att limma, men man har en tendens att glömma det på våren.
Just det, jag har också en Swede 55:a och ligger i Stockholm. Var hålle Ni hus?
Mvh
Angelo
-
Trosell
- Silvermedlem
Vi ligger i Valdemarsvik. Båten har tidigare hetat Immola men kommer att döpas om till Long Tall Sally!
När vi hade plockat ner innertaket dök en massa obehagliga överaskningar i form av svartmögel upp. Vi har lokaliserat en del läckställen i form av slarvigt monterade mantågsstöttor som vi åtgärdat. Alla gamla gamla takskivor har mallats av på tunn "fuskmahogny"plywood (3,6 mm) som vi sedan klätt om med ny inredningsmatta. Mattan är för marint bruk och finns i Byggplasts katalog. Vi valde efter råd från firman vi handlade på att inte limma, utan istället spänna upp den och limma/skjuta fast den på baksidan. Baksidan har vi bestrukit med ett lager fernissa för att hålla fukten borta. Det blev väldigt snyggt! Lite tendens till "hängbuk" på en del ställen, men de skivorna kan vi limma på senare om de inte sträcker ut sig. Enligt mattleverantören drar galonet ihop sig när det åldras och kommer då att sträcka ut sig. Genom att undvika limmet slipper vi problemet med framtida irriterande fläckvisa mattsläpp.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Jag har använt motsvarande lösning, men valde i stället att limma den "stora ytan" (den som syns) med vattenbaserat kontaktlim, och den omvikta kanten med lösningsmedelsbaserat kontaktlim. Om man är noga med limspridningen på båda sidor slipper man de här försmädliga "släpp-bulorna".
Berätta gärna hur "krympningen" fungerat efter sommaren!
Anders S